日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC170/AC170AC170 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本近世近代移行期ゼミ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To explore each student's own research theme while improving reading and comprehension skills of academic research books, articles, and historical documents on Japan's early modern transition period (focusing on the 19th century). To acquire an understanding of the fundamentals for writing research papers and the ability to practice in accordance with individual assignments.
The participants will present a report based on summarizing previous research and providing relevant historical materials regarding their own research themes. They also read historical materials to solidify the foundation of empirical research.
1 | ガイダンス |
2 | 受講生による報告と議論(1) |
3 | 受講生による報告と議論(2) |
4 | 受講生による報告と議論(3) |
5 | 受講生による報告と議論(4) |
6 | 受講生による報告と議論(5) |
7 | 受講生による報告と議論(6) |
8 | 受講生による報告と議論(7) |
9 | 受講生による報告と議論(8) |
10 | 受講生による報告と議論(9) |
11 | 受講生による報告と議論(10) |
12 | 受講生による報告と議論(11) |
13 | 受講生による報告と議論(12) |
14 | 受講生による報告と議論(13) まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
史料や論文に対し、問題意識をもって向き合い、熟読する訓練を継続する。
報告準備のために十分な準備時間をとり、計画的に進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(複数回)(50%) ゼミへの参加姿勢(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
状況に応じて、史蹟や博物館などの見学や合宿を行うことがある。
史料読解やくずし字にふれるサブゼミの実施も検討する。
日本近世近代移行期(19世紀を中心とする)についての専門的な研究書・論文および史料の読解能力を高めながら、各自の研究テーマを探究する。論文執筆のための基礎を理解し、個別の課題にあわせて実践していく力を身につける。
To explore each student's own research theme while improving reading and comprehension skills of academic research books, articles, and historical documents on Japan's early modern transition period (focusing on the 19th century). To acquire an understanding of the fundamentals for writing research papers and the ability to practice in accordance with individual assignments.
各自の研究テーマに関する先行研究の整理、関係史料の提示に基づく報告を行う。また、史料の講読などを行い、実証研究の基礎を固めていく。
The participants will present a report based on summarizing previous research and providing relevant historical materials regarding their own research themes. They also read historical materials to solidify the foundation of empirical research.
1 | ガイダンス |
2 | 受講生による報告と議論(1) |
3 | 受講生による報告と議論(2) |
4 | 受講生による報告と議論(3) |
5 | 受講生による報告と議論(4) |
6 | 受講生による報告と議論(5) |
7 | 受講生による報告と議論(6) |
8 | 受講生による報告と議論(7) |
9 | 受講生による報告と議論(8) |
10 | 受講生による報告と議論(9) |
11 | 受講生による報告と議論(10) |
12 | 受講生による報告と議論(11) |
13 | 受講生による報告と議論(12) |
14 | 受講生による報告と議論(13) まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
史料や論文に対し、問題意識をもって向き合い、熟読する訓練を継続する。
報告準備のために十分な準備時間をとり、計画的に進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告内容(複数回)(50%) ゼミへの参加姿勢(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
状況に応じて、史蹟や博物館などの見学や合宿を行うことがある。
史料読解やくずし字にふれるサブゼミの実施も検討する。