日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC201/AC201AC201 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
佐渡から歴史を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年他/OtherOther |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3530 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The aim of this class is to acquire reading of historical materials, field research, and the ability to perform preparatory work necessary for field research for the study of Japanese history.
The gold and silver mines on Sado Island are currently the subject of various local efforts to have them inscribed on the World Heritage List. How the results of historical research are or are not incorporated in these efforts to inscribe the site as a World Heritage Site, and how the preservation of historical sites should be considered, are major issues not only on Sado Island but also internationally. Knowledge of these developments will lead to consideration of the position of historical research in the various initiatives (historical practices) related to 'history'.
Based on this awareness of these issues, the aim of this project is to consider the history of Sado Island from ancient to modern times in the context of Japanese and world history. Sado is rich in ancient and medieval historical sites, and with the focus on the gold mines, it may be necessary to consider position in the history of Sado.
The fieldwork is planned for four days and three nights in early August, with preparatory meetings held during lunch breaks and free periods during the spring term (a concrete schedule is expected to be available in early April, so those wishing to know the schedule earlier should inquire by email).
1 | 説明会 |
2 | 事前学習 (1) 各自分担部分の決定 |
3 | 事前学習 (2) 各自分担部分の文献・史料講読 |
4 | 事前学習 (3) 各自分担部分の文献・史料講読に基づく中間レポート執筆 |
5 | 現地調査 |
6 | 現地調査 |
7 | 現地調査 |
8 | 現地調査 |
9 | 現地調査 |
10 | 現地調査 |
11 | 現地調査 |
12 | フィールドワーク報告書の執筆・作成 (1) |
13 | フィールドワーク報告書の執筆・作成 (2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
訪問場所の地誌・調査記録の読み込みやレジュメの作成、事前準備のために昼休みなどに集まって作業することが多い。
自分が分担することになった文献・史料の講読と報告の準備、 現地の人々との交流や質疑応答、 報告書の文章の執筆など、 一人一人が自覚をもって主体的に行わなければならない作業が多い。 問題意識や主体的に取り組む姿勢・責任感をもった学生の受講を希望する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前・事後学習会(調査報告書作成)への参加と報告内容(50%) フィールドワークへの参加と参加態度(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストはない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
履修を希望する方は、以下のガイダンスに必ず出席してください。
日時:2022年4月7日(金)12:00~14:00
場所:10号館X202教室
履修を検討しているにも関わらずどうしても参加できない場合は、
事前に担当者(yuki-sato★rikkyo.ac.jp(★を@に置き換えてください))にメールにてご連絡ください。
ガイダンス以前に調査の日程などについて知りたいものは 佐藤(yuki-sato★rikkyo.ac.jp(★を@に置き換えてください))まで「フィールドワーク希望【学籍番号・名前】」というタイトルをつけてメールを送ってください(メールを送った後、諸般の事情で履修を見合わせることは可能です)。
①史料・地誌の読解と現地調査(史跡の調査や博物館での聞き取り)を組み合わせて学び、 日本史研究において必要となる現地調査に必要な準備作業を行う能力を習得する。
②世界遺産登録や史跡保存、地域史研究の現状について学び、日本社会における歴史学・歴史研究のありかたについて認識を深める。
The aim of this class is to acquire reading of historical materials, field research, and the ability to perform preparatory work necessary for field research for the study of Japanese history.
佐渡の金銀山は現在、「佐渡島の金山」として世界遺産の登録が目指されており、地元でも様々な取り組みがなされている。こうした世界遺産登録に向けた取り組みにおいて、歴史研究の成果がどのように組み込まれ、あるいは組み込まれていないのか、史跡保存と観光・地域振興の関係をどのように考えるのか。これらは、佐渡の事例のみならず、国際的に大きな課題となっている。歴史学は現在の現実とは一定の距離をおきつつ過去の史実を追究する学問であるが、その一方で無関係でいることはできない。「歴史」にかかわる様々な社会的な取り組み(「歴史実践」)のなかで、歴史学はどのような役割を果たしており、そして歴史学者はどのようなスタンスをとるべきなのだろうか。
こうした問題意識をもとに、①世界遺産、史跡保存、地域史研究における課題を学びつつ、歴史学が果たすべき役割について議論を深めるとともに、②具体的なフィールドとして、古代~近代における佐渡の歴史を日本史および世界史上において考えることを目標としたい。
③佐渡は古代・中世の史跡が豊かに存在しており、金山がクローズアップされる一方で、それらの歴史的な重要性を考える必要もあるだろう。古代国家が全国に国郡制を敷いた際、対馬・隠岐・淡路とならんで、佐渡は「離島」として「国」に位置づけられた。「北の国境」という位置づけをもった「離島」の歴史を通じて、「日本史」を考えなおすこともできる。
フィールドワークは、春学期中の昼休みや空きコマなどを利用して準備会を行い、8月上旬の平日に3泊4日の調査を予定している(4月上旬のガイダンスの際には日程は確定していると思われる)。
The gold and silver mines on Sado Island are currently the subject of various local efforts to have them inscribed on the World Heritage List. How the results of historical research are or are not incorporated in these efforts to inscribe the site as a World Heritage Site, and how the preservation of historical sites should be considered, are major issues not only on Sado Island but also internationally. Knowledge of these developments will lead to consideration of the position of historical research in the various initiatives (historical practices) related to 'history'.
Based on this awareness of these issues, the aim of this project is to consider the history of Sado Island from ancient to modern times in the context of Japanese and world history. Sado is rich in ancient and medieval historical sites, and with the focus on the gold mines, it may be necessary to consider position in the history of Sado.
The fieldwork is planned for four days and three nights in early August, with preparatory meetings held during lunch breaks and free periods during the spring term (a concrete schedule is expected to be available in early April, so those wishing to know the schedule earlier should inquire by email).
1 | 説明会 |
2 | 事前学習 (1) 各自分担部分の決定 |
3 | 事前学習 (2) 各自分担部分の文献・史料講読 |
4 | 事前学習 (3) 各自分担部分の文献・史料講読に基づく中間レポート執筆 |
5 | 現地調査 |
6 | 現地調査 |
7 | 現地調査 |
8 | 現地調査 |
9 | 現地調査 |
10 | 現地調査 |
11 | 現地調査 |
12 | フィールドワーク報告書の執筆・作成 (1) |
13 | フィールドワーク報告書の執筆・作成 (2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
訪問場所の地誌・調査記録の読み込みやレジュメの作成、事前準備のために昼休みなどに集まって作業することが多い。
自分が分担することになった文献・史料の講読と報告の準備、 現地の人々との交流や質疑応答、 報告書の文章の執筆など、 一人一人が自覚をもって主体的に行わなければならない作業が多い。 問題意識や主体的に取り組む姿勢・責任感をもった学生の受講を希望する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前・事後学習会(調査報告書作成)への参加と報告内容(50%) フィールドワークへの参加と参加態度(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストはない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
履修を希望する方は、以下のガイダンスに必ず出席してください。
日時:2022年4月7日(金)12:00~14:00
場所:10号館X202教室
履修を検討しているにも関わらずどうしても参加できない場合は、
事前に担当者(yuki-sato★rikkyo.ac.jp(★を@に置き換えてください))にメールにてご連絡ください。
ガイダンス以前に調査の日程などについて知りたいものは 佐藤(yuki-sato★rikkyo.ac.jp(★を@に置き換えてください))まで「フィールドワーク希望【学籍番号・名前】」というタイトルをつけてメールを送ってください(メールを送った後、諸般の事情で履修を見合わせることは可能です)。