日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3630 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
By conducting actual fieldwork on the lifestyles, societies, and cultures of people rooted in communities, and by collecting and empirically elucidating data, students will learn theories and methods of regional studies and cultural environment studies.
Based on prior learning in classes, the course will schedule a 3-day, 2-night program during the summer vacation period or spring semester to search for regional topics, with Tsukechi-cho (tentative) in Nakatsugawa, Gifu Prefecture, as the field site. The course will conduct a preliminary survey based on participants' interests, and will advance preparations for the main survey to be conducted during the summer vacation period or the fall semester.
1 | ガイダンス/本授業の目的や進め方の説明。履修者の関心・興味をもとに現地調査のテーマや分担を決めるので、必ず出席すること。 |
2 | 研究テーマ・分担の確定/各自の発表を踏まえて現地調査のテーマとグルーピングを行い、役割分担を決める。 |
3 | 研究発表1/研究テーマに即して、文献研究、資料調査をもとに、調査計画を発表し、議論を通じて内容を深化させ、調査準備を行う。 |
4 | 研究発表2/同上 |
5 | 研究発表3/同上 |
6 | 研究発表4/同上 |
7 | 研究発表5/同上 |
8 | 研究発表6/同上 |
9 | 研究発表7/同上 |
10 | 研究発表8/同上 |
11 | 研究発表9/同上 |
12 | 現地調査1/役所や関係機関に挨拶および調査便宜供与の依頼。その後各自がフィールドワークを行い、ミーティングで報告する。なお、交通費・食事・宿泊費などは自己負担になる。 |
13 | 現地調査2/各自がフィールドワークを行い、ミーティングで報告する。 |
14 | 現地調査3/各自がフィールドワークを行い、ミーティングで報告する。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
調査地の郷土資料や統計資料、各自の研究テーマに関する文献を調べ、できるだけ精読しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業での発表や議論への参加(30%) フィールドワークへの参加(40%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |
フィールドワークI1(春学期)の受講者は、続けてフィールドワークI2(秋学期)を受講し、同じ調査地での本調査を実施して報告書をまとめることが強く推奨される。この科目は「その他登録」で、最初の授業時に登録申請をする必要があるので、履修希望者はかならず出席すること。ここで履修申し込みをすると、秋も自動的に履修登録される。
フィールドワークを実施することを考慮し、履修希望者が多数の場合はおおむね20名程度に選考することもある。
地域に根ざした人々の生活、社会、文化について実際に現地フィールドワークを行い、データを収集して実証的に解明することで、地域研究・文化環境学の理論と方法を習得する。
By conducting actual fieldwork on the lifestyles, societies, and cultures of people rooted in communities, and by collecting and empirically elucidating data, students will learn theories and methods of regional studies and cultural environment studies.
授業での事前学習を踏まえ、夏季休業もしくは春学期中に2泊3日の予定で、岐阜県中津川市付知町(予定)をフィールドにして、地域の課題を探り、各自の興味関心をもとに予備調査を実施し、夏期休業もしく秋学期中に実施する本調査のための準備を進める。
Based on prior learning in classes, the course will schedule a 3-day, 2-night program during the summer vacation period or spring semester to search for regional topics, with Tsukechi-cho (tentative) in Nakatsugawa, Gifu Prefecture, as the field site. The course will conduct a preliminary survey based on participants' interests, and will advance preparations for the main survey to be conducted during the summer vacation period or the fall semester.
1 | ガイダンス/本授業の目的や進め方の説明。履修者の関心・興味をもとに現地調査のテーマや分担を決めるので、必ず出席すること。 |
2 | 研究テーマ・分担の確定/各自の発表を踏まえて現地調査のテーマとグルーピングを行い、役割分担を決める。 |
3 | 研究発表1/研究テーマに即して、文献研究、資料調査をもとに、調査計画を発表し、議論を通じて内容を深化させ、調査準備を行う。 |
4 | 研究発表2/同上 |
5 | 研究発表3/同上 |
6 | 研究発表4/同上 |
7 | 研究発表5/同上 |
8 | 研究発表6/同上 |
9 | 研究発表7/同上 |
10 | 研究発表8/同上 |
11 | 研究発表9/同上 |
12 | 現地調査1/役所や関係機関に挨拶および調査便宜供与の依頼。その後各自がフィールドワークを行い、ミーティングで報告する。なお、交通費・食事・宿泊費などは自己負担になる。 |
13 | 現地調査2/各自がフィールドワークを行い、ミーティングで報告する。 |
14 | 現地調査3/各自がフィールドワークを行い、ミーティングで報告する。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
調査地の郷土資料や統計資料、各自の研究テーマに関する文献を調べ、できるだけ精読しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業での発表や議論への参加(30%) フィールドワークへの参加(40%) レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |
フィールドワークI1(春学期)の受講者は、続けてフィールドワークI2(秋学期)を受講し、同じ調査地での本調査を実施して報告書をまとめることが強く推奨される。この科目は「その他登録」で、最初の授業時に登録申請をする必要があるので、履修希望者はかならず出席すること。ここで履修申し込みをすると、秋も自動的に履修登録される。
フィールドワークを実施することを考慮し、履修希望者が多数の場合はおおむね20名程度に選考することもある。