日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC232/AC232AC232 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アジア・アフリカ系言語2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2540 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this lecture, we will explore how students should approach the issues faced by contemporary Iran and the Middle East, examining the methods and fundamental knowledge starting from the most basic level of Iranian modern history, geography and Middle Eastern area studies.
Since the Islamic Revolution of 1979, the relationship between Iran and the United States has been one of the aporias of modern history since the late Cold War, often deepening in complexity. Moreover, its impact extends beyond bilateral relations, deeply relating to the economy and security of the world, including Japan.
After the 2020 U.S. presidential election, the Biden administration took office in January 2021. Since then, there have been significant developments in the Middle East situation, starting with the establishment of the Taliban's effective administration following the U.S. military withdrawal from Afghanistan in August, the outbreak of war between Russia and Ukraine in February 2022, and the preemptive attack by Hamas and the subsequent Gaza War on October 7th of the previous year. To deeply contemplate these current situations from a multifaceted perspective, it is essential to understand Iran, which occupies a significant position among the major powers in the Middle East.
With the U.S. presidential election approaching in November, this lecture will begin by presenting the most basic knowledge about Iran and the Middle East region, item by item, while intermittently incorporating timely commentary. In the latter half, we will approach the real image of contemporary Iranian society through Iranian films and visual records.
1 | イントロダクション |
2 | イランの暦と季節 |
3 | イラン・アフガニスタンと周辺国 |
4 | イランの地理的・風土的条件 |
5 | 衣食住のイスラーム: シーア派とスンナ派 |
6 | イランの遊牧民社会と近代化 |
7 | 日本人によるイラン農村社会研究 |
8 | イラン史とイラン近現代史 |
9 | A.アマーナト『イラン近現代史』について |
10 | イラン映画と革命後のイラン社会 |
11 | イラン最大の石油都市アバダンとイラン映画 |
12 | 革命ドキュメンタリー映画の観賞(1) |
13 | 革命ドキュメンタリー映画の観賞(2) |
14 | 今期の授業の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
履修者は講義期間中特にイラン・アフガニスタンおよび中東地域の国際報道を努めて接し、疑問点については授業中などに確認を行うことが望ましい。なお授業への出席に当たっては毎回事前にCampus-LMSにアクセスし、講義内容の概要や配布資料を確認すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(30%) 学期中のレポート(2~3回程度)(30%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Abbas Amanat | Iran: A Modern History | Yale Univ. Press | 2017 | 9780300112542 |
高校で学習する程度の世界史の知識を前提とする。
本講義ではイランおよび中東地域が抱える課題に受講者諸君がどう日常的にアプローチしていくべきか、その方法と基本的な知識を、イラン近現代史および中東地域研究の最も基礎的なレベルから検討していきたい。
In this lecture, we will explore how students should approach the issues faced by contemporary Iran and the Middle East, examining the methods and fundamental knowledge starting from the most basic level of Iranian modern history, geography and Middle Eastern area studies.
1979年のイスラーム革命以降、イラン・米国関係は冷戦末期からの現代史のアポリアの一つであり、それは時に混迷の度合いを深めてきた。またその影響は単に2国間関係に留まらず、日本を含めた世界の経済と安全保障にも深く関係している。
2020年の米大統領選の結果2021年1月にバイデン政権が発足したが、アフガニスタンからの米軍撤退による8月以降のターリバーン実効政権の成立に始まり、2022年2月のロシアによるウクライナとの開戦、昨年10月7日のハマスによる先制攻撃とその後のガザ戦争など、中東情勢の激動が続いている。こうした現状を複眼的な視点でより深く考察するためには中東の大国の一角を占めるイランとその現状についての理解が不可欠である。
11月にはアメリカ大統領選挙を控え、本講義では時事的な解説を随時織り込みつつイランイおよび中東地域についての最もベーシックな知識を項目別に提示する事から始め、後半ではイラン映画や映像記録から現代イラン社会の実像にアプローチしていく。
Since the Islamic Revolution of 1979, the relationship between Iran and the United States has been one of the aporias of modern history since the late Cold War, often deepening in complexity. Moreover, its impact extends beyond bilateral relations, deeply relating to the economy and security of the world, including Japan.
After the 2020 U.S. presidential election, the Biden administration took office in January 2021. Since then, there have been significant developments in the Middle East situation, starting with the establishment of the Taliban's effective administration following the U.S. military withdrawal from Afghanistan in August, the outbreak of war between Russia and Ukraine in February 2022, and the preemptive attack by Hamas and the subsequent Gaza War on October 7th of the previous year. To deeply contemplate these current situations from a multifaceted perspective, it is essential to understand Iran, which occupies a significant position among the major powers in the Middle East.
With the U.S. presidential election approaching in November, this lecture will begin by presenting the most basic knowledge about Iran and the Middle East region, item by item, while intermittently incorporating timely commentary. In the latter half, we will approach the real image of contemporary Iranian society through Iranian films and visual records.
1 | イントロダクション |
2 | イランの暦と季節 |
3 | イラン・アフガニスタンと周辺国 |
4 | イランの地理的・風土的条件 |
5 | 衣食住のイスラーム: シーア派とスンナ派 |
6 | イランの遊牧民社会と近代化 |
7 | 日本人によるイラン農村社会研究 |
8 | イラン史とイラン近現代史 |
9 | A.アマーナト『イラン近現代史』について |
10 | イラン映画と革命後のイラン社会 |
11 | イラン最大の石油都市アバダンとイラン映画 |
12 | 革命ドキュメンタリー映画の観賞(1) |
13 | 革命ドキュメンタリー映画の観賞(2) |
14 | 今期の授業の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
履修者は講義期間中特にイラン・アフガニスタンおよび中東地域の国際報道を努めて接し、疑問点については授業中などに確認を行うことが望ましい。なお授業への出席に当たっては毎回事前にCampus-LMSにアクセスし、講義内容の概要や配布資料を確認すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加度(30%) 学期中のレポート(2~3回程度)(30%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Abbas Amanat | Iran: A Modern History | Yale Univ. Press | 2017 | 9780300112542 |
高校で学習する程度の世界史の知識を前提とする。