日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AC235
Theme・Subtitle アカデミックライティング
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number HIS2540
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to help students to acquire college-level academic writing skill in English. Students are expected to check requirements of the academic writing and to read, discuss and write coherent academic essays on topics of their choice. Similarly, students will be armed with skills to review and edit their own essays throughout this course.

【Course Contents】

The course contents comprise mainly the following three activities necessary for achieving the course aims: learning rules of academic writing and the relevant expertise; writing essays as an assignment based on ideas shared through this course; sharing and discussing course products in a pursuit of refinement. As a final step, students are required to choose and build their own topics and research questions, and to write around 1,200 word essays based on these elements.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:講義内容の紹介と受講者の能力の把握
2 センテンスとパラグラフへの理解
3 リサーチ・トピックの選択
4 リサーチ・クエスションの設定
5 資料の分析・引用と研究倫理への理解
6 エッセイ全体の構造への考察
7 アーギュメントの作成
8 論拠やエビデンスの用意
9 批判的視点からの見直しと議論の補強
10 効果的な序論の作成
11 異なる文章や段落の接続
12 効果的な結論の作成
13 ピア・レビューの実践①:効果的な文章構造について議論する
14 ピア・レビューの実践②:建設的なコメントとは何かについて議論する

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

ほぼ毎週課題を出すので、それをこなし提出すること

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎週の課題(40%)
最終レポート(30%)
授業への参加とピア・レビュー(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Wayne C. Booth The Craft of Research 4th ed. The University of Chicago Press 2016 9780226239736

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】