日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AC256
Theme・Subtitle 地域における歴史実践を学ぶ‐諏訪篇‐
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Practical Training
Campus Ikebukuro
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number HIS3530
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students learn to combine the reading of historical and geographical sources with field research (surveys of historical sites and interviews at museums, etc.) and acquire the ability to carry out the preparatory work required for field research, which is necessary in the study of Japanese history.

【Course Contents】

It is often assumed that historical research is exclusively a process of reading into literary sources. In the case of ancient and medieval historical research (especially in the thesis work), research is often conducted using published historical sources. When looking at them, it feels as if we are directly facing the past, skipping over the periods in-between. However, when investigating historical sites and cultural assets left behind in the field, we realise that ‘traces of the past’ in various forms have been selected and preserved by the activities of various people from the past to the present, and have been left behind today.

These activities are by no means conducted exclusively by specialists. Regardless of their professional or non-professional status, people talk about history and carry out various activities. In recent historical research, such activities have been redefined as ‘historical practice’ (as opposed to ‘historical research’ conducted by specialists in the narrow sense of the term) and have attracted much attention. It is an activity that not only preserves the past, but also re-tells it according to the times and attempts a new historical narrative for the ‘future’.

This year, the main field of research is the Suwa region of Nagano Prefecture. The Suwa-taisha shrine and Suwa faith are the subject of a popular manga featuring Hojo Tokiyuki, and a movement has begun in the Suwa area to restore the nature of the faith prior to the abolition of Buddhism in the early Meiji era (1868-1912). The aim of this project is to investigate how the historical materials have been handed down in the region, how the local people have handed them down, and how they intend to hand them down in the future, and to consider what it means for history to be handed down in the local community.

The fieldwork will be conducted during lunch breaks and free periods in the spring semester, with a three-day, two-night survey planned for mid-September (before the autumn semester starts).As part of the preparatory meetings, guest speakers will be invited to speak.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 事前学習  (1)  各自分担部分の決定
3 事前学習  (2)  各自分担部分の文献講読
4 事前学習  (3)  各自分担部分の文献講読に基づく中間レポート執筆
5 現地調査
6 現地調査
7 現地調査
8 現地調査
9 現地調査
10 現地調査
11 現地調査
12 フィールドワーク報告書の執筆・作成  (1)
13 フィールドワーク報告書の執筆・作成  (2)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

訪問場所の地誌・調査記録の読み込みやレジュメの作成、事前準備のために昼休みなどに集まって作業することが多い。

自分が分担することになった文献・史料の講読と報告の準備、 現地の人々との交流や質疑応答、 報告書の文章の執筆など、 一人一人が自覚をもって主体的に行わなければならない作業が多い。 問題意識や主体的に取り組む姿勢・責任感をもった学生の受講を希望する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 事前・事後学習会(調査報告書作成)への参加と報告内容(50%)
フィールドワークへの参加と参加態度(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストはない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

履修を希望する方は、以下のガイダンスに必ず出席してください。
日時: 2025 年4月 10 日(木)12:30~13:20
場所: A201 教室
(昼休みの時間帯ですので、飲食物を持ち込んでいただいても構いません)
履修を検討しているにも関わらずどうしても参加できない場合は、
事前に担当者(yuki-sato ★ rikkyo.ac.jp(★を@に置き換えてください))にメールにてご連絡ください。

ガイダンス以前に調査の日程などについて知りたいものは 佐藤(yuki-sato ★ rikkyo.ac.jp(★を@に置き換えてください))まで「フィールドワーク希望【学籍番号・名前】」というタイトルをつけてメールを送ってください(メールを送った後、諸般の事情で履修を見合わせることは可能です)。

【注意事項 / Notice】