日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC257/AC257AC257 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
古文書・古代 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS2540 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students are expected to understand an ancient document in many ways in historical science and to acquire the knowledge to read and the skills to comprehend. Students are expected to learn the background in the time of the ancient document all together and understand the view of under what kind of historical circumstances ancient documents appear and are used.
This course takes up various ancient documents in Japanese antiquity and analyzes the point of how to restore history contemporary with an ancient document in particular. Students are expected to learn the skills of reading and comprehension while working on the ancient document shown from instructor.
1 | 古代における「文書」 |
2 | 古代の文書行政と制度 |
3 | 天皇の意思を伝える-詔・勅・宣命ー(1) |
4 | 天皇の意思を伝える-詔・勅・宣命ー(2) |
5 | 天皇へ意思を伝える-上奏-(1) |
6 | 天皇へ意思を伝える-上奏-(2) |
7 | 下達の文書-符-(1) |
8 | 下達の文書-符-(2) |
9 | 上申の文書-解-(1) |
10 | 上申の文書-解-(2) |
11 | 平行の文書ー移・牒-(1) |
12 | 平行の文書ー移・牒-(2) |
13 | 外交の文書-国書- |
14 | 出土する文書-文書木簡- |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習・復習を兼ねて、授業で配布された史料を読解し、提出してもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
提出課題(30%) リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
提出課題は単元ごとに課し、リアクションペーパーは授業ごとに提出してもらいます。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。講義時にプリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤進一 | 『新版 古文書学入門』 | 法政大学出版局 | 2003 | 9784588320118 |
2 | 苅米一志 | 『日本史を学ぶための古文書・古記録訓読法』 | 吉川弘文館 | 2015 | 9784642082730 |
その他 (Others) | |||||
その他、配布プリントにて適宜紹介します。 |
歴史学において「古文書」とは何かということを理解し、古代の史料を読解するための知識とスキルを習得することを目指します。あわせて「古文書」の作成された時代の背景を学び、それらの文書群がいかなる歴史的状況のもとに出現、使用されるのか、総体的に理解する視野を獲得したいと思います。
Students are expected to understand an ancient document in many ways in historical science and to acquire the knowledge to read and the skills to comprehend. Students are expected to learn the background in the time of the ancient document all together and understand the view of under what kind of historical circumstances ancient documents appear and are used.
本講義では日本古代における様々な「古文書」を取り上げて解説し、さらにそれらが作成された時代の歴史をどのように復元するかという点に注意しながら分析していきます。受講生は教員から提示された「古文書」に取り組むことで、読解のスキルを身につけられるようにします。
This course takes up various ancient documents in Japanese antiquity and analyzes the point of how to restore history contemporary with an ancient document in particular. Students are expected to learn the skills of reading and comprehension while working on the ancient document shown from instructor.
1 | 古代における「文書」 |
2 | 古代の文書行政と制度 |
3 | 天皇の意思を伝える-詔・勅・宣命ー(1) |
4 | 天皇の意思を伝える-詔・勅・宣命ー(2) |
5 | 天皇へ意思を伝える-上奏-(1) |
6 | 天皇へ意思を伝える-上奏-(2) |
7 | 下達の文書-符-(1) |
8 | 下達の文書-符-(2) |
9 | 上申の文書-解-(1) |
10 | 上申の文書-解-(2) |
11 | 平行の文書ー移・牒-(1) |
12 | 平行の文書ー移・牒-(2) |
13 | 外交の文書-国書- |
14 | 出土する文書-文書木簡- |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習・復習を兼ねて、授業で配布された史料を読解し、提出してもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
提出課題(30%) リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
提出課題は単元ごとに課し、リアクションペーパーは授業ごとに提出してもらいます。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。講義時にプリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤進一 | 『新版 古文書学入門』 | 法政大学出版局 | 2003 | 9784588320118 |
2 | 苅米一志 | 『日本史を学ぶための古文書・古記録訓読法』 | 吉川弘文館 | 2015 | 9784642082730 |
その他 (Others) | |||||
その他、配布プリントにて適宜紹介します。 |