日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC303/AC303AC303 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
前近代ヨーロッパ1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The lecture titled "What was the Viking society?" focuses on the Norse groups known as the Vikings, who were active across a vast maritime and riverine space from the Americas to Central Asia during the 8th to 11th centuries. Its goal is to develop historical thinking skills by analyzing the characteristics of pre-modern European society through diverse historical sources and research findings.
This lecture provides an overview of the Viking society based on specific historical sources and recent research. While the Vikings are often regarded as savage pirates, studies over the past few decades have revealed a wide range of activities beyond their aggressive exploits, including trade, colonization, diplomatic negotiations, and state-building. Here, we will reconstruct the unique society created by the Vikings through themes such as warfare, commerce, daily life, craftsmanship, art, gender roles, and etc.
1 | ヴァイキングとは何か |
2 | ヴァイキングの活動空間 |
3 | ヴァイキングの交易 |
4 | ヴァイキングの船 |
5 | ヴァイキングの生業 |
6 | ヴァイキングの産業 |
7 | まとめ(1) |
8 | ヴァイキングの政治技術 |
9 | ヴァイキングの信仰 |
10 | ヴァイキングの文字と記憶 |
11 | ヴァイキングのジェンダー |
12 | ヴァイキングの芸術 |
13 | ヴァイキングと現代 |
14 | まとめ(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義で指定する文献を読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 熊野聰 | 『ヴァイキングの歴史』 | 創元社 | 2017 | |
2 | ジョン・ヘイウッド | 『図説ヴァイキング時代百科事典』 | 柊風舎 | 2017 | |
その他 (Others) | |||||
参考文献詳細については授業中に示す。 |
高校世界史程度の知識は前提とした講義を行うので、履修していなかった学生は自分で世界史教科書を読んでおくなどの自助努力を求める。
なし。
「ヴァイキング社会論」と題する本講義では、8−11世紀にアメリカ大陸から中央アジアにかけての広大な空間で活動したヴァイキングと呼ばれる北欧人集団を事例とし、前近代ヨーロッパ社会の特徴を抽出することで、多様な史料と研究成果を用いた歴史学的な思考を身につけることを目標とする。
The lecture titled "What was the Viking society?" focuses on the Norse groups known as the Vikings, who were active across a vast maritime and riverine space from the Americas to Central Asia during the 8th to 11th centuries. Its goal is to develop historical thinking skills by analyzing the characteristics of pre-modern European society through diverse historical sources and research findings.
本講義では、ヴァイキングの社会とはどのようなものであったのかを、具体的な史料と最新の研究に基づき概観する。我々は一般的にヴァイキングを野蛮な海賊と見做しがちであるが、ここ数十年の研究は、そうした攻撃的な側面のみならず、交易、植民、外交交渉、国家形成など、多様な側面を明らかにしてきた。ここでは、そのようなさまざまな活動を行うヴァイキングが作り上げてきた独自の社会を、戦闘、商業、日常生活、手工業、芸術、ジェンダーなどのテーマを通じて再構成する。
This lecture provides an overview of the Viking society based on specific historical sources and recent research. While the Vikings are often regarded as savage pirates, studies over the past few decades have revealed a wide range of activities beyond their aggressive exploits, including trade, colonization, diplomatic negotiations, and state-building. Here, we will reconstruct the unique society created by the Vikings through themes such as warfare, commerce, daily life, craftsmanship, art, gender roles, and etc.
1 | ヴァイキングとは何か |
2 | ヴァイキングの活動空間 |
3 | ヴァイキングの交易 |
4 | ヴァイキングの船 |
5 | ヴァイキングの生業 |
6 | ヴァイキングの産業 |
7 | まとめ(1) |
8 | ヴァイキングの政治技術 |
9 | ヴァイキングの信仰 |
10 | ヴァイキングの文字と記憶 |
11 | ヴァイキングのジェンダー |
12 | ヴァイキングの芸術 |
13 | ヴァイキングと現代 |
14 | まとめ(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義で指定する文献を読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 熊野聰 | 『ヴァイキングの歴史』 | 創元社 | 2017 | |
2 | ジョン・ヘイウッド | 『図説ヴァイキング時代百科事典』 | 柊風舎 | 2017 | |
その他 (Others) | |||||
参考文献詳細については授業中に示す。 |
高校世界史程度の知識は前提とした講義を行うので、履修していなかった学生は自分で世界史教科書を読んでおくなどの自助努力を求める。
なし。