日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC306/AC306AC306 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代ヨーロッパ2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course examines the challenges, achievements, and scholarly concepts of social history research from the latter half of the 20th century to the present. It seeks to understand how these elements have been integrated—or not—into contemporary historical studies, taking their broader context into account. Building on this foundation, the course aims to help students identify pathways to develop their own interests and inquiries in accordance with academic methodologies.
This course is broadly divided into two parts: the first half focuses on historiography, and the second half on case studies. In the first half, we will critically revisit the ways in which social history has emphasized human connections (sociability), primarily through the lens of "exchange" (market and gift exchange), while examining the foundational concepts of social history that have been carried into contemporary historical studies. Building on this foundation, the second half will explore drinking practices (particularly beer) in the German-speaking world of the 19th to early 20th centuries, considering the various aspects of social bonds formed through "exchange" and their historical transformations.
1 | オリエンテーション:社会史とは何か |
2 | 社会史の課題と成果① フランスのアナール学派 |
3 | 社会史の課題と成果② イギリスのニューレフトとアメリカの文化史 |
4 | 社会史の課題と成果③ ドイツの社会構造史と日常史 |
5 | 社会史の課題と成果④ 日本史における社会史研究 |
6 | 「交換」と社会的結合① 贈与交換と市場交換:贈与史の意義 |
7 | 「交換」と社会的結合② 互酬性とは何か:近年の贈与研究の成果から |
8 | 事例研究① 近現代ドイツ語圏の政治・経済・社会と飲酒 |
9 | 事例研究② 近現代ドイツ語圏における酒造業の歴史 |
10 | 事例研究③ 酒の贈与と社会的結合 |
11 | 事例研究④ 19世紀ドイツ語圏におけるラガービール流行とビールをめぐる異議申し立ての広がり |
12 | 事例研究⑤ 禁酒のモラル:禁酒運動が盛り上がらないドイツ語圏 |
13 | 事例研究のまとめ |
14 | 総括:「モラル」という視点の可能性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の準備として参考文献を指示しますので、必ず読んでから参加してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントペーパー(30%) 授業への取組(10%) |
備考 (Notes) | ||
毎回授業の振り返り、質問、感想をコメントペーパーに書いて提出してもらいます。授業を聞いていたことがわかる内容になっていないと、出席とは見なしませんので注意してください。授業への取組は、グループディスカッションへの貢献度で評価します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しません。授業内でプリントや資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 福井憲彦 | 『ヨーロッパ近代の社会史:工業化と国民形成』 | 岩波書店 | 2005 | 9784000254519 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じて他の参考文献を指示します。 |
高校の世界史探求レベルの知識を前提に授業を行います。世界史を履修していなかった方の受講も歓迎しますが、基礎知識を自習しながら授業に参加してください。
パソコン
本講義では20世紀後半から現在にいたるまでの社会史研究の課題と成果、学術概念について知り、それらが現在の歴史研究にいかに引き継がれているのか、いないのかを背景と共に理解します。これをふまえて、自らの興味・関心を学問的方法に即して発展させる糸口をつかむことが目標です。
This course examines the challenges, achievements, and scholarly concepts of social history research from the latter half of the 20th century to the present. It seeks to understand how these elements have been integrated—or not—into contemporary historical studies, taking their broader context into account. Building on this foundation, the course aims to help students identify pathways to develop their own interests and inquiries in accordance with academic methodologies.
本講義は大まかに前半の学史編と後半の事例研究編に分かれます。前半では現代歴史学に引き継がれている社会史の基礎概念を学びながら、主に「交換」(市場交換と贈与交換)の視点から、社会史が重視した人と人との結び付き方(社会的結合)を批判的に見直していきます。これをふまえて後半では、19-20世紀前半ドイツ語圏の飲酒慣行(特にビール)を取り上げて、「交換」から生み出される社会的結合の諸相と歴史的変化について考えていきます。
This course is broadly divided into two parts: the first half focuses on historiography, and the second half on case studies. In the first half, we will critically revisit the ways in which social history has emphasized human connections (sociability), primarily through the lens of "exchange" (market and gift exchange), while examining the foundational concepts of social history that have been carried into contemporary historical studies. Building on this foundation, the second half will explore drinking practices (particularly beer) in the German-speaking world of the 19th to early 20th centuries, considering the various aspects of social bonds formed through "exchange" and their historical transformations.
1 | オリエンテーション:社会史とは何か |
2 | 社会史の課題と成果① フランスのアナール学派 |
3 | 社会史の課題と成果② イギリスのニューレフトとアメリカの文化史 |
4 | 社会史の課題と成果③ ドイツの社会構造史と日常史 |
5 | 社会史の課題と成果④ 日本史における社会史研究 |
6 | 「交換」と社会的結合① 贈与交換と市場交換:贈与史の意義 |
7 | 「交換」と社会的結合② 互酬性とは何か:近年の贈与研究の成果から |
8 | 事例研究① 近現代ドイツ語圏の政治・経済・社会と飲酒 |
9 | 事例研究② 近現代ドイツ語圏における酒造業の歴史 |
10 | 事例研究③ 酒の贈与と社会的結合 |
11 | 事例研究④ 19世紀ドイツ語圏におけるラガービール流行とビールをめぐる異議申し立ての広がり |
12 | 事例研究⑤ 禁酒のモラル:禁酒運動が盛り上がらないドイツ語圏 |
13 | 事例研究のまとめ |
14 | 総括:「モラル」という視点の可能性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の準備として参考文献を指示しますので、必ず読んでから参加してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントペーパー(30%) 授業への取組(10%) |
備考 (Notes) | ||
毎回授業の振り返り、質問、感想をコメントペーパーに書いて提出してもらいます。授業を聞いていたことがわかる内容になっていないと、出席とは見なしませんので注意してください。授業への取組は、グループディスカッションへの貢献度で評価します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しません。授業内でプリントや資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 福井憲彦 | 『ヨーロッパ近代の社会史:工業化と国民形成』 | 岩波書店 | 2005 | 9784000254519 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じて他の参考文献を指示します。 |
高校の世界史探求レベルの知識を前提に授業を行います。世界史を履修していなかった方の受講も歓迎しますが、基礎知識を自習しながら授業に参加してください。
パソコン