日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC308/AC308AC308 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域からの歴史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
What is "Eastern Europe"? The idea of "Eastern Europe" became general during the Cold War period, and if the eastern part of the Iron Curtain simply meant "Eastern Europe", it would no longer exist. However, the "Eastern Europe" is still perceived as a regional category with some images. When we distinguish it from "Western Europe", we would image its "backwardness". What is the "backwardness"? Who judges it backward? Through considering the idea of "Eastern Europe", we will reconsider the concepts we perceive as universal in the contemporary era.
We will learn about the history of the region which is called "Eastern Europe".
The main target is the nation-states which were part of the territory of the Habsburg monarchy, especially Czechia and Slovakia.
We will also compare relating concepts "Central/Middle Europe", "Central and Eastern Europe" and "Eastern Central Europe".
1 | イントロダクション:「東欧」概念について |
2 | ハプスブルク君主国史概観 |
3 | ナショナリズム研究史:構築主義からナショナル・インディファレンス論へ |
4 | 第一次世界大戦とハプスブルク君主国の崩壊 |
5 | 国民国家体制とハプスブルク君主国の遺産 |
6 | 民主主義体制の成立と崩壊 |
7 | 第二次世界大戦と東欧① |
8 | 第二次世界大戦と東欧② |
9 | 社会主義とは何か |
10 | 国民国家の再建 |
11 | 社会主義体制下の東欧社会 |
12 | 「プラハの春」 |
13 | ソ連の崩壊 |
14 | ヨーロッパへの回帰?:欧州連合加盟 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜関連する論文・研究書に目を通すこと。参考文献は毎回レジュメの末尾に掲載する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回レジュメを用意する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業内で紹介する。 |
「東欧」とは何だろうか。「東欧」概念が定着したのは東西冷戦期だが、単に鉄のカーテンの東を東欧と呼ぶのなら、東欧はもう存在しないことになる。しかし、なおも「東欧」は、一定のイメージを伴うまとまった地域単位として捉えられている。あえて「西欧」と区別して「東欧」を考えるとき、そのイメージの核の一つを構成するのは「後進性」であろう。果たして、「後進性」とは何を指すのか。誰がそれを遅れていると見なすのか。「東欧」という概念の考察を通じて、現在普遍的とされている諸理念の再考を目指す。
What is "Eastern Europe"? The idea of "Eastern Europe" became general during the Cold War period, and if the eastern part of the Iron Curtain simply meant "Eastern Europe", it would no longer exist. However, the "Eastern Europe" is still perceived as a regional category with some images. When we distinguish it from "Western Europe", we would image its "backwardness". What is the "backwardness"? Who judges it backward? Through considering the idea of "Eastern Europe", we will reconsider the concepts we perceive as universal in the contemporary era.
「東欧」と呼ばれる地域の歴史を中心に扱う。
ただし、「東欧」全域をカバーすることは困難であるため、旧ハプスブルク君主国領、とりわけチェコとスロヴァキアを主な考察対象とする。
関連する「中欧」、「中・東欧」、「東中欧」概念との比較も行う。
We will learn about the history of the region which is called "Eastern Europe".
The main target is the nation-states which were part of the territory of the Habsburg monarchy, especially Czechia and Slovakia.
We will also compare relating concepts "Central/Middle Europe", "Central and Eastern Europe" and "Eastern Central Europe".
1 | イントロダクション:「東欧」概念について |
2 | ハプスブルク君主国史概観 |
3 | ナショナリズム研究史:構築主義からナショナル・インディファレンス論へ |
4 | 第一次世界大戦とハプスブルク君主国の崩壊 |
5 | 国民国家体制とハプスブルク君主国の遺産 |
6 | 民主主義体制の成立と崩壊 |
7 | 第二次世界大戦と東欧① |
8 | 第二次世界大戦と東欧② |
9 | 社会主義とは何か |
10 | 国民国家の再建 |
11 | 社会主義体制下の東欧社会 |
12 | 「プラハの春」 |
13 | ソ連の崩壊 |
14 | ヨーロッパへの回帰?:欧州連合加盟 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜関連する論文・研究書に目を通すこと。参考文献は毎回レジュメの末尾に掲載する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回レジュメを用意する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜授業内で紹介する。 |