日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AC313
Theme・Subtitle 近代東アジア・ユーラシア1
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 全回オンラインの授業です。ZoomのURLは、CanvasLMSにて通知します。必ず立教アカウントからアクセスしてください。

発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number HIS3500
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This class provides lectures on the history of East Asia and Eurasia, primarily from the 16th century to the present. It aims to explore the political, religious, and international developments in East Asia and Eurasia during the modern period, with special reference to the dynamics of the "Tibetan Buddhist sphere" that extends across Central Eurasia.

【Course Contents】

Tibetan Buddhism, which emerged and developed in Tibet, expanded across the Eurasian continent, transcending individual countries, nationalities, and empires such as Tibet, the Himalayan regions, Mongolia, Manchuria, North-Western China, and Russia. The history of this Tibetan Buddhist sphere offers important perspectives that provide new insights into both Asian and world history by moving beyond the framework of national histories.
This class focuses on the history of Tibet and the Tibetan Buddhist sphere, with special attention to the challenges and agendas these regions faced during the modern period.This class also addresses Tibet's pre-modern history, culture, customs, and society as necessary.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 東アジア・ユーラシアの近現代:
中央ユーラシアと「チベット仏教圏」の視座から
2 東アジア・ユーラシアにおける仏教の伝播と定着:
チベット仏教圏の形成
3 チベット仏教圏の拡大(16世紀~17世紀):
ダライ・ラマ政権の誕生/モンゴルと満洲
4 清朝とチベット(18世紀):
乾隆帝の治世とチベット仏教圏
5 チベット仏教圏と近代世界(19世紀):
イギリス帝国・ロシア帝国の狭間で/仏教徒たちの近代/鉄道網と航路網の発展
6 清朝崩壊とチベット・モンゴル(20世紀初頭):
自治と独立/五族共和/領土と主権
7 「帝国日本」とチベット仏教圏①:
仏教/明治日本/チベット
8 知識人の模索(20世紀前半):
社会主義/ナショナリズム/民族と革命
9 「帝国日本」とチベット仏教圏②:
「満洲国」/「喇嘛教圏」への関与/膨張と崩壊
10 チベット仏教圏の戦後:
モンゴル・チベットの命運
11 中華人民共和国とチベット(1950年代):
併合から動乱へ
12 冷戦とチベット(1960年代):
国連/中印関係の展開/台湾と「大陸反抗」/亡命政権のあゆみ
13 文化大革命とその後:
チベットと内モンゴルの文革/ 対話への模索
14 チベットと現代世界:
授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で配布した資料等を復習すること。授業で紹介する関連文献など、興味のあるものを各自で読んでみること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回のリアクションペーパー(60%)
授業の最後に行う理解度チェック(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
専用テキストは特にないが、講義の中で関連文献を随時紹介する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石濱裕美子 『物語 チベットの歴史:天空の仏教国の1400年』 中公新書 2023
2 池田巧・岩尾一史編 『チベットの歴史と社会(上・下)』 臨川書店 2021
3 小松久男ほか編 『中央ユーラシア文化事典』 丸善出版 2023
その他 (Others)
このほか、講義のなかで随時参考文献を紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

特に無いが、高等学校での世界史科目などの履修があることが望ましい(履修条件とはしない)。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

パソコンまたはタブレットを使用すること(スマホ不可)。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】