日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC327/AC327AC327 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
古代日本とアジア1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Written historical materials are at the core of historical studies. By learning how the use of writing as a means of recording began and developed in ancient Japan, and by understanding the historical development of writing culture during its establishment, you will gain a multifaceted understanding of historical materials. Aim to gain perspective.
Although writing letters or sentences is considered normal in modern society, it was by no means the norm in ancient times. The theme of this lecture is what letters are. We will take a look at how the act of writing was attempted and established in ancient Japan. As a clue, we will make comparisons, especially with East Asia or the outside world, and thereby deepen our understanding of the characteristics of ancient Japan.
1 | ガイダンス |
2 | 文字とは何か |
3 | 文字の周辺 |
4 | 文字の発明(西方世界) |
5 | 文字の発明(東アジア) |
6 | 漢字の成立 |
7 | 書記媒体 |
8 | 列島における文字の出現 |
9 | 権力と文字 |
10 | 国際関係における文字文化 |
11 | 文字の普及 |
12 | 古代国家と文字 |
13 | 文字の変容 |
14 | 試験 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業後にその内容についてふりかえり、理解を深めること。その他の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(25%) 授業内課題(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
歴史学において文字史料はその中核に位置するものである。その記録の手段としての文字の使用は、日本古代においてどのように始まり、そして展開していったのかということを学び、成立期の書記文化の歴史展開について理解することで、史料に対する多面的な視角を獲得することを目指す。
Written historical materials are at the core of historical studies. By learning how the use of writing as a means of recording began and developed in ancient Japan, and by understanding the historical development of writing culture during its establishment, you will gain a multifaceted understanding of historical materials. Aim to gain perspective.
文字あるいは文章を記すということは現代社会においては普通のこととして考えられているが、古代においてそれは決して当たり前ではなかった。本講義では文字とは何かということをテーマとする。文字を記すという行為が日本古代においてどのように試みられ、成立させていったのか見通す。その手掛かりとして、特に東アジアあるいはその外の世界と比較し、それによって日本古代の特質について理解を深めるようにする。
Although writing letters or sentences is considered normal in modern society, it was by no means the norm in ancient times. The theme of this lecture is what letters are. We will take a look at how the act of writing was attempted and established in ancient Japan. As a clue, we will make comparisons, especially with East Asia or the outside world, and thereby deepen our understanding of the characteristics of ancient Japan.
1 | ガイダンス |
2 | 文字とは何か |
3 | 文字の周辺 |
4 | 文字の発明(西方世界) |
5 | 文字の発明(東アジア) |
6 | 漢字の成立 |
7 | 書記媒体 |
8 | 列島における文字の出現 |
9 | 権力と文字 |
10 | 国際関係における文字文化 |
11 | 文字の普及 |
12 | 古代国家と文字 |
13 | 文字の変容 |
14 | 試験 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業後にその内容についてふりかえり、理解を深めること。その他の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(25%) 授業内課題(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None