日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC329/AC329AC329 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
律令制国家論1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through study of traffic system of ancient state and the ancient society this course aims to have students think specifically about the significance of the appearance of "the state” on the Japanese archipelago, and the reality of the state rule as well as international exchange in ancient times, so students can interpret their own image of ancient society and traffic.
"The traffic" which ties a thing and information up with a person, a person and a person is a phenomenon necessary to formation of human society and need is also indispensable for state rule. A system of traffic and the reality of ancient society are explained from various viewpoints centering on ancient Japan in this lecture. As well as also to think about the state of the state rule and a social background at the inside which is also detail explained about the mechanism person and thing information in move and that support the road where those have moved and movement.
1 | イントロダクション |
2 | 国家と交通・道路 |
3 | 中国大陸における交通制度の展開 |
4 | 日本列島における国家形成と道路 |
5 | 古代日本の交通制度 |
6 | 古代日本の道路の姿 |
7 | 古代の道路とその復原 |
8 | 古代の交通と文学 |
9 | 古代の情報伝達 |
10 | 古代の水上交通 |
11 | 古代の交通と動物 |
12 | 古代の交通と祭祀 |
13 | 移動する人びとと支える施設 |
14 | 移動する人びとと対峙する社会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
配布プリント、映像資料を使用した講義形式です。 |
配布するプリントや参考文献を用いて、授業前は概要を予習し、疑問点などがあれば事前に整理してください。
授業後は講義の内容を復習し、次の授業に備えて欲しいと思います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
積極的な受講態度、リアクションペーパーの記入(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。講義時にプリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 木下良 | 『事典 日本古代の道と駅』 | 吉川弘文館 | 2009 | 9784642014502 |
2 | 舘野和己・出田和久編 | 『日本古代の交通・交流・情報』1 制度と実態 | 吉川弘文館 | 2016 | 9784642017282 |
3 | 舘野和己・出田和久編 | 『日本古代の交通・交流・情報』2 旅と交易 | 吉川弘文館 | 2016 | 9784642017299 |
4 | 舘野和己・出田和久編 | 『日本古代の交通・交流・情報』3 遺跡と技術 | 吉川弘文館 | 2016 | 9784642017305 |
その他 (Others) | |||||
その他、配布プリントにて適宜紹介します。 |
「交通・交流」という事象に興味があれば、特に前提は必要ありません。多様な「交通・交流」を歴史的に学びたい方の受講を期待します。
授業で取り上げた内容について、自身の問題関心や専攻する時代や地域に引き付け、考えを巡らせて欲しいと思います。
古代国家の交通制度や古代社会の実態的な様相を学ぶことを通じて、国家支配のあり方、日本列島や東アジアにおける交流、それらを支える人びとの姿を具体的に考え、国家というものを理解し、古代の社会や交通という事象をみずから読み解けることを目指します。
Through study of traffic system of ancient state and the ancient society this course aims to have students think specifically about the significance of the appearance of "the state” on the Japanese archipelago, and the reality of the state rule as well as international exchange in ancient times, so students can interpret their own image of ancient society and traffic.
人と人、人とモノや情報を結びつける「交通」は人間社会の形成には欠かせない事象であり、さらに国家の支配にとっても必要不可欠なものです。本講義では古代の日本列島を中心としながら、古代社会の交通の制度と実態をさまざまな視点から解説し、さらに具体的な「人・モノ・情報」の動き、さらにはそれらの移動した道路、移動を支える仕組みについても説明するなかで、国家支配のあり方や社会的背景についても考えていきたいと思います。
"The traffic" which ties a thing and information up with a person, a person and a person is a phenomenon necessary to formation of human society and need is also indispensable for state rule. A system of traffic and the reality of ancient society are explained from various viewpoints centering on ancient Japan in this lecture. As well as also to think about the state of the state rule and a social background at the inside which is also detail explained about the mechanism person and thing information in move and that support the road where those have moved and movement.
1 | イントロダクション |
2 | 国家と交通・道路 |
3 | 中国大陸における交通制度の展開 |
4 | 日本列島における国家形成と道路 |
5 | 古代日本の交通制度 |
6 | 古代日本の道路の姿 |
7 | 古代の道路とその復原 |
8 | 古代の交通と文学 |
9 | 古代の情報伝達 |
10 | 古代の水上交通 |
11 | 古代の交通と動物 |
12 | 古代の交通と祭祀 |
13 | 移動する人びとと支える施設 |
14 | 移動する人びとと対峙する社会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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配布プリント、映像資料を使用した講義形式です。 |
配布するプリントや参考文献を用いて、授業前は概要を予習し、疑問点などがあれば事前に整理してください。
授業後は講義の内容を復習し、次の授業に備えて欲しいと思います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
積極的な受講態度、リアクションペーパーの記入(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし。講義時にプリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 木下良 | 『事典 日本古代の道と駅』 | 吉川弘文館 | 2009 | 9784642014502 |
2 | 舘野和己・出田和久編 | 『日本古代の交通・交流・情報』1 制度と実態 | 吉川弘文館 | 2016 | 9784642017282 |
3 | 舘野和己・出田和久編 | 『日本古代の交通・交流・情報』2 旅と交易 | 吉川弘文館 | 2016 | 9784642017299 |
4 | 舘野和己・出田和久編 | 『日本古代の交通・交流・情報』3 遺跡と技術 | 吉川弘文館 | 2016 | 9784642017305 |
その他 (Others) | |||||
その他、配布プリントにて適宜紹介します。 |
「交通・交流」という事象に興味があれば、特に前提は必要ありません。多様な「交通・交流」を歴史的に学びたい方の受講を期待します。
授業で取り上げた内容について、自身の問題関心や専攻する時代や地域に引き付け、考えを巡らせて欲しいと思います。