日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC330/AC330AC330 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
律令制国家論2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through study of the systems and actuality of the ritsuryo legal codes of the Nara and Heian periods, as well as the capital city, regional control in ancient times, the course aims to have students think specifically about the significance of the appearance of "the state” on the Japanese archipelago, the relationship between traffic and rulership, and the capital city, and the nature of the people who support it, so that students will interpret their own image of ancient society.
The formation of centralised states within the ancient Japanese archipelago occurred under the influence of the Chinese dynasties and other external factors.However, states are not formed without preconditions. They are formed by royal authority and traffic with local communities across the archipelago, and by international relations.
In this lecture, the keywords 'the state', 'the ritsuryo legal codes' and 'the capital' will be used, and the focus will be on local rule and transport, explaining international relations and archipelagic societies of the time through the movement of specific 'people, goods and information' within the archipelago and to surrounding regions.
1 | 国家とは何か-イントロダクション |
2 | 国家の諸段階-初期国家・首長制社会を考える |
3 | 邑から国へ |
4 | 百余国から倭国へ |
5 | 「日本」の成立 |
6 | 律令とは何か |
7 | 律令の受容と編纂 |
8 | 格式の編纂と礼秩序 |
9 | 都城とは何か |
10 | 奈良盆地の都 |
11 | 大和から山城へ |
12 | 中央集権的体制の構築 |
13 | 地域支配の掌握 |
14 | 地方支配の展開 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布するプリントや参考文献を用いて、授業前は概要を予習し、疑問点などがあれば事前に整理してください。
授業後は講義の内容を復習し、次の授業に備えて欲しいと思います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
積極的な受講態度、リアクションペーパーの記入(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。講義時にプリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
配布プリントにて適宜紹介します。 |
歴史に興味があれば、特に前提は必要ありません。授業で取り上げた内容について、自身の問題関心や専攻する時代や地域に引き付け、考えを巡らせて欲しいと思います。
配布プリント、映像資料を使用した講義形式です。履修している学生に対して事前に説明した上で授業計画が変更になる場合があります。
律令に基づく古代国家の成立について、制度や都城、地域支配を学ぶことで、日本列島に「国家」が登場する意義、交通と支配の関係、都城とそこに住む人々の姿を具体的に考え、古代の社会像をみずから読み解けることを目指します。
Through study of the systems and actuality of the ritsuryo legal codes of the Nara and Heian periods, as well as the capital city, regional control in ancient times, the course aims to have students think specifically about the significance of the appearance of "the state” on the Japanese archipelago, the relationship between traffic and rulership, and the capital city, and the nature of the people who support it, so that students will interpret their own image of ancient society.
古代の日本列島に中央集権的な国家が形成され、中国王朝などの影響を受けた古代国家が誕生します。しかし、国家は無前提に形成されるものではありません。王権と列島各地の地域社会との交通、そして、国際的な関係によって形成されるものです。
この講義では、「国家」、「律令」、「都城」をキーワードにして、さらに地方支配と交通を主軸として取り上げ、列島内や周辺諸地域との具体的な「人・モノ・情報」の移動から当時の国際関係と列島社会について解説していきます。
The formation of centralised states within the ancient Japanese archipelago occurred under the influence of the Chinese dynasties and other external factors.However, states are not formed without preconditions. They are formed by royal authority and traffic with local communities across the archipelago, and by international relations.
In this lecture, the keywords 'the state', 'the ritsuryo legal codes' and 'the capital' will be used, and the focus will be on local rule and transport, explaining international relations and archipelagic societies of the time through the movement of specific 'people, goods and information' within the archipelago and to surrounding regions.
1 | 国家とは何か-イントロダクション |
2 | 国家の諸段階-初期国家・首長制社会を考える |
3 | 邑から国へ |
4 | 百余国から倭国へ |
5 | 「日本」の成立 |
6 | 律令とは何か |
7 | 律令の受容と編纂 |
8 | 格式の編纂と礼秩序 |
9 | 都城とは何か |
10 | 奈良盆地の都 |
11 | 大和から山城へ |
12 | 中央集権的体制の構築 |
13 | 地域支配の掌握 |
14 | 地方支配の展開 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配布するプリントや参考文献を用いて、授業前は概要を予習し、疑問点などがあれば事前に整理してください。
授業後は講義の内容を復習し、次の授業に備えて欲しいと思います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
積極的な受講態度、リアクションペーパーの記入(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし。講義時にプリントを配布します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
配布プリントにて適宜紹介します。 |
歴史に興味があれば、特に前提は必要ありません。授業で取り上げた内容について、自身の問題関心や専攻する時代や地域に引き付け、考えを巡らせて欲しいと思います。
配布プリント、映像資料を使用した講義形式です。履修している学生に対して事前に説明した上で授業計画が変更になる場合があります。