日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AC332
Theme・Subtitle 中世日本史論2
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items) オンライン回:第3回目と第14回目
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number HIS3500
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Acquire basic knowledge of Japanese medieval history. While paying particular attention to the relationship between the manorial system and the state system and political history, we aim to gain a structural understanding of the characteristics of the medieval period, which differs from the ancient and early modern periods.

【Course Contents】

The period from the 12th to the 16th century is known as the Middle Ages in Japan. The Middle Ages are the most difficult period in Japanese history to grasp and to form a unified image of. It was an age of war and famine, of the feudal system, of the growth of the samurai and the common people, of the beginning of traditional Japanese culture, and (contrary to the view that it was the origin of traditional Japan) of a different world (non-modern) that operated according to a different order from the modern world. But in the end, how should we understand this period?

In this lecture, while being conscious of comparisons with East Asia and Europe of the same period, I would like to take a structural approach to re-examining the ‘elusiveness’ of medieval Japan, focusing on the production and distribution that formed the basis of society at the time, environmental conditions, villages and samurai, autonomous social groups and the nature of state integration. In doing so, I will try to get to the heart of the characteristics of the medieval period in Japanese history.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 荘園制の成立
3 院政の開始
4 顕密仏教と荘園制
5 武士政権の成立
6 飢饉と中世社会
7 中間のまとめと小テスト
8 鎌倉時代の徳政
9 鎌倉幕府の滅亡
10 南北朝の動乱
11 室町期荘園制
12 荘園制の解体
13 まとめと小テスト
14 全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

可能な限り基礎的なところから,説明していきたいと思いますが,高校レベルでの日本史の理解があれば望ましいです。不安がある方は,参考文献にも挙げている『中世史講義』(ちくま新書)などに目を通してもらえるとよいかと思います。最新の通史として『シリーズ日本中世史』全4巻(岩波新書)も読みやすいです。概論として石井進『中世のかたち』(中央公論新社)をはじめとする「日本の中世』シリーズなど。その他、授業中に適宜提示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内小テスト2回(60%)
授業への参加度(コメントペーパー)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に定めない。授業内に適宜プリントを配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 荘園史研究会(編) 『荘園史研究ハンドブック 増補新版』 吉川弘文館 2024 9784642084536
2 高橋 典幸(編)、五味 文彦(編) 『中世史講義』 筑摩書房 2019 9784480071996
3 佐藤雄基 『御成敗式目 鎌倉武士の法と生活』 中央公論新社 2023 9784121027610

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

史料読解能力は求めません。ただし、授業中で具体的な史料を取り上げて解説することはあります。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

資料の配布、課題の提出などにcanvasを使用することもある。

【注意事項 / Notice】