日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC332/AC332AC332 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中世日本史論2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン回:第3回目と第14回目 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Acquire basic knowledge of Japanese medieval history. While paying particular attention to the relationship between the manorial system and the state system and political history, we aim to gain a structural understanding of the characteristics of the medieval period, which differs from the ancient and early modern periods.
The period from the 12th to the 16th century is known as the Middle Ages in Japan. The Middle Ages are the most difficult period in Japanese history to grasp and to form a unified image of. It was an age of war and famine, of the feudal system, of the growth of the samurai and the common people, of the beginning of traditional Japanese culture, and (contrary to the view that it was the origin of traditional Japan) of a different world (non-modern) that operated according to a different order from the modern world. But in the end, how should we understand this period?
In this lecture, while being conscious of comparisons with East Asia and Europe of the same period, I would like to take a structural approach to re-examining the ‘elusiveness’ of medieval Japan, focusing on the production and distribution that formed the basis of society at the time, environmental conditions, villages and samurai, autonomous social groups and the nature of state integration. In doing so, I will try to get to the heart of the characteristics of the medieval period in Japanese history.
1 | ガイダンス |
2 | 荘園制の成立 |
3 | 院政の開始 |
4 | 顕密仏教と荘園制 |
5 | 武士政権の成立 |
6 | 飢饉と中世社会 |
7 | 中間のまとめと小テスト |
8 | 鎌倉時代の徳政 |
9 | 鎌倉幕府の滅亡 |
10 | 南北朝の動乱 |
11 | 室町期荘園制 |
12 | 荘園制の解体 |
13 | まとめと小テスト |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
可能な限り基礎的なところから,説明していきたいと思いますが,高校レベルでの日本史の理解があれば望ましいです。不安がある方は,参考文献にも挙げている『中世史講義』(ちくま新書)などに目を通してもらえるとよいかと思います。最新の通史として『シリーズ日本中世史』全4巻(岩波新書)も読みやすいです。概論として石井進『中世のかたち』(中央公論新社)をはじめとする「日本の中世』シリーズなど。その他、授業中に適宜提示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内小テスト2回(60%) 授業への参加度(コメントペーパー)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内に適宜プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 荘園史研究会(編) | 『荘園史研究ハンドブック 増補新版』 | 吉川弘文館 | 2024 | 9784642084536 |
2 | 高橋 典幸(編)、五味 文彦(編) | 『中世史講義』 | 筑摩書房 | 2019 | 9784480071996 |
3 | 佐藤雄基 | 『御成敗式目 鎌倉武士の法と生活』 | 中央公論新社 | 2023 | 9784121027610 |
史料読解能力は求めません。ただし、授業中で具体的な史料を取り上げて解説することはあります。
資料の配布、課題の提出などにcanvasを使用することもある。
日本中世史研究に関する基本的なトピックや事項を修得する。基本的な研究史と史料論を踏まえて、特に荘園制と国家体制・政治史の関係に注目しながら、古代や近世とは異なる中世という時代の特徴を構造的に把握する。
Acquire basic knowledge of Japanese medieval history. While paying particular attention to the relationship between the manorial system and the state system and political history, we aim to gain a structural understanding of the characteristics of the medieval period, which differs from the ancient and early modern periods.
12~16世紀の日本は,「中世」と呼ばれる時代でした。中世は,日本史のなかで,最もその特徴が捉えにくく,統一的な像を結びがたい時代です。戦乱と飢饉の時代,「封建制」の時代,武士や民衆の成長,「日本」的な伝統文化が始まる時代,あるいは(伝統日本の起源という見方とは対極的ですが)近代とは異なる秩序で動いていた異世界(非近代),実に多様な中世像が生まれてきて,人びとを魅了してきました。しかし,結局のところ,私たちは,この時代をどのように把握すればよいのでしょうか。
この講義では,同時代の東アジア・ヨーロッパとの比較を意識しながら,日本中世の「捉えどころのなさ」がどのような条件に規定されているのか,当時の社会の基盤となる生産や流通,環境条件,村落や武士,自律的な社会集団や国家統合のありかたに注目しながら構造的に捉えなおしてみたいと思います。それによって日本史上の中世という時代の特色に迫ってみます。
The period from the 12th to the 16th century is known as the Middle Ages in Japan. The Middle Ages are the most difficult period in Japanese history to grasp and to form a unified image of. It was an age of war and famine, of the feudal system, of the growth of the samurai and the common people, of the beginning of traditional Japanese culture, and (contrary to the view that it was the origin of traditional Japan) of a different world (non-modern) that operated according to a different order from the modern world. But in the end, how should we understand this period?
In this lecture, while being conscious of comparisons with East Asia and Europe of the same period, I would like to take a structural approach to re-examining the ‘elusiveness’ of medieval Japan, focusing on the production and distribution that formed the basis of society at the time, environmental conditions, villages and samurai, autonomous social groups and the nature of state integration. In doing so, I will try to get to the heart of the characteristics of the medieval period in Japanese history.
1 | ガイダンス |
2 | 荘園制の成立 |
3 | 院政の開始 |
4 | 顕密仏教と荘園制 |
5 | 武士政権の成立 |
6 | 飢饉と中世社会 |
7 | 中間のまとめと小テスト |
8 | 鎌倉時代の徳政 |
9 | 鎌倉幕府の滅亡 |
10 | 南北朝の動乱 |
11 | 室町期荘園制 |
12 | 荘園制の解体 |
13 | まとめと小テスト |
14 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
可能な限り基礎的なところから,説明していきたいと思いますが,高校レベルでの日本史の理解があれば望ましいです。不安がある方は,参考文献にも挙げている『中世史講義』(ちくま新書)などに目を通してもらえるとよいかと思います。最新の通史として『シリーズ日本中世史』全4巻(岩波新書)も読みやすいです。概論として石井進『中世のかたち』(中央公論新社)をはじめとする「日本の中世』シリーズなど。その他、授業中に適宜提示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内小テスト2回(60%) 授業への参加度(コメントペーパー)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に定めない。授業内に適宜プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 荘園史研究会(編) | 『荘園史研究ハンドブック 増補新版』 | 吉川弘文館 | 2024 | 9784642084536 |
2 | 高橋 典幸(編)、五味 文彦(編) | 『中世史講義』 | 筑摩書房 | 2019 | 9784480071996 |
3 | 佐藤雄基 | 『御成敗式目 鎌倉武士の法と生活』 | 中央公論新社 | 2023 | 9784121027610 |
史料読解能力は求めません。ただし、授業中で具体的な史料を取り上げて解説することはあります。
資料の配布、課題の提出などにcanvasを使用することもある。