日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC336/AC336AC336 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
伝統社会史論1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this class is to learn about the process of how people in early modern and modern Japan formed their historical consciousness, and how they sought to understand the past and preserve and pass on historical records. We will also learn about the opportunities for society to recognize “history” and the significance of this through a series of research situations and historical records.
The course will focus on the act of discovering historical significance in various records and memories of the political society of early modern and modern Japan, and will look at the historical consciousness and social significance formed by families, regions and various groups. In particular, we will examine the spread of academic activities behind this and their relationship to the political and social situation after the Meiji Restoration, and consider how the past is perceived in modern society and how people deal with history within this.
1 | イントロダクション |
2 | 過去と向きあう現象(1):研究状況 |
3 | 過去と向きあう現象(2):由緒を求める人びと |
4 | 地域の由緒と歴史意識(1):大名家の由緒探求と家譜編纂 |
5 | 地域の由緒と歴史意識(2):家譜編纂事業の影響 |
6 | 地域の由緒と歴史意識(3):由緒の交流 |
7 | 地域の由緒と歴史意識(4):歴史意識の背景と学問・思想 |
8 | 社会変容と歴史記録(1): |
9 | 社会変容と歴史記録(2):明治維新のなかの過去 |
10 | 社会変容と歴史記録(3):古器旧物への眼差し |
11 | 社会変容と歴史記録(4):記録の危機と保存運動 |
12 | 社会変容と歴史記録(5):過去を伝える目的 |
13 | 社会変容と歴史記録(6):歴史を捉える諸相 |
14 | 歴史を伝える過去・現在・未来 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配付する資料を読み返し、紹介した参考文献を用いて理解を深め、それぞれの関心を広げてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回資料を配付します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金子拓 | 『記憶の歴史学』 | 講談社 | 2011 | 9784062585224 |
2 | 塚本学 | 『歴史・民俗・博物館』 | 高志書院 | 2022 | 9784862152251 |
3 | 羽賀祥二 | 『史蹟論』 | 名古屋大学出版会 | 1998 | 9784815803476 |
4 | 天野真志・吉村郊子 | 『REKIHAKU 特集・歴史をつなぐ』 | 国立歴史民俗博物館 | 2023 | 9784867660232 |
その他 (Others) | |||||
その他、適宜授業のなかで紹介します。 |
近世・近代日本における歴史意識の形成について、人びとが過去を探求する営みおよびその記録を保存・継承する活動の展開を学び、一連の研究状況や史料に基づく事例を通して社会が「歴史」を認識する契機とその意味を学ぶ。
The aim of this class is to learn about the process of how people in early modern and modern Japan formed their historical consciousness, and how they sought to understand the past and preserve and pass on historical records. We will also learn about the opportunities for society to recognize “history” and the significance of this through a series of research situations and historical records.
近世・近代日本の政治社会において様々な記録・記憶から歴史的意味を見出す行為に注目し、家や地域、諸集団によって形成される歴史意識とその社会的意味を見ていきます。特に、これらの背景にある学問活動の広がりや明治維新以降の政治社会状況との関わりを検討し、近代社会における過去の捉え方とそのなかにおける人びとの歴史との向き合い方について考えていきます。
The course will focus on the act of discovering historical significance in various records and memories of the political society of early modern and modern Japan, and will look at the historical consciousness and social significance formed by families, regions and various groups. In particular, we will examine the spread of academic activities behind this and their relationship to the political and social situation after the Meiji Restoration, and consider how the past is perceived in modern society and how people deal with history within this.
1 | イントロダクション |
2 | 過去と向きあう現象(1):研究状況 |
3 | 過去と向きあう現象(2):由緒を求める人びと |
4 | 地域の由緒と歴史意識(1):大名家の由緒探求と家譜編纂 |
5 | 地域の由緒と歴史意識(2):家譜編纂事業の影響 |
6 | 地域の由緒と歴史意識(3):由緒の交流 |
7 | 地域の由緒と歴史意識(4):歴史意識の背景と学問・思想 |
8 | 社会変容と歴史記録(1): |
9 | 社会変容と歴史記録(2):明治維新のなかの過去 |
10 | 社会変容と歴史記録(3):古器旧物への眼差し |
11 | 社会変容と歴史記録(4):記録の危機と保存運動 |
12 | 社会変容と歴史記録(5):過去を伝える目的 |
13 | 社会変容と歴史記録(6):歴史を捉える諸相 |
14 | 歴史を伝える過去・現在・未来 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
配付する資料を読み返し、紹介した参考文献を用いて理解を深め、それぞれの関心を広げてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回資料を配付します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金子拓 | 『記憶の歴史学』 | 講談社 | 2011 | 9784062585224 |
2 | 塚本学 | 『歴史・民俗・博物館』 | 高志書院 | 2022 | 9784862152251 |
3 | 羽賀祥二 | 『史蹟論』 | 名古屋大学出版会 | 1998 | 9784815803476 |
4 | 天野真志・吉村郊子 | 『REKIHAKU 特集・歴史をつなぐ』 | 国立歴史民俗博物館 | 2023 | 9784867660232 |
その他 (Others) | |||||
その他、適宜授業のなかで紹介します。 |