日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC339/AC339AC339 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代日本史論1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2024年4月10日付変更(変更理由:授業計画、授業支援システム変更) [変更前] ①授業計画13回目「まとめ」、14回目「試験」 ②テキスト「毎回の授業のプリントをその都度立教時間にアップする。」 |
The purpose of this lecture is to examine modern Okinawa history from the perspective of women's history and gender history, and to deepen understanding of Okinawa's modern history.
The Ryukyu Kingdom was brought under Japanese control by the Ryukyu Annexation, and began its modern history as Okinawa Prefecture. The Okinawan people were forced to become Japanese, and Ryukyuan culture was rejected by Japan as undesirable. However, the society and culture that originated from the Ryukyu Kingdom never completely disappeared. On the other hand, Japanese government gave women education, which became an opportunity for women to express themselves and liberate themselves, but the lives of Okinawan women and the movements for self-expression and self-liberation also had characteristics that originated in the Ryukyu Kingdom period.
In addition, after the harsh Battle of Okinawa, the U.S. military rule that lasted until 1972 left a further mark on the history of Okinawan women. The Battle of Okinawa and U.S. military rule caused tremendous damage to women, but on the other hand, they also led to women developing a critical perspective on Japan and Okinawan society. Under these circumstances, Okinawa's distinctive feminist movement emerged.
This lecture will focus on the characteristics of Okinawan women's experiences, as outlined above.
1 | イントロダクション |
2 | 琉球王国の女性 |
3 | ヤマト化のなかで |
4 | 女たちの新しい表現 |
5 | 女たちの移動経験 |
6 | 総動員体制下の皇民化と女たち |
7 | 沖縄における日本軍「慰安婦」問題 |
8 | 米軍統治とヤマト化のはざまで |
9 | 米軍基地と女たち |
10 | 米軍基地と性売買① |
11 | 米軍基地と性売買② |
12 | 沖縄のフェミニズム |
13 | まとめ1 |
14 | まとめ2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義のなかで紹介する参考文献のなかから、自分が興味を持ったものを積極的に読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業のプリントをその都度CanvasLMSにアップする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 沖縄県教育庁文化財課史料編集班 | 『沖縄県史 各論編8 女性史』 | 沖縄県教育委員会 | 2016 | |
2 | 堀場清子 | 『イナグヤ ナナバチ――沖縄女性史を探る』 | ドメス出版 | 1990 | 4810702944 |
3 | 鹿野政直 | 『戦後沖縄の思想像』 | 朝日新聞社 | 1987 | |
4 | 伊波普猷 | 『沖縄女性史』 | 平凡社 | 2000 | 4582763715 |
5 | 那覇市総務部女性室・那覇女性市史編集委員会 | 『なは 女のあしあと 那覇女性史(近代編)』 | ドメス出版 | 1998 | 4810704858 |
6 | 那覇市総務部女性室 | 『なは 女のあしあと 那覇女性史(戦後編)』 | 琉球新報社事業局出版部 | 2001 | 4897420393 |
7 | 宮城晴美 | 『沖縄・座間味島「集団自決」の新しい事実(新版)』 | 高文研 | 2008 | 9784874983942 |
その他 (Others) | |||||
授業内でその他の参考文献を紹介する。 |
沖縄近現代史を女性史・ジェンダー史の視点から考察し、沖縄近現代史について理解を深めることを目標とする。
The purpose of this lecture is to examine modern Okinawa history from the perspective of women's history and gender history, and to deepen understanding of Okinawa's modern history.
琉球王国であった沖縄は、琉球処分によって日本の支配下に組み込まれ、沖縄県として近代史を歩むこととなった。沖縄の人びとはヤマト化(日本化することをいう)を強いられ、琉球の文化は好ましくないものとして日本によって否定された。しかし、琉球王国に由来する社会・文化のあり方が完全に途切れることはななかった。ヤマト化は他方で女性たちに教育を授け、それは女性たちの自己表現・自己解放のきっかけとなったが、沖縄の女性たちの暮らしや自己表現・自己解放の運動はヤマト化にとどまらない個性を持っていた。
また、過酷な沖縄戦を経た後の、1972年までの米軍統治は、沖縄の女性たちの歴史にさらなる特徴を刻印することになった。沖縄戦と米軍統治は、女性たちに甚大な被害をもたらしたが、他方で、日本や沖縄社会のあり方にに対して女性たちが批判的な視点を持つことにつながっていった側面がある。こうしたなか、沖縄の特徴的なフェミニズム運動が登場することになった。
本講義は、以上に概観したような、沖縄女性の経験の特徴について講義する。
The Ryukyu Kingdom was brought under Japanese control by the Ryukyu Annexation, and began its modern history as Okinawa Prefecture. The Okinawan people were forced to become Japanese, and Ryukyuan culture was rejected by Japan as undesirable. However, the society and culture that originated from the Ryukyu Kingdom never completely disappeared. On the other hand, Japanese government gave women education, which became an opportunity for women to express themselves and liberate themselves, but the lives of Okinawan women and the movements for self-expression and self-liberation also had characteristics that originated in the Ryukyu Kingdom period.
In addition, after the harsh Battle of Okinawa, the U.S. military rule that lasted until 1972 left a further mark on the history of Okinawan women. The Battle of Okinawa and U.S. military rule caused tremendous damage to women, but on the other hand, they also led to women developing a critical perspective on Japan and Okinawan society. Under these circumstances, Okinawa's distinctive feminist movement emerged.
This lecture will focus on the characteristics of Okinawan women's experiences, as outlined above.
1 | イントロダクション |
2 | 琉球王国の女性 |
3 | ヤマト化のなかで |
4 | 女たちの新しい表現 |
5 | 女たちの移動経験 |
6 | 総動員体制下の皇民化と女たち |
7 | 沖縄における日本軍「慰安婦」問題 |
8 | 米軍統治とヤマト化のはざまで |
9 | 米軍基地と女たち |
10 | 米軍基地と性売買① |
11 | 米軍基地と性売買② |
12 | 沖縄のフェミニズム |
13 | まとめ1 |
14 | まとめ2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義のなかで紹介する参考文献のなかから、自分が興味を持ったものを積極的に読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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毎回の授業のプリントをその都度CanvasLMSにアップする。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 沖縄県教育庁文化財課史料編集班 | 『沖縄県史 各論編8 女性史』 | 沖縄県教育委員会 | 2016 | |
2 | 堀場清子 | 『イナグヤ ナナバチ――沖縄女性史を探る』 | ドメス出版 | 1990 | 4810702944 |
3 | 鹿野政直 | 『戦後沖縄の思想像』 | 朝日新聞社 | 1987 | |
4 | 伊波普猷 | 『沖縄女性史』 | 平凡社 | 2000 | 4582763715 |
5 | 那覇市総務部女性室・那覇女性市史編集委員会 | 『なは 女のあしあと 那覇女性史(近代編)』 | ドメス出版 | 1998 | 4810704858 |
6 | 那覇市総務部女性室 | 『なは 女のあしあと 那覇女性史(戦後編)』 | 琉球新報社事業局出版部 | 2001 | 4897420393 |
7 | 宮城晴美 | 『沖縄・座間味島「集団自決」の新しい事実(新版)』 | 高文研 | 2008 | 9784874983942 |
その他 (Others) | |||||
授業内でその他の参考文献を紹介する。 |