日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC340/AC340AC340 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代日本史論2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2025年9月4日 授業形態変更:全回対面→全回オンライン |
Acquire knowledge of modern Japanese history and gender history along with research history.
Acquire methods to examine modern Japanese history from multiple perspectives by learning the history of gender history and analytical methods.
Understand the origins of historical materials and be able to critically read the social conditions of the time from a variety of historical materials.
Acquire the ability to proactively find and research themes in modern Japanese history.
This class will propose one way to critically read modern Japan through the use of historical and analytical methods of women's and gender history.
In the first half of this class, examples of historical research on gender analysis will be presented from the history of the movement for women's suffrage.
In the second half, we will focus on historical materials and archives of modern Japan, and explain how to research and analyze materials from a gender perspective.
1 | ガイダンス・近代日本史とジェンダー史① |
2 | 近代日本史とジェンダー史② |
3 | 女性の声から考える近代日本① |
4 | 女性の声から考える近代日本② |
5 | 女性の声から考える近代日本③ |
6 | 女性の声から考える近代日本④ |
7 | 歴史資料と女性史・ジェンダー史① |
8 | 歴史資料と女性史・ジェンダー史② |
9 | 歴史資料と女性史・ジェンダー史③ |
10 | 歴史資料と女性史・ジェンダー史④ |
11 | ジェンダー分析からなにを見出すか① |
12 | ジェンダー分析からなにを見出すか② |
13 | ジェンダー分析からなにを見出すか③ |
14 | ジェンダー分析からなにを見出すか④まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業ではレジュメ・資料を配布する。配布資料をもとに授業を進め、補助的に板書を用いる。レポート試験では図書館等での調査を課すため、それを理解されたうえで受講すること。 |
自身の書いたリアクションペーパーを見直し、授業内容を復習すること(各回約1時間)。授業に関連する先行研究を熟読したうえで、授業内容に関わるテーマを整理し自身の考えをまとめること(各回約1.5時間)。図書館等で先行研究と資料を探し読むことでレポート執筆に向けた調査を行なうこと(各回約1.5時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
1. 近代日本史、ジェンダー史についての知識を、研究史との関係を視野に獲得することができる。
2. 近代日本史を多角的に捉え考察する方法を習得することができる。とりわけジェンダー史の歴史と分析手法を学ぶことで、歴史を捉える自身の視点を相対化し、多角的に歴史を考察することができる。
3. 史資料のなりたちを理解し、多様な史資料から当時の社会状況を批判的に読み解くことができる。
4. みずから近代日本史のテーマを見つけ調査する力を身につけることができる。
Acquire knowledge of modern Japanese history and gender history along with research history.
Acquire methods to examine modern Japanese history from multiple perspectives by learning the history of gender history and analytical methods.
Understand the origins of historical materials and be able to critically read the social conditions of the time from a variety of historical materials.
Acquire the ability to proactively find and research themes in modern Japanese history.
この授業では、女性史・ジェンダー史の歴史と分析手法を手がかりに、近代日本を批判的に読み解く方法のひとつを提起する。
この授業の前半では、近代日本を対象とした女性史・ジェンダー史研究、ジェンダー分析の歴史を確認した後、女性参政権の獲得をめざした女性たちの歴史を手がかりに、近代日本社会におけるジェンダー秩序を読み解いていく。前半はジェンダー分析を用いた、具体的な個別テーマに沿った日本近代史の授業となる。ジェンダー分析の歴史研究の事例として受講していただきたい。
後半では、近代日本の資料、アーカイブズに着目し、資料、特に活字資料からジェンダーを読み込む方法を考える。前半でみてきた歴史叙述にかかわるアーカイブズの取り組みを中心に、史資料としては残りにくいとされる女性の歴史、ジェンダー史をいかに捉えたらよいかを考える。後半は史資料調査・分析方法を意識した授業となる。
リアクションペーパーを通した積極的な参加、レポートを通した自発的な調査研究を歓迎する。
This class will propose one way to critically read modern Japan through the use of historical and analytical methods of women's and gender history.
In the first half of this class, examples of historical research on gender analysis will be presented from the history of the movement for women's suffrage.
In the second half, we will focus on historical materials and archives of modern Japan, and explain how to research and analyze materials from a gender perspective.
1 | ガイダンス・近代日本史とジェンダー史① |
2 | 近代日本史とジェンダー史② |
3 | 女性の声から考える近代日本① |
4 | 女性の声から考える近代日本② |
5 | 女性の声から考える近代日本③ |
6 | 女性の声から考える近代日本④ |
7 | 歴史資料と女性史・ジェンダー史① |
8 | 歴史資料と女性史・ジェンダー史② |
9 | 歴史資料と女性史・ジェンダー史③ |
10 | 歴史資料と女性史・ジェンダー史④ |
11 | ジェンダー分析からなにを見出すか① |
12 | ジェンダー分析からなにを見出すか② |
13 | ジェンダー分析からなにを見出すか③ |
14 | ジェンダー分析からなにを見出すか④まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
授業ではレジュメ・資料を配布する。配布資料をもとに授業を進め、補助的に板書を用いる。レポート試験では図書館等での調査を課すため、それを理解されたうえで受講すること。 |
自身の書いたリアクションペーパーを見直し、授業内容を復習すること(各回約1時間)。授業に関連する先行研究を熟読したうえで、授業内容に関わるテーマを整理し自身の考えをまとめること(各回約1.5時間)。図書館等で先行研究と資料を探し読むことでレポート執筆に向けた調査を行なうこと(各回約1.5時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None