日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AC351
Theme・Subtitle 日本変動期史論1
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201(池袋キャンパス)、N851(新座キャンパス)の利用可
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number HIS3500
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To understand complex political, economic and cultural historical aspects of the early modern transition period (mainly the 19th century) from the perspective of the former feudal lords who were given the new designation of the nobility.

【Course Contents】

The title of "nobility" was given to the feudal lords and court nobles at the same time as the return of the lands and people from the feudal lords to the Emperor in 1867. While it was an important element of modernization for long-lived feudal lords to become "nobility," there was no clear definition of what constituted a "nobility." In this lecture, the participants first learn about the nobility system, and then, referring to the Shimadzu family, which has a long history as a feudal lord, as a case study, discuss how they tried and failed to figure out what they should be as a duke, using family historical documents handed down in the Shimadzu family.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 華族研究の変遷について
3 華族制の創出と華族会館
4 明治初期の〈大名華族〉島津家
5 第十五国立銀行と西南戦争
6 大津事件と公爵島津家の国際交流(1)
7 大津事件と公爵島津家の国際交流(2)
8 島津家における鉱山事業(1) 明治期における鉱山経営の始動
9 島津家における鉱山事業(2) 鉱山経営の展開
10 島津家における鉱山事業(3) 家政改革と松方正義
11 華族の歴史編纂
12 明治期の史料編纂と華族
13 明治大正期の島津家の家庭教育
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

配布した資料を読み返し、紹介する参考文献などを用いて、興味関心を広げる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 講義への参加姿勢(40%)
毎回の課題やミニレポート(60%)
備考 (Notes)
2/3以上の出席をしていない場合は、単位取得不可。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
毎回資料をCanvas LMSを通じて配付する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大久保利謙 『華族制の創出』 吉川弘文館 1993 4642035931
その他 (Others)
その他、授業中に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

オンラインで実施するため、ZoomやCanvasLMSに接続する必要がある。
毎回、課題などの提出もあるため、個別のPCで対応することが望ましい。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】