日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC355/AC355AC355 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文化人類学1 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is to provide students with a basic knowledge of cultural anthropology.
・To be able to explain cultural concepts and cultural relativism.
・To be able to analyze the world around us from the perspective of culture and diversity.
・To gain a relative perspective on one's own society and culture.
Cultural anthropology is a discipline that aims to understand the various “others” living on earth from the aspects of culture and society. Its main characteristic is to think empirically and empirically about different cultures and societies and to write ethnographies, based on the method of fieldwork (participatory observation). At the same time, this work means not only relativizing the dominant values of the societies in which we live, but also considering human universality. Through a total of 15 lectures, this course aims to help students acquire a cultural anthropological “way of seeing things” that takes into account both human universality and diversity. This class is a lecture course. Feedback will be given in class and elsewhere as needed.
1 | 第1回:オリエンテーション:講義の目的と授業方針の説明 |
2 | 第2回:文化と文化相対主義:相対的にものを見るとは? |
3 | 第3回:文化人類学という学問①:文化人類学はどこから始まったか? |
4 | 第4回:文化人類学という学問②:文化人類学はどのように発展したか? |
5 | 第5回:家族:父と母は本当に「父」と「母」なのか? |
6 | 第6回:日本の「家族」:家族のつながりはどこで証明されるのか? |
7 | 第7回:婚姻:なぜ私たちは結婚するのか? |
8 | 第8回:儀礼:なぜ私たちは「挨拶」をするのか? |
9 | 第9回:観光と文化:観光地で見る風景、食べ物はホンモノか? |
10 | 第10回:フィールドワークと民族誌:人類学者はどうやって調査しているのか? |
11 | 第11回:グループワーク:『トーキョーサバイバー』に見るフィールドワークと人類学の視点 |
12 | 第12回:人種とエスニシティ:本当に人類は違う「種」を持つのか? |
13 | 第13回:日本におけるエスニックマイノリティ:ドキュメンタリー映画『HAFU』 |
14 | 第14回:まとめと復習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
業中に指示する文献を参考に、自ら進んで理解を深めていくことが求められます(毎回予習・復習合わせて4時間程度)。小テストでは、授業で説明した内容についての理解度を問うことになるので、毎回の授業で学んだ内容を復習しておく必要があります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席およびコメントペーパー(30%) 最終テスト(Final Test)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 二文字屋脩 | 『トーキョーサバイバー』 | うつつ堂 | 2022 | 4910855009 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 綾部恒雄・桑山敬己 | 『よくわかる文化人類学』 | ミネルヴァ書房 | 2010 | |
2 | 川口幸大 | 『ようこそ文化人類学へ』 | 昭和堂 | 2017 |
自身の専攻領域と文化人類学との接点を常に意識し、積極的に授業に取り組むことができる学生の参加を望みます。私語は厳禁とします。
この科目は、文化人類学の基礎的な知識を身につけることが目標である。
・文化概念と文化相対主義について説明できるようになる。
・身の回りのことがらに関して文化と多様性という視点から分析できるようになる。
・自らの社会や文化を相対的にとらえる視点を得る。
The goal of this course is to provide students with a basic knowledge of cultural anthropology.
・To be able to explain cultural concepts and cultural relativism.
・To be able to analyze the world around us from the perspective of culture and diversity.
・To gain a relative perspective on one's own society and culture.
文化人類学は、地球に生きる様々な「他者」を文化と社会の側面から理解することを目指す学問である。その最大の特徴は、フィールドワーク(参与観察)という手法に基づきながら、異なる文化や社会について経験的かつ実証的に考え、民族誌(エスノグラフィー)を書くことにある。この作業は同時に、私たちが生きる社会の支配的な価値観を相対化することだけでなく、人間の普遍性を考えることを意味する。本講義では、全15回の講義を通して、人間の普遍性と多様性の双方を視野に入れた文化人類学的な「ものの見方」を身につけることを目指す。この授業は講義科目である。フィードバックは必要に応じて適宜授業内等で行う。
Cultural anthropology is a discipline that aims to understand the various “others” living on earth from the aspects of culture and society. Its main characteristic is to think empirically and empirically about different cultures and societies and to write ethnographies, based on the method of fieldwork (participatory observation). At the same time, this work means not only relativizing the dominant values of the societies in which we live, but also considering human universality. Through a total of 15 lectures, this course aims to help students acquire a cultural anthropological “way of seeing things” that takes into account both human universality and diversity. This class is a lecture course. Feedback will be given in class and elsewhere as needed.
1 | 第1回:オリエンテーション:講義の目的と授業方針の説明 |
2 | 第2回:文化と文化相対主義:相対的にものを見るとは? |
3 | 第3回:文化人類学という学問①:文化人類学はどこから始まったか? |
4 | 第4回:文化人類学という学問②:文化人類学はどのように発展したか? |
5 | 第5回:家族:父と母は本当に「父」と「母」なのか? |
6 | 第6回:日本の「家族」:家族のつながりはどこで証明されるのか? |
7 | 第7回:婚姻:なぜ私たちは結婚するのか? |
8 | 第8回:儀礼:なぜ私たちは「挨拶」をするのか? |
9 | 第9回:観光と文化:観光地で見る風景、食べ物はホンモノか? |
10 | 第10回:フィールドワークと民族誌:人類学者はどうやって調査しているのか? |
11 | 第11回:グループワーク:『トーキョーサバイバー』に見るフィールドワークと人類学の視点 |
12 | 第12回:人種とエスニシティ:本当に人類は違う「種」を持つのか? |
13 | 第13回:日本におけるエスニックマイノリティ:ドキュメンタリー映画『HAFU』 |
14 | 第14回:まとめと復習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
業中に指示する文献を参考に、自ら進んで理解を深めていくことが求められます(毎回予習・復習合わせて4時間程度)。小テストでは、授業で説明した内容についての理解度を問うことになるので、毎回の授業で学んだ内容を復習しておく必要があります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席およびコメントペーパー(30%) 最終テスト(Final Test)(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 二文字屋脩 | 『トーキョーサバイバー』 | うつつ堂 | 2022 | 4910855009 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 綾部恒雄・桑山敬己 | 『よくわかる文化人類学』 | ミネルヴァ書房 | 2010 | |
2 | 川口幸大 | 『ようこそ文化人類学へ』 | 昭和堂 | 2017 |
自身の専攻領域と文化人類学との接点を常に意識し、積極的に授業に取り組むことができる学生の参加を望みます。私語は厳禁とします。