日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC358/AC358AC358 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域研究論2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To address global environmental challenges, it is essential to take a multifaceted and comprehensive approach to understanding the complex relationships between natural environments and human societies. This course examines the diverse natural environments of Latin America and their development history, helping students develop the ability to analyze and consider solutions based on interactions between nature and people.
The course begins with an overview of the natural environments of Latin America, with a particular focus on Brazil. It then examines the diverse ecological landscapes of Brazil's major biomes and their interrelationships with the lifestyles and cultures of local people. Additionally, the course explores the livelihoods of people in the Andes, focusing on environmental changes and their impacts on local communities.
1 | ラテンアメリカの地域構成と自然環境 |
2 | ブラジルの自然環境 |
3 | ブラジルの発展と自然環境の開発 |
4 | セラードにおける現代の開発 |
5 | アマゾンの自然環境 |
6 | アマゾンの開発史 |
7 | アマゾンの現代的な開発とその課題 |
8 | パンタナールの自然環境 |
9 | パンタナールにおける人と自然との関わり |
10 | カーチンガの自然環境 |
11 | カーチンガにおける人間活動と自然環境の変化 |
12 | アンデス高地の文化と人々の暮らし |
13 | アンデス高地における自然環境とその変化 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で用いる資料は授業支援システムを通じて配布するので,事前に目を通してください.また,授業内容の理解度を確かめる課題を出す予定ですので,授業資料や参考図書などを参照しながら,理解を深めるための復習をするようにしてください.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
小レポート(授業内容の理解度を確認)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松本栄次 | 『写真は語る 南アメリカ・ブラジル・アマゾンの魅力』 | 二宮書店 | 2012 | 9784817603647 |
2 | 上杉和央・小野映介編 | 『みわたす・つなげる地誌学』 | 古今書院 | 2023 | 9784772281225 |
3 | 丸山浩明編 | 『ブラジル』 | 朝倉書店 | 2013 | 9784254169263 |
4 | ブラジル日本商工会議所編 | 『新版 現代ブラジル事典』 | 新評論 | 2016 | 9784794810335 |
5 | 丸山浩明 | 『アマゾン五○○年―植民と開発をめぐる相剋』 | 岩波書店 | 2023 | 9784004319856 |
6 | 丸山浩明編 | 『パンタナール』 | 海青社 | 2011 | 9784860992767 |
7 | 水野一晴編 | 『アンデス自然学』 | 古今書院 | 2016 | 9784772220217 |
授業で用いる資料は全て授業支援システムを通じて配布します.授業を受講するにあたっては授業資料のファイルを閲覧できる機器(PCあるいはタブレット端末)を用意するか,または事前にダウンロードした上でプリントアウトしてご持参ください.
世界各地で私たちが直面している環境課題を解決するためには,地域の多様で複雑な自然環境と人間社会とのかかわりを多面的かつ総合的に理解するアプローチが必要不可欠です.この授業では,ラテンアメリカの多様な自然環境とその開発史について取り上げ,自然と人とのかかわりを踏まえた問題解決を考察する力を身につけます.
To address global environmental challenges, it is essential to take a multifaceted and comprehensive approach to understanding the complex relationships between natural environments and human societies. This course examines the diverse natural environments of Latin America and their development history, helping students develop the ability to analyze and consider solutions based on interactions between nature and people.
最初にラテンアメリカ,特にブラジルの自然環境について概観します.その上で,ブラジルの代表的な生物群系ごとに多様な生態空間と人々の生活・文化との関わりについて解説します.また,アンデス高地における人々の暮らしについても目を向け,自然環境の変化とその影響についても学びます.
The course begins with an overview of the natural environments of Latin America, with a particular focus on Brazil. It then examines the diverse ecological landscapes of Brazil's major biomes and their interrelationships with the lifestyles and cultures of local people. Additionally, the course explores the livelihoods of people in the Andes, focusing on environmental changes and their impacts on local communities.
1 | ラテンアメリカの地域構成と自然環境 |
2 | ブラジルの自然環境 |
3 | ブラジルの発展と自然環境の開発 |
4 | セラードにおける現代の開発 |
5 | アマゾンの自然環境 |
6 | アマゾンの開発史 |
7 | アマゾンの現代的な開発とその課題 |
8 | パンタナールの自然環境 |
9 | パンタナールにおける人と自然との関わり |
10 | カーチンガの自然環境 |
11 | カーチンガにおける人間活動と自然環境の変化 |
12 | アンデス高地の文化と人々の暮らし |
13 | アンデス高地における自然環境とその変化 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で用いる資料は授業支援システムを通じて配布するので,事前に目を通してください.また,授業内容の理解度を確かめる課題を出す予定ですので,授業資料や参考図書などを参照しながら,理解を深めるための復習をするようにしてください.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
小レポート(授業内容の理解度を確認)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松本栄次 | 『写真は語る 南アメリカ・ブラジル・アマゾンの魅力』 | 二宮書店 | 2012 | 9784817603647 |
2 | 上杉和央・小野映介編 | 『みわたす・つなげる地誌学』 | 古今書院 | 2023 | 9784772281225 |
3 | 丸山浩明編 | 『ブラジル』 | 朝倉書店 | 2013 | 9784254169263 |
4 | ブラジル日本商工会議所編 | 『新版 現代ブラジル事典』 | 新評論 | 2016 | 9784794810335 |
5 | 丸山浩明 | 『アマゾン五○○年―植民と開発をめぐる相剋』 | 岩波書店 | 2023 | 9784004319856 |
6 | 丸山浩明編 | 『パンタナール』 | 海青社 | 2011 | 9784860992767 |
7 | 水野一晴編 | 『アンデス自然学』 | 古今書院 | 2016 | 9784772220217 |
授業で用いる資料は全て授業支援システムを通じて配布します.授業を受講するにあたっては授業資料のファイルを閲覧できる機器(PCあるいはタブレット端末)を用意するか,または事前にダウンロードした上でプリントアウトしてご持参ください.