日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AC362
Theme・Subtitle アメリカ社会史2
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number HIS3600
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The course aims to critically examine the region of the American South, considering its historical, geographical, social, and cultural boundaries. As we focus on the region, we will consider how to define and redefine the U.S. history from the South.

【Course Contents】

This course focuses on the history of the American South and considers how its history impacted U.S. history as a whole. The class will pay close attention to the region’s diversity, such as race, ethnicity, status, class, gender, and religion. Through such a process, we will explore the multiplicity of the perspectives and narratives in which the region embraces. Although the course mainly covers the colonial period to the nineteenth century, we will also contemplate how studying the history of the American South helps us understand the contemporary issues of U.S. society today.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:アメリカ南部とはどこか
2 アメリカ南部の地理や自然環境
3 植民地期:先住民社会の形成
4 植民地期:ヨーロッパ系移民による入植
5 植民地期:環大西洋奴隷貿易と奴隷制社会の誕生
6 南部から見るアメリカ独立革命①
7 南部から見るアメリカ独立革命②
8 これまでの振り返り
9 19世紀:西部への領土拡張と奴隷制の拡大
10 19世紀:先住民と強制移住法
11 19世紀:メキシコとのボーダーランド
12 南北戦争前の南部社会、政治、文化
13 アメリカ連合国から見る南北戦争
14 南北戦争とその後のアメリカ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業内で指定する文献を事前に読んで授業に参加すること。講義ノートを復習して理解を定着させること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 レスポンスペーパーの内容評価(40%)
中間レポート(25%)
最終レポート(Final Report)(35%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 遠藤泰生、小田悠生編著 『はじめて学ぶアメリカの歴史と文化』 ミネルヴァ書房 2023 9784623094059
2 和田光弘編著 『大学で学ぶアメリカ史』 ミネルヴァ書房 2014 9784623067169

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

南部からの視点を検討するため、アメリカ史の一般的知識があると良い。そのため、参考文献にアメリカ史を通史的に学べる文献をリストした。各自、必要に応じて通史も確認すること。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】