日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC363/AC363AC363 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アメリカ社会史3 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Overcoming the anachronistic framework of the United States, historians now describe early modern America as contested spaces between a variety of Native American and European groups. The goal of this course is to consider the achievements of the Spatial and Indigenous turns and to identify remaining problems; students learn to critically rethink existing historical understandings and disciplinary practices.
We analyze relations between Indigenous Americans and colonial Europeans, using concepts and keywords that can be (and have been) applied to other historical and contemporary cases. In doing so, we keep in mind the diversity within North America and attempt to connect Early Native American history with early modern European history and Atlantic history. Although this class focuses on the eastern coast from the 17th century to the mid-19th century, to understand research trends, it also provides an overview of the history of Indigenous Americans up to the present day.
1 | イントロダクション Introduction |
2 | ディズニー『ポカホンタス』の視聴 Video Viewing: "Pocahontas" |
3 | 『ポカホンタス』の批評、多文化主義、人種 Critiques of "Pocahontas," Multiculturalism, Race |
4 | 近世アメリカ史の研究史 Historiography of Early Modern American history |
5 | コロニアリズムの種類 Typology of Colonialism |
6 | ネイティブグラウンド Native Ground |
7 | ミドルグラウンド Middle Ground |
8 | 奴隷制 Slavery |
9 | 重層的アイデンティティ Multilayered Identity |
10 | 複合君主政、新しいブリテン史 Composite Monarchy, New British History |
11 | セトラー・コンプレックス、ジェノサイド Settler Complex, Genocide |
12 | 十七世紀危機 The Crisis of the Seventeenth Century |
13 | アメリカ先住民の複合的政体、ジェンダー Composite polities of Native Americans, Gender |
14 | アメリカ独立戦争、強制移住 The War of Independence, Indian Removal |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の予習・復習になるような二次文献を指定するので、それを読んで理解を定着させる。また、授業で扱った概念やキーワードを他の地域/事例にあてはめながら自分の学習を深める。
You will be assigned secondary literature to prepare for and review the content of the class. In addition, you are expected to deepen your studies by applying the concepts and keywords covered in the class to other case studies.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
二次文献のリーディング(3つ) Article Reading(60%) 発展学習のレポート Report(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
アメリカ合衆国がまだなかった時代の歴史をその国家の枠組みで書いてきた不条理さを克服し、近世アメリカ史研究は先住民とヨーロッパ人のせめぎあいの時代として、その時代特有の見方がなされるようになっている。この授業では、ここ数十年の近世アメリカ史研究の空間論的転回ならびに先住民論的転回の成果を確認するとともに、依然残っている問題を抽出するなかで、既存の歴史像や学問のあり方を批判的に問い直すことができるようになることを目標にする。
Overcoming the anachronistic framework of the United States, historians now describe early modern America as contested spaces between a variety of Native American and European groups. The goal of this course is to consider the achievements of the Spatial and Indigenous turns and to identify remaining problems; students learn to critically rethink existing historical understandings and disciplinary practices.
この講義では、先住民・植民者関係のパターンを、歴史上あるいは現代の他の地域にも適用できそうな(現にされているものも含む)概念やキーワードを使いながら考察する。その際、アメリカ大陸の内部の多様性に留意するとともに、アメリカ先住民史をさらに広い視座に位置づけ、近世ヨーロッパ史やアトランティック・ヒストリーとの接続を試みる。なお、この授業で扱うのは17世紀~19世紀半ばの東部沿岸が中心になるが、研究動向の理解の前提として現代までの先住民史の通史も概観する。
We analyze relations between Indigenous Americans and colonial Europeans, using concepts and keywords that can be (and have been) applied to other historical and contemporary cases. In doing so, we keep in mind the diversity within North America and attempt to connect Early Native American history with early modern European history and Atlantic history. Although this class focuses on the eastern coast from the 17th century to the mid-19th century, to understand research trends, it also provides an overview of the history of Indigenous Americans up to the present day.
1 | イントロダクション Introduction |
2 | ディズニー『ポカホンタス』の視聴 Video Viewing: "Pocahontas" |
3 | 『ポカホンタス』の批評、多文化主義、人種 Critiques of "Pocahontas," Multiculturalism, Race |
4 | 近世アメリカ史の研究史 Historiography of Early Modern American history |
5 | コロニアリズムの種類 Typology of Colonialism |
6 | ネイティブグラウンド Native Ground |
7 | ミドルグラウンド Middle Ground |
8 | 奴隷制 Slavery |
9 | 重層的アイデンティティ Multilayered Identity |
10 | 複合君主政、新しいブリテン史 Composite Monarchy, New British History |
11 | セトラー・コンプレックス、ジェノサイド Settler Complex, Genocide |
12 | 十七世紀危機 The Crisis of the Seventeenth Century |
13 | アメリカ先住民の複合的政体、ジェンダー Composite polities of Native Americans, Gender |
14 | アメリカ独立戦争、強制移住 The War of Independence, Indian Removal |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の予習・復習になるような二次文献を指定するので、それを読んで理解を定着させる。また、授業で扱った概念やキーワードを他の地域/事例にあてはめながら自分の学習を深める。
You will be assigned secondary literature to prepare for and review the content of the class. In addition, you are expected to deepen your studies by applying the concepts and keywords covered in the class to other case studies.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
二次文献のリーディング(3つ) Article Reading(60%) 発展学習のレポート Report(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None