日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AC363
Theme・Subtitle アメリカ社会史3
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number HIS3600
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Overcoming the anachronistic framework of the United States, historians now describe early modern America as contested spaces between a variety of Native American and European groups. The goal of this course is to consider the achievements of the Spatial and Indigenous turns and to identify remaining problems; students learn to critically rethink existing historical understandings and disciplinary practices.

【Course Contents】

We analyze relations between Indigenous Americans and colonial Europeans, using concepts and keywords that can be (and have been) applied to other historical and contemporary cases. In doing so, we keep in mind the diversity within North America and attempt to connect Early Native American history with early modern European history and Atlantic history. Although this class focuses on the eastern coast from the 17th century to the mid-19th century, to understand research trends, it also provides an overview of the history of Indigenous Americans up to the present day.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
Introduction
2 ディズニー『ポカホンタス』の視聴
Video Viewing: "Pocahontas"
3 『ポカホンタス』の批評、多文化主義、人種
Critiques of "Pocahontas," Multiculturalism, Race
4 近世アメリカ史の研究史
Historiography of Early Modern American history
5 コロニアリズムの種類
Typology of Colonialism
6 ネイティブグラウンド
Native Ground
7 ミドルグラウンド
Middle Ground
8 奴隷制
Slavery
9 重層的アイデンティティ
Multilayered Identity
10 複合君主政、新しいブリテン史
Composite Monarchy, New British History
11 セトラー・コンプレックス、ジェノサイド
Settler Complex, Genocide
12 十七世紀危機
The Crisis of the Seventeenth Century
13 アメリカ先住民の複合的政体、ジェンダー
Composite polities of Native Americans, Gender
14 アメリカ独立戦争、強制移住
The War of Independence, Indian Removal

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の予習・復習になるような二次文献を指定するので、それを読んで理解を定着させる。また、授業で扱った概念やキーワードを他の地域/事例にあてはめながら自分の学習を深める。
You will be assigned secondary literature to prepare for and review the content of the class. In addition, you are expected to deepen your studies by applying the concepts and keywords covered in the class to other case studies.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 二次文献のリーディング(3つ) Article Reading(60%)
発展学習のレポート Report(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】