日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC368/AC368AC368 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イスラーム複合社会論2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to offer students the chance to acquire knowledge in three key areas: 1) the influence of "Islamic art" on European and Japanese cultures, 2) the connection between "Islamic art" and society based on Islamic doctrines, and 3) the development of Islamic art in South India, Southeast Asia, and China. Through this exploration, the course aims to assist students in articulating their perspectives on how political, cultural, and religious contexts have influenced the creation of art, music, and literature, whether produced by or for Muslims, or centered around the theme of Muslim culture.
The lectures will first discuss the relationship between Orientalism and the material cultures (Lecture 2, 3, 4, 5, and 6). Then, they will examine the extent to which the doctrines of Islam have inform the material culture (What is “Islamic” about Islamic Art?; Lecture 7, 8, 9, and 10). Lastly, they focus on the chronological developments of the material cultures in the South India, the South East Asia, and China, which have been excluded from the Eurocentristic academic framework of “Islamic art,” notwithstanding the existence of substantial Muslim communities in these areas (Lecture 11, 12, and 13).
1 | ガイダンス:イスラームとは何か、「イスラーム美術」とは何か |
2 | オリエンタリズムと物質文化①:古代から啓蒙の世紀に至るまでの「他者」認識の変遷 |
3 | オリエンタリズムと物質文化②:ナポレオンのエジプト遠征(1798)以降の「オリエント」認識⑴:オダリスクとトルコ行進曲 |
4 | オリエンタリズムと物質文化③:ナポレオンのエジプト遠征(1798)以降の「オリエント」認識⑵:イスラモフィリア |
5 | オリエンタリズムと物質文化④:オダリスクのその後ー西洋化・近代化する世界と19–21世紀の「イスラーム」美術? |
6 | オリエンタリズムと物質文化⑤:オリエントから見た「オリエント」ー日本人の「ペルシャ(波斯)」観 |
7 | イスラームの教義と物質文化①:クルアーンに登場する25人の預言者たちはどのように表象されるのか |
8 | イスラームの教義と物質文化②:偶像破壊(イコノクラスム)と偶像忌避(アニコニズム) |
9 | イスラームの教義と物質文化③:参詣(ズィヤーラ)と大巡礼(ハッジ)ー聖者信仰と一神教は両立し得るのか? |
10 | イスラームの教義と物質文化④:シーア派とスンナ派ー宗派の違いはどの程度物質文化に反映されるのか? |
11 | 「イスラーム美術」の周縁(ペリフェリー)①:南アジア |
12 | 「イスラーム美術」の周縁(ペリフェリー)②:東南アジア |
13 | 「イスラーム美術」の周縁(ペリフェリー)③:中国 |
14 | 総括と補足説明 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントペーパー・穴埋めクイズ(5点x14回)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献については授業内で配布するプリントに記載する。 |
①「イスラーム美術」がヨーロッパや日本に与えた影響や、②「イスラーム美術」とイスラームの教義を基盤とした社会との関わり、③南インド、東南アジア、中国において展開したイスラーム美術について見識を深めることで、ムスリムのための/ムスリムによる/ムスリムの文化を題材とした美術、音楽、文学作品が創り出された政治的・文化的・宗教的コンテクストについて、多角的に論述することができるようになることを目標とします。
This course aims to offer students the chance to acquire knowledge in three key areas: 1) the influence of "Islamic art" on European and Japanese cultures, 2) the connection between "Islamic art" and society based on Islamic doctrines, and 3) the development of Islamic art in South India, Southeast Asia, and China. Through this exploration, the course aims to assist students in articulating their perspectives on how political, cultural, and religious contexts have influenced the creation of art, music, and literature, whether produced by or for Muslims, or centered around the theme of Muslim culture.
第2回から第6回の講義では、「オリエンタリズムと物質文化」について検討します。続く第7回から第10回では、イスラームの教義が、物質文化にどのように、そしてどの程度反映されているのかについて、具体的な事例に即して検討します(What is "Islamic" about Islamic Art?)。最後に、第11章から第13章では、ムスリム ・コミュニティが存在し、その構成員が物質文化の担い手であった/であるにもかかわらず、既存の「イスラーム美術」という西欧中心主義的な学問的枠組みから捨象されてきた地域(南インド、東南アジア、中国)の物質文化の歴史的展開について学びます。
The lectures will first discuss the relationship between Orientalism and the material cultures (Lecture 2, 3, 4, 5, and 6). Then, they will examine the extent to which the doctrines of Islam have inform the material culture (What is “Islamic” about Islamic Art?; Lecture 7, 8, 9, and 10). Lastly, they focus on the chronological developments of the material cultures in the South India, the South East Asia, and China, which have been excluded from the Eurocentristic academic framework of “Islamic art,” notwithstanding the existence of substantial Muslim communities in these areas (Lecture 11, 12, and 13).
1 | ガイダンス:イスラームとは何か、「イスラーム美術」とは何か |
2 | オリエンタリズムと物質文化①:古代から啓蒙の世紀に至るまでの「他者」認識の変遷 |
3 | オリエンタリズムと物質文化②:ナポレオンのエジプト遠征(1798)以降の「オリエント」認識⑴:オダリスクとトルコ行進曲 |
4 | オリエンタリズムと物質文化③:ナポレオンのエジプト遠征(1798)以降の「オリエント」認識⑵:イスラモフィリア |
5 | オリエンタリズムと物質文化④:オダリスクのその後ー西洋化・近代化する世界と19–21世紀の「イスラーム」美術? |
6 | オリエンタリズムと物質文化⑤:オリエントから見た「オリエント」ー日本人の「ペルシャ(波斯)」観 |
7 | イスラームの教義と物質文化①:クルアーンに登場する25人の預言者たちはどのように表象されるのか |
8 | イスラームの教義と物質文化②:偶像破壊(イコノクラスム)と偶像忌避(アニコニズム) |
9 | イスラームの教義と物質文化③:参詣(ズィヤーラ)と大巡礼(ハッジ)ー聖者信仰と一神教は両立し得るのか? |
10 | イスラームの教義と物質文化④:シーア派とスンナ派ー宗派の違いはどの程度物質文化に反映されるのか? |
11 | 「イスラーム美術」の周縁(ペリフェリー)①:南アジア |
12 | 「イスラーム美術」の周縁(ペリフェリー)②:東南アジア |
13 | 「イスラーム美術」の周縁(ペリフェリー)③:中国 |
14 | 総括と補足説明 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
コメントペーパー・穴埋めクイズ(5点x14回)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献については授業内で配布するプリントに記載する。 |