日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC378/AC378AC378 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人類生態学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this lecture is to cultivate a comprehensive perspective on regional understanding by acquiring knowledge of ecological approaches to human society and by complementing social scientific approaches.
The following specific learning objectives have been identified:
- Acquire the basics of human ecology (ecological anthropology).
- Understand environmental issues from an anthropological perspective.
- Explain cultural and ethnic phenomena in Africa and the world.
- In addition, through the preparation of comment papers and final report, learn to verbalize and communicate what you have understood.
Ecological anthropology is a discipline that seeks to understand the interrelationship between human groups and their environment through in-depth participant observation.
First, this lecture will 1. Unravel the characteristics of humans as living organisms through an examination of human evolution. From there, it will introduce various natural environments and human lifestyles, and outline what it means to live in an environmentally adapted way, as well as what the field of human ecology (ecological anthropology) is.
2. In the next part, "Global Environmental Issues and Local People", the focus will be on the African rainforest, and we will gain a concrete understanding of the relationship between global environmental issues, such as deforestation and wildlife conservation, and local people.
1 | ガイダンス:生態人類学(人類生態学)とは何か、授業概要と目的、課題の説明 |
2 | 人間社会の成り立ち:人類史の視点 |
3 | 人類進化:ヒトの進化、アウト・オブ・アフリカ、火の使用など |
4 | ヒトの生態学:『アフリカの森の女たち』から文化・進化・発達に関する人類学的視点を検討 |
5 | ケアの人類史:身体的多様性のある人びとと環境の関係 |
6 | 生態人類学的調査手法とフィールドワーク |
7 | 社会と生業:狩猟採集・農耕・牧畜 |
8 | 多様な人間社会①:狩猟採集社会「最初の豊かな社会」 |
9 | 多様な人間社会②:農耕社会・牧畜社会「ドメスティケーション(栽培化と家畜化)」 |
10 | 環境問題をどのように研究するのか? |
11 | 地球環境問題と地域住民①:アフリカ熱帯雨林の森林破壊、自然保護と地域住民 |
12 | 地球環境問題と地域住民②:経済開発と保全の「Win-Win関係」V.S「貧困の罠」 |
13 | マルチスピーシズ人類学:多種多様な生物の絡まり合い |
14 | まとめと展望:新しい人間の時代「人新世(Anthropocene)」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業事前準備として、授業計画にそって次回授業までにテキスト・参考図書を熟読し授業に臨むこと[約 100 分程度]。
また授業終了後は、講義内容を振り返りまとめるとともに、提示した参考資料を読み、理解を深めること[約 100 分程度]。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 授業内に行う小テスト(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は指定しない。講義ごとに適宜、参考資料をオンライン上で共有または教室で回覧する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ボニー・ヒューレット | 『 アフリカの森の女たち:文化・進化・発達の人類学』 | 春風社 | 2020 | 9784861106828 |
2 | 安岡宏和 | 『 アンチ・ドムス:熱帯雨林のマルチスピーシーズ歴史生態学』 | 京都大学学術出版会 | 2024 | 9784814005079 |
3 | 佐藤仁 | 『 反転する環境国家:「持続可能性」の罠をこえて』 | 名古屋大学出版会 | 2019 | 9784815809492 |
4 | 木村大治・北西功一(編) | 『 森棲みの社会誌:アフリカ熱帯林の人・自然・歴史II』 | 京都大学学術出版会 | 2010 | 9784876989539 |
その他 (Others) | |||||
京都大学学術出版会のシリーズ『生態人類学は挑む』[全16巻](https://www.kyoto-up.or.jp/series.php?id=154)を適時、民族資料として授業中に紹介する。 |
紙媒体での資料は配布しないため、各自授業にPCなどを持参すること。
本講義では、⼈類社会への⽣態学的アプローチを学ぶことを通して、社会科学的アプローチを補完し総合的な地域理解の視点を養うことを⽬標とする。
以下、具体的な到達目標を示す:
- 人類生態学(生態人類学)の基礎を習得する。
- 地域や地球規模の環境問題を人類学的視点から理解することができるようになる。
- アフリカおよび世界が経験してきた文化的・民族的な事象の背景を説明することができるようになる。
- くわえて、各回のコメントペーパーおよび最終レポート作成をとおして、理解したことを言語化し、外へと発信することを身につける。
The objective of this lecture is to cultivate a comprehensive perspective on regional understanding by acquiring knowledge of ecological approaches to human society and by complementing social scientific approaches.
The following specific learning objectives have been identified:
- Acquire the basics of human ecology (ecological anthropology).
- Understand environmental issues from an anthropological perspective.
- Explain cultural and ethnic phenomena in Africa and the world.
- In addition, through the preparation of comment papers and final report, learn to verbalize and communicate what you have understood.
生態人類学は、人間集団と環境の相互関係を徹底した参与観察をとおして理解しようとする学問である。
まず本講義では、1.生物としてのヒトの特徴を、人類進化から紐解く。そこから、さまざまな自然環境と人間の暮らしを紹介し、環境に適応した暮らしとはなにか、そして人類生態学(生態人類学)とはどんな分野なのか概説する。2.続く「地球環境問題と地域住民」では、アフリカ熱帯雨林を取り上げ、森林破壊や野生動物保護という地球環境問題と地域住民の関係について具体的に理解する。
Ecological anthropology is a discipline that seeks to understand the interrelationship between human groups and their environment through in-depth participant observation.
First, this lecture will 1. Unravel the characteristics of humans as living organisms through an examination of human evolution. From there, it will introduce various natural environments and human lifestyles, and outline what it means to live in an environmentally adapted way, as well as what the field of human ecology (ecological anthropology) is.
2. In the next part, "Global Environmental Issues and Local People", the focus will be on the African rainforest, and we will gain a concrete understanding of the relationship between global environmental issues, such as deforestation and wildlife conservation, and local people.
1 | ガイダンス:生態人類学(人類生態学)とは何か、授業概要と目的、課題の説明 |
2 | 人間社会の成り立ち:人類史の視点 |
3 | 人類進化:ヒトの進化、アウト・オブ・アフリカ、火の使用など |
4 | ヒトの生態学:『アフリカの森の女たち』から文化・進化・発達に関する人類学的視点を検討 |
5 | ケアの人類史:身体的多様性のある人びとと環境の関係 |
6 | 生態人類学的調査手法とフィールドワーク |
7 | 社会と生業:狩猟採集・農耕・牧畜 |
8 | 多様な人間社会①:狩猟採集社会「最初の豊かな社会」 |
9 | 多様な人間社会②:農耕社会・牧畜社会「ドメスティケーション(栽培化と家畜化)」 |
10 | 環境問題をどのように研究するのか? |
11 | 地球環境問題と地域住民①:アフリカ熱帯雨林の森林破壊、自然保護と地域住民 |
12 | 地球環境問題と地域住民②:経済開発と保全の「Win-Win関係」V.S「貧困の罠」 |
13 | マルチスピーシズ人類学:多種多様な生物の絡まり合い |
14 | まとめと展望:新しい人間の時代「人新世(Anthropocene)」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業事前準備として、授業計画にそって次回授業までにテキスト・参考図書を熟読し授業に臨むこと[約 100 分程度]。
また授業終了後は、講義内容を振り返りまとめるとともに、提示した参考資料を読み、理解を深めること[約 100 分程度]。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(30%) 授業内に行う小テスト(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は指定しない。講義ごとに適宜、参考資料をオンライン上で共有または教室で回覧する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ボニー・ヒューレット | 『 アフリカの森の女たち:文化・進化・発達の人類学』 | 春風社 | 2020 | 9784861106828 |
2 | 安岡宏和 | 『 アンチ・ドムス:熱帯雨林のマルチスピーシーズ歴史生態学』 | 京都大学学術出版会 | 2024 | 9784814005079 |
3 | 佐藤仁 | 『 反転する環境国家:「持続可能性」の罠をこえて』 | 名古屋大学出版会 | 2019 | 9784815809492 |
4 | 木村大治・北西功一(編) | 『 森棲みの社会誌:アフリカ熱帯林の人・自然・歴史II』 | 京都大学学術出版会 | 2010 | 9784876989539 |
その他 (Others) | |||||
京都大学学術出版会のシリーズ『生態人類学は挑む』[全16巻](https://www.kyoto-up.or.jp/series.php?id=154)を適時、民族資料として授業中に紹介する。 |
紙媒体での資料は配布しないため、各自授業にPCなどを持参すること。