日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE022/AE022AE022 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU1710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will become skilled in the basic academic literacy required for university, and carry out basic learning from the diverse academic discipline of education.
(1) Students will acquire literary analysis competence and summarizing methods: They will be able to read diverse literature on the topic of education and summarize it.
(2) Students will be able to set agenda, gather literature and relevant documents, and give a report.
(3) Students will develop debate skills: They will learn the difference between a presentation and a debate, leading to more skills for debate.
(4) Students will learn basic methods for writing a report.
1 | イントロダクション(1)演習のコンセプト説明と自己紹介 |
2 | イントロダクション(2)演習の課題設定 |
3 | イントロダクション(3)演習の課題設定 |
4 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
5 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
6 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
7 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
8 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
9 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
10 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
11 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
12 | 討論会(1) |
13 | 討論会(2) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
(1)課題に即した文献読解と資料収集
(2)レポート作成準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業活動(討論への参加など)(60%) |
備考 (Notes) | ||
欠席3回で履修放棄として扱われる。遅刻は2回で1回の欠席としてカウントされる。 |
なし/None
学期末に最終レポート(4000字以上)作成が課される。このレポートを提出しない場合には履修放棄として扱われる。
大学生に必要とされる基本的な学術リテラシーを身につけ、教育について多様な学問領域の基礎を学ぶ。
Students will become skilled in the basic academic literacy required for university, and carry out basic learning from the diverse academic discipline of education.
(1)文献読解と要約方法の獲得:教育をテーマとした多様な文献を読み、要約する力をつける。
(2)課題を設定し文献や資料を収集し報告する力をつける。
(3)議論する力の養成:発表することと議論することとの違いを理解し議論できるようにする。
(4)レポート作成の基本的な方法を学ぶ。
(1) Students will acquire literary analysis competence and summarizing methods: They will be able to read diverse literature on the topic of education and summarize it.
(2) Students will be able to set agenda, gather literature and relevant documents, and give a report.
(3) Students will develop debate skills: They will learn the difference between a presentation and a debate, leading to more skills for debate.
(4) Students will learn basic methods for writing a report.
1 | イントロダクション(1)演習のコンセプト説明と自己紹介 |
2 | イントロダクション(2)演習の課題設定 |
3 | イントロダクション(3)演習の課題設定 |
4 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
5 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
6 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
7 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
8 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
9 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
10 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
11 | 文献収集&資料収集&報告&議論 |
12 | 討論会(1) |
13 | 討論会(2) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
(1)課題に即した文献読解と資料収集
(2)レポート作成準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業活動(討論への参加など)(60%) |
備考 (Notes) | ||
欠席3回で履修放棄として扱われる。遅刻は2回で1回の欠席としてカウントされる。 |
なし/None
学期末に最終レポート(4000字以上)作成が課される。このレポートを提出しない場合には履修放棄として扱われる。