日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AE092
Theme・Subtitle 発達と学習の心理学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will learn about the development and learning processes of infants, pupils, and students. They will understand the relevant psychological characteristics, and learn how to support the development and learning of children of school age.

【Course Contents】

Students will acquire the necessary psychological knowledge for understanding children and examine educational methods for supporting children’s development. Students will become knowledgeable of what is needed in education to support children’s learning and development, and develop the basic awareness necessary for teachers. Students will reconsider the common sense they have developed through their own schooling experiences and gain a deeper understanding of children and the role of the instructor.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業紹介・幼児、児童及び生徒の心身の発達過程および特徴(発達段階論)
2 幼児、児童及び生徒の心身の発達過程および特徴(発達段階論の諸問題)
3 幼児、児童及び生徒の心身の発達過程および特徴(発達の社会文化性)
4 幼児、児童及び生徒の心身の発達過程および特徴(最近接発達領域)
5 幼児、児童及び生徒における発達と教育の相互作用
6 幼児、児童及び生徒の認知発達の特徴
7 幼児、児童及び生徒のための学習の基礎理論(行動形成理論)
8 幼児、児童及び生徒のための学習の基礎理論(情報処理的認知理論)
9 幼児、児童及び生徒のための学習の基礎理論(教育における行動形成理論と認知理論の特徴と課題)
10 幼児、児童及び生徒のための学習の基礎理論(状況的学習論)
11 幼児、児童及び生徒の学習活動の支援と集団づくり
12 幼児、児童及び生徒の主体的学習と動機付け
13 幼児、児童及び生徒の主体的な学習活動を支える指導のための基礎理論
14 幼児、児童及び生徒の主体的学習活動を支える評価理論

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

参考資料が紹介されることがある。これらはもちろんのこと、授業内容に関連する文献を自分で調べることが望ましい。講義内容について他の履修者と議論することが望ましい。講義で紹介される事例は、「子どもたちは教室で何を学ぶのか」(東京大学出版会)など、拙著内で詳述されていることが多いので、参照してほしい。なお、大学の2単位の講義では毎時間予習復習をあわせて4時間の自主学習が必要であることが大学設置基準で定められている。それに見合う十分な学習時間を確保して学んでほしい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業で指示した課題の提出(40%)
備考 (Notes)
それぞれ期限が定められた小課題を複数回提出することで平常点とする。提出が遅れる場合にはペナルティがつく。なお、すべての課題を指定日までに提出することが単位履修要件となり、未提出は履修放棄となる。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石黒広昭 『子どもたちは教室で何を学ぶのか』 東京大学出版会 2016 9784130530880
2 佐伯・佐藤・宮崎・石黒 『心理学と教育実践の間で』 東京大学出版会 2013 9784130065092

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

http://www2.rikkyo.ac.jp/web/ishiguro/

【注意事項 / Notice】