日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE093/AE093AE093 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will aim to be able to understand the social and systematic basics of contemporary education and contemporary issues from a sociological perspective.
1) Students will learn how the modern education systems in Japan and Western countries have been developed, and be able to understand ways of thinking about theories of modernization, schools and children. 2) Based on the diverse issues about the relation between education systems and contemporary society, students will discuss the effectiveness of considering sociological perspectives on education and inequality, and education-conscious societies, etc.
1 | 教育社会学とは何か-教育学と教育科学 |
2 | 近代公教育の成立-産業革命時代におけるベル・ランカスター法の成立 |
3 | 近代公教育の成立-義務教育制度成立の背景 |
4 | 近代学校論-フーコー「監獄の誕生」を中心として |
5 | 近代子ども論-アリエス「子どもの誕生」を中心として |
6 | 近代日本における義務教育制度の成立-身体の近代化 |
7 | 近代日本における義務教育制度の成立-学校化社会の成立 |
8 | 教育と不平等-構造の平等と配分の平等、機会の平等と結果の平等 |
9 | 教育制度改革 |
10 | 現代日本における教育問題-学歴について |
11 | 現代日本における教育問題-いじめ不登校問題について |
12 | 現代日本における教育問題-保健室の視点から |
13 | 現代日本における教育問題-学校安全の視点から |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
グーグルドライブ等で資料配布の予定 |
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時に課した提出物(複数回)(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
4回以上提出物が未提出の場合、単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要な資料はCanvas LMS上にアップロードする。 |
ドライブ等で配布した資料を授業時に参照できるタブレットやPC等
現代の学校教育に関する社会的、制度的事柄の基礎と現代的課題について、社会学的観点から理解できるようになることをめざす
Students will aim to be able to understand the social and systematic basics of contemporary education and contemporary issues from a sociological perspective.
1)西欧と日本における近代公教育制度の成立過程を概説し、近代化論、学校論、子ども論について基礎的な考え方を理解できるようにし、2)教育制度と現代社会との関係について多様な問題状況をふまえ、教育と不平等論、学歴社会論などの現代的課題に向き合う社会学的な視点の有効性を論じる。
1) Students will learn how the modern education systems in Japan and Western countries have been developed, and be able to understand ways of thinking about theories of modernization, schools and children. 2) Based on the diverse issues about the relation between education systems and contemporary society, students will discuss the effectiveness of considering sociological perspectives on education and inequality, and education-conscious societies, etc.
1 | 教育社会学とは何か-教育学と教育科学 |
2 | 近代公教育の成立-産業革命時代におけるベル・ランカスター法の成立 |
3 | 近代公教育の成立-義務教育制度成立の背景 |
4 | 近代学校論-フーコー「監獄の誕生」を中心として |
5 | 近代子ども論-アリエス「子どもの誕生」を中心として |
6 | 近代日本における義務教育制度の成立-身体の近代化 |
7 | 近代日本における義務教育制度の成立-学校化社会の成立 |
8 | 教育と不平等-構造の平等と配分の平等、機会の平等と結果の平等 |
9 | 教育制度改革 |
10 | 現代日本における教育問題-学歴について |
11 | 現代日本における教育問題-いじめ不登校問題について |
12 | 現代日本における教育問題-保健室の視点から |
13 | 現代日本における教育問題-学校安全の視点から |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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グーグルドライブ等で資料配布の予定 |
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時に課した提出物(複数回)(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
4回以上提出物が未提出の場合、単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
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必要な資料はCanvas LMS上にアップロードする。 |
ドライブ等で配布した資料を授業時に参照できるタブレットやPC等