日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE093/AE093AE093 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
学校教育の機能と学校を取り巻く社会 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
(1) Be able to explain the role played by schools in terms of their social function.
(2) Understand the social situation surrounding schools, and be able to explain the impact of these changes on school education, the issues arising from them, and the trends in education policy to respond to them.
Sociology of education is the study of education as a social phenomenon. The underlying question is what role education (especially school education) plays in society and what social mechanisms (and thus social problems) arise from this role. This lecture will approach this major theme from several aspects.
First, we will consider the social function of school education. Here, we will start by taking a relative view of school education, which we have taken for granted, and aim to understand the functions of school education from a multifaceted perspective. Specifically, we will look at what is currently happening with regard to the three social functions of schools - the selection and allocation function, the socialisation function and the legitimation function (Introduction to the sociology of education (1)).
Second, we sometimes hear the phrase ‘schools are useless’, but we will explore what utility schooling has (is it/is it useful?) (Introduction to the sociology of education (2)).
Third, it looks at inequalities in education, and fourthly, it deals with children/young people, new media and bullying issues as individual topics (Introduction to the sociology of education (2)).
1 | イントロダクション:戦後教育の見取り図とメリトクラシー社会の変容 |
2 | [選抜配分機能①]1980年代の学校から社会への移行 |
3 | [選抜配分機能②]1990~2000年代の学校から社会への移行 |
4 | [選抜配分機能③]ケーススタディ-現代の高等学校の進路形成と学校経営 |
5 | [社会化機能①]教室の社会化メカニズムと学級経営 |
6 | [社会化機能②]トラッキングと生徒文化 |
7 | [社会化機能③]生徒文化の国際比較 |
8 | [正当化機能]学校化社会とは何か |
9 | [社会階層と教育]教育格差論を読む |
10 | 教育とジェンダー:学校教育がジェンダー役割をつくる? |
11 | 教育の効用:教育は役に立っているか? |
12 | 能力主義を捉え直す |
13 | スクールカーストを巡って |
14 | 消費社会と学校社会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
資料を読んでいることを前提に授業を行う回がある。
テーマついて、自分の考えを論じ、それをもとに授業が展開する回がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
平常点(リアクションペーパー)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大多和直樹 | 『高校生文化の社会学—生徒と学校の関係はどう変容したか』 | 北樹出版 | 2014 |
①社会的機能という観点から学校の果たしている役割を説明できる。
②学校を取り巻く社会の状況を理解し、その変化が学校教育にもたらす影響とそこから生じる課題、並びにそれに対応するための教育政策の動向について説明できる。
(1) Be able to explain the role played by schools in terms of their social function.
(2) Understand the social situation surrounding schools, and be able to explain the impact of these changes on school education, the issues arising from them, and the trends in education policy to respond to them.
教育社会学とは、教育を社会現象として捉える学問といえる。そこに通底する問題関心としては、教育(とりわけ学校教育)がこの社会においてどのような役割を持っているのか、その役割を通じてどのような社会的なメカニズム(さらにはそれにより社会的問題)が生起しているのかという問いがあるといえるだろう。本講義は、この大きなテーマに対して以下に挙げるいくつかの側面から迫っていく。
第一に、学校教育のもつ社会的機能について考えていく。ここでは、我々が当たり前に過ごしてきた学校教育を相対化して捉えることから始め、学校教育の機能を多面的に捉えることを目指す。具体的には、3つの学校の社会的機能―選抜配分機能、社会化機能、正当化機能―について、現在何が起きているのかをみていく(教育社会学概論(1))。
第二に、「学校は役に立たない」という言葉を耳にすることがあるが、学校教育にどのような効用があるのか(役にたっているのか/いないのか)を探る(教育社会学概論(2))。
第三に、教育をめぐる不平等についてみていくとともに、第四に各論として子ども/若者とニューメディア、いじめ問題について扱う(教育社会学概論(2))。
Sociology of education is the study of education as a social phenomenon. The underlying question is what role education (especially school education) plays in society and what social mechanisms (and thus social problems) arise from this role. This lecture will approach this major theme from several aspects.
First, we will consider the social function of school education. Here, we will start by taking a relative view of school education, which we have taken for granted, and aim to understand the functions of school education from a multifaceted perspective. Specifically, we will look at what is currently happening with regard to the three social functions of schools - the selection and allocation function, the socialisation function and the legitimation function (Introduction to the sociology of education (1)).
Second, we sometimes hear the phrase ‘schools are useless’, but we will explore what utility schooling has (is it/is it useful?) (Introduction to the sociology of education (2)).
Third, it looks at inequalities in education, and fourthly, it deals with children/young people, new media and bullying issues as individual topics (Introduction to the sociology of education (2)).
1 | イントロダクション:戦後教育の見取り図とメリトクラシー社会の変容 |
2 | [選抜配分機能①]1980年代の学校から社会への移行 |
3 | [選抜配分機能②]1990~2000年代の学校から社会への移行 |
4 | [選抜配分機能③]ケーススタディ-現代の高等学校の進路形成と学校経営 |
5 | [社会化機能①]教室の社会化メカニズムと学級経営 |
6 | [社会化機能②]トラッキングと生徒文化 |
7 | [社会化機能③]生徒文化の国際比較 |
8 | [正当化機能]学校化社会とは何か |
9 | [社会階層と教育]教育格差論を読む |
10 | 教育とジェンダー:学校教育がジェンダー役割をつくる? |
11 | 教育の効用:教育は役に立っているか? |
12 | 能力主義を捉え直す |
13 | スクールカーストを巡って |
14 | 消費社会と学校社会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
資料を読んでいることを前提に授業を行う回がある。
テーマついて、自分の考えを論じ、それをもとに授業が展開する回がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
平常点(リアクションペーパー)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大多和直樹 | 『高校生文化の社会学—生徒と学校の関係はどう変容したか』 | 北樹出版 | 2014 |