日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AE093
Theme・Subtitle 学校教育の機能と学校を取り巻く社会
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

(1) Be able to explain the role played by schools in terms of their social function.
(2) Understand the social situation surrounding schools, and be able to explain the impact of these changes on school education, the issues arising from them, and the trends in education policy to respond to them.

【Course Contents】

Sociology of education is the study of education as a social phenomenon. The underlying question is what role education (especially school education) plays in society and what social mechanisms (and thus social problems) arise from this role. This lecture will approach this major theme from several aspects.
 First, we will consider the social function of school education. Here, we will start by taking a relative view of school education, which we have taken for granted, and aim to understand the functions of school education from a multifaceted perspective. Specifically, we will look at what is currently happening with regard to the three social functions of schools - the selection and allocation function, the socialisation function and the legitimation function (Introduction to the sociology of education (1)).
 Second, we sometimes hear the phrase ‘schools are useless’, but we will explore what utility schooling has (is it/is it useful?) (Introduction to the sociology of education (2)).
 Third, it looks at inequalities in education, and fourthly, it deals with children/young people, new media and bullying issues as individual topics (Introduction to the sociology of education (2)).

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:戦後教育の見取り図とメリトクラシー社会の変容
2 [選抜配分機能①]1980年代の学校から社会への移行
3 [選抜配分機能②]1990~2000年代の学校から社会への移行
4 [選抜配分機能③]ケーススタディ-現代の高等学校の進路形成と学校経営
5 [社会化機能①]教室の社会化メカニズムと学級経営
6 [社会化機能②]トラッキングと生徒文化
7 [社会化機能③]生徒文化の国際比較
8 [正当化機能]学校化社会とは何か
9 [社会階層と教育]教育格差論を読む
10 教育とジェンダー:学校教育がジェンダー役割をつくる?
11 教育の効用:教育は役に立っているか?
12 能力主義を捉え直す
13 スクールカーストを巡って
14 消費社会と学校社会

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

資料を読んでいることを前提に授業を行う回がある。
テーマついて、自分の考えを論じ、それをもとに授業が展開する回がある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 平常点(リアクションペーパー)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大多和直樹 『高校生文化の社会学—生徒と学校の関係はどう変容したか』 北樹出版 2014

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】