日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE094/AE094AE094 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本の教育の歴史的経験を辿る |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1. To understand the process of development of Japan's education system policy based on historical data.
2. Learn about sources that substantiate historical events related to education.
3. Learn to think about the meaning of "going to(attending) school" and "learning at school" based on historical background.
In this lecture, we will overview the process of formation and development of modern public education. This course mainly focuses on the process of the establishment of the school education system in modern Japan. In this lecture, we will focus on the establishment and development of the compulsory education system, and consider how "going to school" and "learning at school" have changed the way Japanese people learn and live in the modern era.
1 | ガイダンス |
2 | 誰が、何のために、学びはじめたか |
3 | どんな風に、何を学んだか〜「学校」のない社会で |
4 | 「学校」の設立 |
5 | 学校教育と人々との関係 |
6 | 教育勅語と御真影 |
7 | 教科書の歴史 |
8 | 進学と学歴社会 |
9 | 学校教員の世界 |
10 | 私立大学の始まり |
11 | 戦争と教育 |
12 | 戦後の教育改革 |
13 | 経済成長と教育 |
14 | 講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考文献での予習および授業時に配布するプリントの復習。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の講義に関するコメントの提出(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。毎回プリントを用意する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山本正身 | 『日本教育史 教育の「今」を歴史から考える』 | 慶應義塾出版会 | 2014年 | 9784766421316 |
2 | 木村元 | 『学校の戦後史』 | 岩波書店 | 2019年 | 9784004315360 |
3 | 岩下誠・三時眞貴子・倉石一郎・姉川雄大 | 『問いからはじめる教育史』 | 有斐閣 | 2020年 | 9784641150805 |
その他 (Others) | |||||
この他、第1回の講義で各時間の参考文献を示す。 |
第1回目の講義で講義進行の詳細、各時間の参考文献、成績評価基準等を示すので、第1回の講義は必ず出席すること。
以下の三点を授業の目標とする。
(1)日本の教育制度政策の展開過程を、史料に基づいて理解してゆく。
(2)教育の歴史的な出来事を実証する史資料について知る。
(3)「学校に通う」「学校で学ぶ」ということの意味について、歴史的経緯を踏まえた考え方を持つ。
1. To understand the process of development of Japan's education system policy based on historical data.
2. Learn about sources that substantiate historical events related to education.
3. Learn to think about the meaning of "going to(attending) school" and "learning at school" based on historical background.
近代公教育の形成・展開の過程について、主として日本近代における学校教育制度の成立過程を概観する。本講義では特に義務教育制度の成立、展開過程を中心に講義を進め、日本近代において「学校に通う」ということ、「学校で学ぶ」ということがどのような形で日本の人々の学習のありようや生活のありようを変えていったのかということを考えてゆく。
In this lecture, we will overview the process of formation and development of modern public education. This course mainly focuses on the process of the establishment of the school education system in modern Japan. In this lecture, we will focus on the establishment and development of the compulsory education system, and consider how "going to school" and "learning at school" have changed the way Japanese people learn and live in the modern era.
1 | ガイダンス |
2 | 誰が、何のために、学びはじめたか |
3 | どんな風に、何を学んだか〜「学校」のない社会で |
4 | 「学校」の設立 |
5 | 学校教育と人々との関係 |
6 | 教育勅語と御真影 |
7 | 教科書の歴史 |
8 | 進学と学歴社会 |
9 | 学校教員の世界 |
10 | 私立大学の始まり |
11 | 戦争と教育 |
12 | 戦後の教育改革 |
13 | 経済成長と教育 |
14 | 講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
参考文献での予習および授業時に配布するプリントの復習。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の講義に関するコメントの提出(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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使用しない。毎回プリントを用意する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 山本正身 | 『日本教育史 教育の「今」を歴史から考える』 | 慶應義塾出版会 | 2014年 | 9784766421316 |
2 | 木村元 | 『学校の戦後史』 | 岩波書店 | 2019年 | 9784004315360 |
3 | 岩下誠・三時眞貴子・倉石一郎・姉川雄大 | 『問いからはじめる教育史』 | 有斐閣 | 2020年 | 9784641150805 |
その他 (Others) | |||||
この他、第1回の講義で各時間の参考文献を示す。 |
第1回目の講義で講義進行の詳細、各時間の参考文献、成績評価基準等を示すので、第1回の講義は必ず出席すること。