日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AE101
Theme・Subtitle 教育臨床社会学への招待
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number EDU3710
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

(1) Students will learn the basic concept of clinical sociology of education.
(2) Students will deepen their interest through sharing them with one another.

【Course Contents】

Clinical sociology of education is a field of research that examines issues at places of education, aims to contribute to problem solving, and promotes practical research.At the same time, it is a field that carries out objective analysis of the structures and backgrounds, etc., of issues and requires an awareness of how these issues are relevant to stakeholders. Interaction analysis plays a central role in this field, and role-playing activities will be used when required. In the spring semester, while reading literature related to theories and methods related to a wide range of fields such as sociology, educational philosophy and applied drama, etc., students will cultivate individual interest in specific issues and debate these issues focusing on tasks where they exchange comments on these issues.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクションおよび自己紹介&個々の問題関心のシェア
2 文献講読&報告&ディスカッション
3 文献講読&報告&ディスカッション
4 文献講読&報告&ディスカッション
5 文献講読&報告&ディスカッション
6 文献講読&報告&ディスカッション
7 文献講読&報告&ディスカッション
8 文献講読&報告&ディスカッション
9 文献講読&報告&ディスカッション
10 文献講読&報告&ディスカッション
11 文献講読&報告&ディスカッション
12 文献講読&報告&ディスカッション
13 研究テーマ設定に向けたブレスト(1)
14 研究テーマ設定に向けたブレスト(2)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

文献はあらかじめ読んでから演習に参加すること。演習ではディスカッションおよび演劇的手法によるアクティビティを大切にしたいと考えている。何らかの形でオンライン上に意見交換できるコミュニティスペースを開設し予習・復習に役立ててもらえればと考えている。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 受講生相互のコメント(25%)
文献講読に関わるディスカッション参加度(25%)
個別の研究関心の発表(25%)
ゼミ研究テーマに関わるディスカッション貢献度(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
参考文献リストに掲げた文献を軸に、必要に応じて関連論文等を紹介する方式とする

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 アウグスト・ボアール 『被抑圧者の演劇』 晶文社 1984
2 フィリップ・テイラー 『応用演劇』 HEINEMANN 2003
3 串田秀也&好井裕明 『エスノメソドロジーを学ぶ人のために』 世界思想社 2010
4 パウロ・フレイレ 『被抑圧者の教育学(50周年記念版)』 亜紀書房 2018

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

(1)演習運営上の基本的なスタンスは「促し・励まし・見守り・支える」(教育学者・室 俊司氏のことば)。ポジティブなかかわり方を参加受講生相互にもシェアしてもらえたらと考えている。
(2)文献は社会学、教育哲学、応用演劇学等多岐にわたる。大きな問題意識を育てつつ、個別具体的な研究テーマに取り組んでもらえたら幸いである。
(3)秋学期末に提出するゼミ論文の構成に関しての検討も実施する(例年とは異なる構成となる可能性あり)

【注意事項 / Notice】