日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AE101
Theme・Subtitle 逸脱論への招待
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU3710
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

(1)Students will acquire the concept of deviance theory from labeling theory to constructionism.
(2)Students will be able to analyze and discuss various issues related to “child deviance” such as correctional education in juvenile training schools, bullying problems, and developmental disorders.

【Course Contents】

Students will learn about labeling theory through a roundtable reading of “Outsiders” by Howard S. Becker, translated by Naoyuki Murakami (2019, Gendai Jinbunsha). The literature will be read, and each session leader will summarize and report on the content of the literature. Based on the reports, students will have discussions to make the analytical perspectives from the literature our own.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ゼミ開き(自己紹介、問題関心の共有)
2 文献購読&報告&ディスカッション
3 文献購読&報告&ディスカッション
4 文献購読&報告&ディスカッション
5 文献購読&報告&ディスカッション
6 文献購読&報告&ディスカッション
7 文献購読&報告&ディスカッション
8 文献購読&報告&ディスカッション
9 文献購読&報告&ディスカッション
10 文献購読&報告&ディスカッション
11 文献購読&報告&ディスカッション
12 文献購読&報告&ディスカッション
13 文献購読&報告&ディスカッション
14 総括&夏季休暇中の課題&ゼミ合宿について

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

全員が毎回テキストの輪読予定個所を読み込むんでくることを前提とする。毎回のゼミ後に、ディスカッションを踏まえて、各自の考えを発展的に深めていく必要がある。ゼミは毎回のディスカッションで完結することはなく、授業時間外の個人の学びが重要であることを自覚して臨むこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業での報告や討論への取り組み(70%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ハワード・S・ベッカー 『完訳アウトサイダーズ』 現代人文社 2019

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 岡真理 『記憶/物語』 岩波書店 2000
その他 (Others)
その他の文献は、適宜、授業内で紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

テキストは必ず購入し、初回の授業に持参すること。

【注意事項 / Notice】