日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE102/AE102AE102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育臨床社会学の展開 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
(1) Students will carry out group presentations or other collaborations based on sociological and interactive data.
(2) Students will write a seminar thesis while also considering their upcoming graduation thesis.
Based on basic knowledge shared in the spring semester and students’ interest in problems, students will work toward conducting joint research (collaboration), and presenting their results while repeatedly examining individual problems of interest. The class will support students as each of them finds his/her own way to contribute to the seminar. Also, for the format of the presentations on results, the seminar theses will be regarded as individual presentations, and the group presentations will give students an opportunity to explore possibilities by incorporating Applied Theatre.
1 | 個別課題のシェアおよび共同研究テーマをめぐるブレーンストーミング(1) |
2 | 個別課題のシェアおよび共同研究テーマをめぐるブレーンストーミング(2) |
3 | 研究発表の方法および研究の宛先をめぐるブレーンストーミング |
4 | 個別発表(1) |
5 | 個別発表(2) |
6 | 個別発表(3) |
7 | 個別発表(4) |
8 | 個別発表(5) |
9 | 個別発表(6) |
10 | 個別課題の深化および共同研究完成へ向けた共同作業(その1) |
11 | 個別課題の深化および共同研究完成へ向けた共同作業(その2) |
12 | 個別課題の深化および共同研究完成へ向けた共同作業(その3) |
13 | 個別課題の深化および共同研究完成へ向けた共同作業(その4) |
14 | 成果発表の予定 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
共同研究のためのグループワークが必須となる。自分なりに共同研究に貢献できることが何かを常に意識するべくリフレクションを重ねていってほしい。授業時間外にも共同研究や個人研究の論文化のための面談指導等も予定している。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 共同研究への貢献度(60%) |
備考 (Notes) | ||
各自のゼミ論文をもって最終レポートとする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に個別のテーマに応じて指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
研究の展開に応じて必要な文献をシェアしていく |
演習運営上の一貫したスタンスは「促し・励まし・見守り・支える」(教育学者・室 俊司氏のことば)ポジティブなかかわり方を参加受講生相互にもシェアしてもらえたらと考えている。
(1)社会学的な相互行為データ分析を踏まえた共同発表ないしは共同制作を行う
(2)卒業論文執筆も視野にいれつつ、個人研究を論文化する支援を進める
(1) Students will carry out group presentations or other collaborations based on sociological and interactive data.
(2) Students will write a seminar thesis while also considering their upcoming graduation thesis.
春学期にシェアした基本的知識や互いの問題関心を踏まえ、共同研究(制作)を行うべく、個別の問題関心との往復作業を繰り返しつつ成果発表に向けた作業を進めていく。受講生それぞれが、自分なりにゼミに貢献できることはなにかを見いだせるよう、支援したい。なお成果発表の形式は個人発表としてはゼミ論文を宛て、共同発表としては応用演劇等の手法も視野にいれつつ、参加受講生とともに可能性を探っていきたい。
Based on basic knowledge shared in the spring semester and students’ interest in problems, students will work toward conducting joint research (collaboration), and presenting their results while repeatedly examining individual problems of interest. The class will support students as each of them finds his/her own way to contribute to the seminar. Also, for the format of the presentations on results, the seminar theses will be regarded as individual presentations, and the group presentations will give students an opportunity to explore possibilities by incorporating Applied Theatre.
1 | 個別課題のシェアおよび共同研究テーマをめぐるブレーンストーミング(1) |
2 | 個別課題のシェアおよび共同研究テーマをめぐるブレーンストーミング(2) |
3 | 研究発表の方法および研究の宛先をめぐるブレーンストーミング |
4 | 個別発表(1) |
5 | 個別発表(2) |
6 | 個別発表(3) |
7 | 個別発表(4) |
8 | 個別発表(5) |
9 | 個別発表(6) |
10 | 個別課題の深化および共同研究完成へ向けた共同作業(その1) |
11 | 個別課題の深化および共同研究完成へ向けた共同作業(その2) |
12 | 個別課題の深化および共同研究完成へ向けた共同作業(その3) |
13 | 個別課題の深化および共同研究完成へ向けた共同作業(その4) |
14 | 成果発表の予定 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
共同研究のためのグループワークが必須となる。自分なりに共同研究に貢献できることが何かを常に意識するべくリフレクションを重ねていってほしい。授業時間外にも共同研究や個人研究の論文化のための面談指導等も予定している。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 共同研究への貢献度(60%) |
備考 (Notes) | ||
各自のゼミ論文をもって最終レポートとする。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に個別のテーマに応じて指示する |
その他 (Others) | |||||
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研究の展開に応じて必要な文献をシェアしていく |
演習運営上の一貫したスタンスは「促し・励まし・見守り・支える」(教育学者・室 俊司氏のことば)ポジティブなかかわり方を参加受講生相互にもシェアしてもらえたらと考えている。