日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE102/AE102AE102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
逸脱論への招待 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will clarify problem interests and select a research method appropriate to their own problem interests. As the final task, students will turn in seminar theses (12,000 characters) .
In order to deepen students' interest in the issues, they will learn analytical perspectives in line with specific survey methods. Students will read literature on qualitative research and consider research methods suited to each student's questions. Through repeated individual presentations and discussion of the contents of the reports in the seminar, the process of gradually clarifying one's own questions will be shared with the seminar members, with the aim of writing the seminar theses.
1 | ガイダンス |
2 | 個人研究の発表 |
3 | 個別研究の発表 |
4 | 個別研究の発表 |
5 | 個別研究の発表 |
6 | 個別研究の発表 |
7 | 個別研究の発表 |
8 | 個別研究の発表 |
9 | 個別研究の発表 |
10 | 個別研究の発表 |
11 | 個別研究の発表 |
12 | 個別研究の発表 |
13 | 個別研究の発表 |
14 | 成果発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
Zoomを利用した個別検討 |
研究発表のために授業時間外の調査や学習は不可欠である。計画的に進めること。ゼミ論文の執筆については必要に応じて個別の相談・検討を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
平常点(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) 個人研究発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 北澤毅・古賀正義編 | 『質的調査法を学ぶ人のために』 | 世界思想社 | 2008 |
各自の問題関心を精査し、問題関心に適した調査方法を選定したうえで、ゼミ論文(12000字)を完成させる。
Students will clarify problem interests and select a research method appropriate to their own problem interests. As the final task, students will turn in seminar theses (12,000 characters) .
ゼミ生の問題関心を深めるために、具体的な調査方法に即して分析視角を学ぶ。質的調査に関する文献を読み、ゼミ生一人ひとりの問いに合った調査方法を検討する。ゼミでの個人発表と報告内容の検討を繰り返し行うことで、自分の問いが徐々に明確になる過程をゼミ全体で共有し、ゼミ論文の完成を目指す。
In order to deepen students' interest in the issues, they will learn analytical perspectives in line with specific survey methods. Students will read literature on qualitative research and consider research methods suited to each student's questions. Through repeated individual presentations and discussion of the contents of the reports in the seminar, the process of gradually clarifying one's own questions will be shared with the seminar members, with the aim of writing the seminar theses.
1 | ガイダンス |
2 | 個人研究の発表 |
3 | 個別研究の発表 |
4 | 個別研究の発表 |
5 | 個別研究の発表 |
6 | 個別研究の発表 |
7 | 個別研究の発表 |
8 | 個別研究の発表 |
9 | 個別研究の発表 |
10 | 個別研究の発表 |
11 | 個別研究の発表 |
12 | 個別研究の発表 |
13 | 個別研究の発表 |
14 | 成果発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
Zoomを利用した個別検討 |
研究発表のために授業時間外の調査や学習は不可欠である。計画的に進めること。ゼミ論文の執筆については必要に応じて個別の相談・検討を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
平常点(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) 個人研究発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 北澤毅・古賀正義編 | 『質的調査法を学ぶ人のために』 | 世界思想社 | 2008 |