日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE107/AE107AE107 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
音楽学・音楽教育学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to deepen academic knowledge of music and music education while fostering critical thinking and logical expression. The specific objectives are as follows:
1. To establish a foundational understanding of music and music education through reading and analyzing academic texts.
2. To improve academic communication and presentation skills through group activities and presentations.
3. To develop musical literacy and create reports on music.
4. To broaden perspectives on the multifaceted social and cultural roles of music and explore individual research topics.
This course focuses on developing foundational knowledge of music and music education through activities centered on reading academic texts and presentation. Students will present their analyses of academic literature and engage in discussions within the seminar to gain a multifaceted understanding. Additionally, students may conduct research and present reports on music activities as a form of social education, with specific details to be explained during the course. Through these activities, students will cultivate perspectives that capture the social and cultural roles of music and establish a foundation for identifying their individual research topics.
1 | オリエンテーション ライトニング・トーク |
2 | 音楽のディスクリプション |
3 | 音楽と教育の可能性を探る(1) |
4 | 音楽と教育の可能性を探る(2) |
5 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(1) |
6 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(2) |
7 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(3) |
8 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(4) |
9 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(5) |
10 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(6) |
11 | 調査報告及び討議(1) |
12 | 調査報告及び討議(2) |
13 | 調査報告及び討議(3) |
14 | 本講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
(案)授業内のグループで学外の音楽イベントを調査し、報告を行う。詳細については授業内で説明する。 |
文献講読、プレゼンテーション準備、レポート作成、授業時間外での調査等、時間外学習については、各回の事前事後の学修にそれぞれ平均 2 時間必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み及び出席(15%) 期末レポート(35%) プレゼンテーション、授業内課題(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 久保田慶一 | 『14歳からの新しい音楽入門 : どうして私たちには音楽が必要なのか 』 | スタイルノート | 2021 | 4799801937 |
2 | L.チョクシー | 『音楽教育メソードの比較』 | 全音楽譜出版社 | 2009 | 4118700301 |
3 | 東谷 護 | 『ポピュラー音楽へのまなざし: 売る・読む・楽しむ』 | 勁草書房 | 2003 | 4326652802 |
4 | 樋口 耕一 | 『社会調査のための計量テキスト分析―内容分析の継承と発展を目指して【第2版】』 | ナカニシヤ出版 | 2020 | 9784779514746 |
5 | 久保田慶一 | 『決定版 はじめての音楽史: 古代ギリシアの音楽から日本の現代音楽まで』 | 音楽之友社 | 2017 | 9784276110199 |
6 | 日本音楽教育学会 | 『音楽教育研究ハンドブック』 | 音楽之友社 | 2019 | 9784276311404 |
7 | 川喜田 二郎 | 『発想法 改版 - 創造性開発のために』 | 中央公論新社 | 2017 | 9784121801364 |
その他 (Others) | |||||
上記に関してあらかじめ購入しなくて良い。テキストの購入が必要な場合は授業内で指示する。 |
本講義では、音楽の学術的探究が必要とされる。なお演奏技能については不問とする。
必要に応じてPC、タブレットを持参すること
・履修者の興味関心に合わせて講義内容を変更する場合がある。
・学生の学習状況、ゲスト講師の日程調整等によって講義スケジュールを変更する可能性がある。その場合は講義内で指示する。
本授業では、音楽および音楽教育に関する学術的知見を深め、批判的思考や論理的表現力を養うことを目指す。具体的には以下の点を達成することを目標とする。
1. 音楽および音楽教育に関する文献講読を通じて、専門的な知識の基盤を形成する。
2. グループ活動やプレゼンテーションを通じて、学術的コミュニケーション能力及び表現力を向上させる。
3. 音楽的リテラシーを身につけ、音楽に関わるレポートを作成する。
4. 音楽の社会的・文化的役割を多面的に捉え、自身の研究テーマを探索するための視野を広げる。
This course aims to deepen academic knowledge of music and music education while fostering critical thinking and logical expression. The specific objectives are as follows:
1. To establish a foundational understanding of music and music education through reading and analyzing academic texts.
2. To improve academic communication and presentation skills through group activities and presentations.
3. To develop musical literacy and create reports on music.
4. To broaden perspectives on the multifaceted social and cultural roles of music and explore individual research topics.
本授業では、音楽および音楽教育に関する基礎的な知識を深めるため、文献講読及びプレゼンテーションを中心に活動を展開する。学生は学術文献について発表を行い、ゼミ内での討論を通じて多角的な理解を得ることを目的とする。また、社会教育としての音楽活動に関する調査と報告を行う可能性があり、詳細な進め方は授業内で説明する。これらの活動を通じて、音楽が持つ社会的・文化的な役割を捉える視点を養い、各自が研究テーマを見出すための基盤を築く。
This course focuses on developing foundational knowledge of music and music education through activities centered on reading academic texts and presentation. Students will present their analyses of academic literature and engage in discussions within the seminar to gain a multifaceted understanding. Additionally, students may conduct research and present reports on music activities as a form of social education, with specific details to be explained during the course. Through these activities, students will cultivate perspectives that capture the social and cultural roles of music and establish a foundation for identifying their individual research topics.
1 | オリエンテーション ライトニング・トーク |
2 | 音楽のディスクリプション |
3 | 音楽と教育の可能性を探る(1) |
4 | 音楽と教育の可能性を探る(2) |
5 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(1) |
6 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(2) |
7 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(3) |
8 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(4) |
9 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(5) |
10 | 文献購読、プレゼンテーションおよび討議(6) |
11 | 調査報告及び討議(1) |
12 | 調査報告及び討議(2) |
13 | 調査報告及び討議(3) |
14 | 本講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
(案)授業内のグループで学外の音楽イベントを調査し、報告を行う。詳細については授業内で説明する。 |
文献講読、プレゼンテーション準備、レポート作成、授業時間外での調査等、時間外学習については、各回の事前事後の学修にそれぞれ平均 2 時間必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み及び出席(15%) 期末レポート(35%) プレゼンテーション、授業内課題(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 久保田慶一 | 『14歳からの新しい音楽入門 : どうして私たちには音楽が必要なのか 』 | スタイルノート | 2021 | 4799801937 |
2 | L.チョクシー | 『音楽教育メソードの比較』 | 全音楽譜出版社 | 2009 | 4118700301 |
3 | 東谷 護 | 『ポピュラー音楽へのまなざし: 売る・読む・楽しむ』 | 勁草書房 | 2003 | 4326652802 |
4 | 樋口 耕一 | 『社会調査のための計量テキスト分析―内容分析の継承と発展を目指して【第2版】』 | ナカニシヤ出版 | 2020 | 9784779514746 |
5 | 久保田慶一 | 『決定版 はじめての音楽史: 古代ギリシアの音楽から日本の現代音楽まで』 | 音楽之友社 | 2017 | 9784276110199 |
6 | 日本音楽教育学会 | 『音楽教育研究ハンドブック』 | 音楽之友社 | 2019 | 9784276311404 |
7 | 川喜田 二郎 | 『発想法 改版 - 創造性開発のために』 | 中央公論新社 | 2017 | 9784121801364 |
その他 (Others) | |||||
上記に関してあらかじめ購入しなくて良い。テキストの購入が必要な場合は授業内で指示する。 |
本講義では、音楽の学術的探究が必要とされる。なお演奏技能については不問とする。
必要に応じてPC、タブレットを持参すること
・履修者の興味関心に合わせて講義内容を変更する場合がある。
・学生の学習状況、ゲスト講師の日程調整等によって講義スケジュールを変更する可能性がある。その場合は講義内で指示する。