日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE108/AE108AE108 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
音楽学・音楽教育学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course builds upon the foundational literacy and knowledge acquired during the spring semester. It aims to help students identify and deepen their own research topics while continuing to cultivate a broad perspective and interest in music. The specific objectives are as follows:
1. To promote a multifaceted understanding of music and music education by exploring the historical and social breadth of music and fostering new perspectives.
2. To identify individual research topics related to music and music education and carry out investigations and analyses based on those topics.
3. To develop the ability to effectively communicate research findings through academic presentations.
4. To enhance research through seminar discussions and acquire the skills necessary for writing academic papers.
This course builds upon the foundational knowledge and skills acquired during the spring semester, allowing students to conduct investigations and analyses based on their chosen research topics while providing opportunities to explore the historical, social, and diverse aspects of music. In-class activities include presenting research progress and receiving feedback through seminar discussions. Additionally, students will engage in discussions based on examples and literature related to music, aiming to cultivate multifaceted perspectives. Furthermore, students will learn qualitative research methods and quantitative text analysis techniques as needed. Through these activities, the course seeks to enhance the quality and depth of their research, culminating in the completion of their seminar papers.
1 | オリエンテーション ライトニング・トーク |
2 | 研究テーマと計画の発表および討議(1) |
3 | 研究テーマと計画の発表および討議(2) |
4 | 研究手法と文献探索(1) |
5 | 研究手法と文献探索(2) |
6 | 音楽における多様なテーマの探求(1) |
7 | 音楽における多様なテーマの探求(2) |
8 | 文献講読およびディスカッション (1) |
9 | 文献講読およびディスカッション (2) |
10 | 研究成果の発表(1) |
11 | 研究成果の発表(2) |
12 | 研究成果の発表(3) |
13 | 研究成果の発表(4) |
14 | 本講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
学生のテーマに応じてフィールドワークが必要となる場合がある。 |
文献講読、プレゼンテーション準備、レポート作成、授業時間外での調査等、時間外学習については、各回の事前事後の学修にそれぞれ平均 2 時間必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み及び出席(15%) 期末レポート(40%) プレゼンテーション、授業内課題(45%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 久保田慶一 | 『14歳からの新しい音楽入門 : どうして私たちには音楽が必要なのか 』 | スタイルノート | 2021 | 4799801937 |
2 | L.チョクシー | 『音楽教育メソードの比較』 | 全音楽譜出版社 | 2009 | 4118700301 |
3 | 東谷 護 | 『ポピュラー音楽へのまなざし: 売る・読む・楽しむ』 | 勁草書房 | 2003 | 4326652802 |
4 | 樋口 耕一 | 『社会調査のための計量テキスト分析―内容分析の継承と発展を目指して【第2版】』 | ナカニシヤ出版 | 2020 | 9784779514746 |
5 | 久保田慶一 | 『決定版 はじめての音楽史: 古代ギリシアの音楽から日本の現代音楽まで』 | 音楽之友社 | 2017 | 9784276110199 |
6 | 日本音楽教育学会 | 『音楽教育研究ハンドブック』 | 音楽之友社 | 2019 | 9784276311404 |
7 | 川喜田 二郎 | 『発想法 改版 - 創造性開発のために』 | 中央公論新社 | 2017 | 9784121801364 |
その他 (Others) | |||||
上記に関してあらかじめ購入しなくて良い。テキストの購入が必要な場合は授業内で指示する。 |
本講義では、音楽の学術的探究が必要とされる。なお演奏技能については不問とする。
必要に応じてPC、タブレットを持参すること。
学生が選択する研究手法によっては、分析ソフト等の購入が必要となる場合がある。
・履修者の興味関心に合わせて講義内容を変更する場合がある。
・学生の学習状況、ゲスト講師の日程調整等によって講義スケジュールを変更する可能性がある。その場合は講義内で指示する。
本授業では、春期に習得した基礎的なリテラシーや知識を土台として、各自の研究テーマを設定し、それを深めるとともに引き続き音楽に関する幅広い視点や興味を育むことを目指す。具体的には以下の点を達成することを目標とする。
1. 音楽の歴史的・社会的な広がりを理解することで、音楽および音楽教育に対する多角的な理解を促進し、新たな視点を育む
2. 音楽および音楽教育に関連する個別の研究テーマを設定し、そのテーマに基づく調査・分析を進める
3. 学術的なプレゼンテーションを通じて、研究成果を他者に伝える力を養う
4. ゼミでの議論を通じて研究を発展させ、論文を執筆する能力を身につける
This course builds upon the foundational literacy and knowledge acquired during the spring semester. It aims to help students identify and deepen their own research topics while continuing to cultivate a broad perspective and interest in music. The specific objectives are as follows:
1. To promote a multifaceted understanding of music and music education by exploring the historical and social breadth of music and fostering new perspectives.
2. To identify individual research topics related to music and music education and carry out investigations and analyses based on those topics.
3. To develop the ability to effectively communicate research findings through academic presentations.
4. To enhance research through seminar discussions and acquire the skills necessary for writing academic papers.
本授業では、春期に習得した基礎的な知識やスキルを活用し、学生それぞれが設定した研究テーマに基づいて調査・分析を進めるとともに、音楽の歴史的・社会的な広がりや多様な側面に触れる機会を設ける。授業内では、研究の進捗を報告するプレゼンテーションを実施し、ゼミ内での議論を通じてフィードバックを得る。また、音楽に関する事例や文献を基にディスカッションを行い、多角的な視点を育むことを目指す。さらに、必要に応じて質的研究法や計量テキスト分析の手法を学ぶ。これらの活動を通じて、ゼミ論文の完成に向けた研究の充実を図る。
This course builds upon the foundational knowledge and skills acquired during the spring semester, allowing students to conduct investigations and analyses based on their chosen research topics while providing opportunities to explore the historical, social, and diverse aspects of music. In-class activities include presenting research progress and receiving feedback through seminar discussions. Additionally, students will engage in discussions based on examples and literature related to music, aiming to cultivate multifaceted perspectives. Furthermore, students will learn qualitative research methods and quantitative text analysis techniques as needed. Through these activities, the course seeks to enhance the quality and depth of their research, culminating in the completion of their seminar papers.
1 | オリエンテーション ライトニング・トーク |
2 | 研究テーマと計画の発表および討議(1) |
3 | 研究テーマと計画の発表および討議(2) |
4 | 研究手法と文献探索(1) |
5 | 研究手法と文献探索(2) |
6 | 音楽における多様なテーマの探求(1) |
7 | 音楽における多様なテーマの探求(2) |
8 | 文献講読およびディスカッション (1) |
9 | 文献講読およびディスカッション (2) |
10 | 研究成果の発表(1) |
11 | 研究成果の発表(2) |
12 | 研究成果の発表(3) |
13 | 研究成果の発表(4) |
14 | 本講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
学生のテーマに応じてフィールドワークが必要となる場合がある。 |
文献講読、プレゼンテーション準備、レポート作成、授業時間外での調査等、時間外学習については、各回の事前事後の学修にそれぞれ平均 2 時間必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み及び出席(15%) 期末レポート(40%) プレゼンテーション、授業内課題(45%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 久保田慶一 | 『14歳からの新しい音楽入門 : どうして私たちには音楽が必要なのか 』 | スタイルノート | 2021 | 4799801937 |
2 | L.チョクシー | 『音楽教育メソードの比較』 | 全音楽譜出版社 | 2009 | 4118700301 |
3 | 東谷 護 | 『ポピュラー音楽へのまなざし: 売る・読む・楽しむ』 | 勁草書房 | 2003 | 4326652802 |
4 | 樋口 耕一 | 『社会調査のための計量テキスト分析―内容分析の継承と発展を目指して【第2版】』 | ナカニシヤ出版 | 2020 | 9784779514746 |
5 | 久保田慶一 | 『決定版 はじめての音楽史: 古代ギリシアの音楽から日本の現代音楽まで』 | 音楽之友社 | 2017 | 9784276110199 |
6 | 日本音楽教育学会 | 『音楽教育研究ハンドブック』 | 音楽之友社 | 2019 | 9784276311404 |
7 | 川喜田 二郎 | 『発想法 改版 - 創造性開発のために』 | 中央公論新社 | 2017 | 9784121801364 |
その他 (Others) | |||||
上記に関してあらかじめ購入しなくて良い。テキストの購入が必要な場合は授業内で指示する。 |
本講義では、音楽の学術的探究が必要とされる。なお演奏技能については不問とする。
必要に応じてPC、タブレットを持参すること。
学生が選択する研究手法によっては、分析ソフト等の購入が必要となる場合がある。
・履修者の興味関心に合わせて講義内容を変更する場合がある。
・学生の学習状況、ゲスト講師の日程調整等によって講義スケジュールを変更する可能性がある。その場合は講義内で指示する。