日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE110/AE110AE110 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育の歴史を辿る |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this class is for students to conduct research based on their own awareness of the issues discussed in the spring semester, and to compose a paper on the results of their research.
Students will find their own awareness of issues through the literature readings and discussions conducted in the spring semester, and will further develop their awareness of issues into their own themes. The format of the seminar is a rotation of individual and group presentations. The aim is for students to refine their own awareness of issues, research methods, and expression techniques through repeated presentations.
The style of this seminar is historical research. Therefore, students are expected to raise the level of empirical evidence in their reports, especially through documentary sources.
In this seminar, students will also critique each other's presentation skills and techniques for preparing presentation materials. The final goal of the seminar is to produce a collection of papers summarizing each student's presentation.
1 | ガイダンス |
2 | 演習の内容確認と計画 |
3 | 発表および質疑1 |
4 | 発表および質疑2 |
5 | 発表および質疑3 |
6 | 発表および質疑4 |
7 | 発表および質疑5 |
8 | 発表および質疑6 |
9 | 発表および質疑7 |
10 | 発表および質疑8 |
11 | 発表および質疑9 |
12 | 発表および質疑10 |
13 | 発表および質疑11 |
14 | 演習のまとめとゼミ論文の仕上げ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・各時間で扱う文献・資料の事前学習を行う。報告者は報告資料を作成する。
・毎回の授業および発表内容に関するコメントを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ論文の内容(12,000字以上)(40%) 個別発表の準備と内容(40%) 質問や討論、リアクションペーパーの提出などの授業への積極的な参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
口頭報告を行うこと、それを踏まえたゼミ論文を提出すること、出席数が全授業日の2/3以上あることが単位認定の必須要件となる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各自のテーマに合わせて適宜指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 教育史学会 | 『教育史研究の最前線Ⅱ』 | 六花出版 | 2018年 | 9784866170428 |
2 | 古田島洋介 | 『日本近代史を学ぶための文語文入門 漢文訓読体の地平』 | 吉川弘文館 | 2013年 | 9784642080934 |
3 | 高橋 佑磨・片山 なつ | 『伝わるデザインの基本 よい資料を作るためのレイアウトのルール』(増補改訂3版) | 技術評論社 | 2021 | 9784297119850 |
4 | 花井信 | 『論文の手法 日本教育史研究法・序説』 | 川島書店 | 2000年 | 9784761007188 |
5 | 岩下誠・三時眞貴子・倉石一郎・姉川雄大 | 『問いからはじめる教育史』 | 有斐閣 | 2020 | 9784641150805 |
6 | 下司晶・丸山英樹・青木栄一ほか編 | 『教育研究の新章』教育学年報11 | 世織書房 | 2019 | 9784866860077 |
その他 (Others) | |||||
その他、適宜演習内で指示する。 |
演習計画の詳細(内容や進行方法など)は第一回の演習で説明するので、第一回目の演習は必ず出席すること。
春学期で検討した各自の問題意識に基づいて調査・研究を進め、論文にまとめる。
The purpose of this class is for students to conduct research based on their own awareness of the issues discussed in the spring semester, and to compose a paper on the results of their research.
春学期に行った文献講読や討論の中から、自分なりの課題意識を導き出し、その課題意識を自らのテーマとして深めてゆく。形式としては、個人もしくはグループによる発表形式を繰り返す。発表を繰り返すことで、自らの課題意識、研究方法、表現技術を磨いてゆくことをねらいとしている。
歴史研究がこの演習のスタイルなので、実証的であること、特に文書資料で実証することを心がけてほしい。国立国会図書館、国立公文書館、その他の資料所蔵機関などがweb上で公開している資料を駆使することはもとより、状況が許せば、地域の図書館や教育センターや文書館などに赴くことも検討したい。
なお発表(プレゼンテーション)の技術、発表資料(レジュメ)作成技術についても批評しあう。
各自の発表を文章化したゼミ論文集の作成を、最終的な目標とする。
Students will find their own awareness of issues through the literature readings and discussions conducted in the spring semester, and will further develop their awareness of issues into their own themes. The format of the seminar is a rotation of individual and group presentations. The aim is for students to refine their own awareness of issues, research methods, and expression techniques through repeated presentations.
The style of this seminar is historical research. Therefore, students are expected to raise the level of empirical evidence in their reports, especially through documentary sources.
In this seminar, students will also critique each other's presentation skills and techniques for preparing presentation materials. The final goal of the seminar is to produce a collection of papers summarizing each student's presentation.
1 | ガイダンス |
2 | 演習の内容確認と計画 |
3 | 発表および質疑1 |
4 | 発表および質疑2 |
5 | 発表および質疑3 |
6 | 発表および質疑4 |
7 | 発表および質疑5 |
8 | 発表および質疑6 |
9 | 発表および質疑7 |
10 | 発表および質疑8 |
11 | 発表および質疑9 |
12 | 発表および質疑10 |
13 | 発表および質疑11 |
14 | 演習のまとめとゼミ論文の仕上げ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・各時間で扱う文献・資料の事前学習を行う。報告者は報告資料を作成する。
・毎回の授業および発表内容に関するコメントを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミ論文の内容(12,000字以上)(40%) 個別発表の準備と内容(40%) 質問や討論、リアクションペーパーの提出などの授業への積極的な参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
口頭報告を行うこと、それを踏まえたゼミ論文を提出すること、出席数が全授業日の2/3以上あることが単位認定の必須要件となる。 |
その他 (Others) | |||||
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各自のテーマに合わせて適宜指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 教育史学会 | 『教育史研究の最前線Ⅱ』 | 六花出版 | 2018年 | 9784866170428 |
2 | 古田島洋介 | 『日本近代史を学ぶための文語文入門 漢文訓読体の地平』 | 吉川弘文館 | 2013年 | 9784642080934 |
3 | 高橋 佑磨・片山 なつ | 『伝わるデザインの基本 よい資料を作るためのレイアウトのルール』(増補改訂3版) | 技術評論社 | 2021 | 9784297119850 |
4 | 花井信 | 『論文の手法 日本教育史研究法・序説』 | 川島書店 | 2000年 | 9784761007188 |
5 | 岩下誠・三時眞貴子・倉石一郎・姉川雄大 | 『問いからはじめる教育史』 | 有斐閣 | 2020 | 9784641150805 |
6 | 下司晶・丸山英樹・青木栄一ほか編 | 『教育研究の新章』教育学年報11 | 世織書房 | 2019 | 9784866860077 |
その他 (Others) | |||||
その他、適宜演習内で指示する。 |
演習計画の詳細(内容や進行方法など)は第一回の演習で説明するので、第一回目の演習は必ず出席すること。