日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AE111
Theme・Subtitle 教育哲学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number EDU3710
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This is an intensive seminar course on philosophy of education. The aim of this seminar is students' capacity-building with respect to philosophical thinking that allows us to examine fundamental issues about education. We will read literatures that in particular relate to the following topics:
1. SDGs and educational practice
2. Philosophy for Children (P4C) and philosophical dialogue
3. Tojisha-Kenkyu (Frist-person research)

【Course Contents】

In the spring semester, the first half of the class will begin with an explanation of the method of philosophical dialogue, followed by a group discussion of questions using N. Noddings and L. Brooks, "Teaching Controversial Issues," and in the second half, "The Way of Connection: Neither Same Nor Different," by Satsuki Ayaya and Shinichiro Kumagaya. Each participant must write a report for each text.
 We also plan to conduct SDGs philosophical dialogue fieldwork in Thailand and Okinawa during the summer vacation period We will also explain the fieldwork method and practice philosophical dialogue for this purpose.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション、自己紹介、分担決め
2 タイでのフィールドワークの説明、SDGsの取り組み
3 ノディングズ・ブルックスについての読解と議論(1)1〜2章
4 ノディングズ・ブルックスについての読解と議論(2)3〜4章
5 ノディングズ・ブルックスについての読解と議論(3)5〜6章
6 ノディングズ・ブルックスについての読解と議論(4)7〜8章
7 ノディングズ・ブルックスについての読解と議論(5)9〜10章
8 ノディングズ・ブルックスについての読解と議論(6)11〜12章
9 綾屋・熊谷についての読解と議論(1)1〜3章
10 綾屋・熊谷についての読解と議論(2)4〜6章
11 哲学対話入門(理論と実践)(1)
12 哲学対話入門(理論と実践)(2)
13 哲学対話入門(理論と実践)(3)
14 ゼミ論執筆のための指導、フィールド哲学に向けての準備

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・報告を担当する者は、指定された文献の箇所を読み、報告資料を作成すること(資料の作成方法は授業内で指示する)
・報告を担当しない者も、指定された文献の箇所を必ず読んでくること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(35%)
中間レポート(25%)
報告と授業内提出物(20%)
ディスカッションへの参加など受講態度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ネル・ノディングス&ローリー・ブルックス 『 批判的思考と道徳性を育む教室』 学文社 2023 4762032131
2 綾屋紗月・熊谷晋一郎 『つながりの作法 同じでもなく 違うでもなく』 NHK出版 2010 4140883359
その他 (Others)
上記のテキストは授業で使用するため必ず入手すること。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 松本茂・河野哲也 『大学生のための「読む・書く・プレゼン・ディベート」の方法 改訂第二版』 玉川大学出版会 2015 9784472405136
その他 (Others)
授業内で重要なテキスト等は適宜紹介するが、上記は特に発表やレポートの助けになる。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

特になし

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ネットを使った課題提出や連絡をするためにPCないしPadを準備しておくように。

【その他 / Others】

河野研究室のHPです。https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tetsuyakono/index.html
子どもの哲学に関心をお持ちの方には、実践の機会をお知らせするメーリングリストに入っていただくことも可能です。参加したい方は、河野に声をかけてください。
タイ合宿、沖縄合宿には積極的に参加されてください。

【注意事項 / Notice】