日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AE111
Theme・Subtitle 教育哲学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU3710
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This is an intensive seminar course on philosophy of education. The aim of this seminar is students' capacity-building with respect to philosophical thinking that allows us to examine fundamental issues about education. We will read literatures that in particular relate to the following topics:
1. SDGs and educational practice
2. Philosophy for Children (P4C) and philosophical dialogue
3. Tojisha-Kenkyu (Frist-person research)

【Course Contents】

 In the spring semester, after explaining the method of philosophical dialogue, we will read the following three texts, ask questions, and engage in philosophical dialogue in groups. We will ask you to write a report on each of them.
・Kishimi, K. and Koga, F, ‘The Courage to be Disliked’, Diamond Inc.
・E. Fromm, ‘On Evil’, Chikuma Gakugei Bunko
・Mukaiyachi, I., ‘The Wind Blowing from the House of Bethel (Revised and Enlarged Edition)’, Inochi no Kotoba-sha
 We also plan to carry out SDGs Philosophy Dialogue fieldwork in Thailand during the summer holidays and in Okinawa during the spring holidays. The methods for fieldwork and philosophical dialogue will be explained.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション、自己紹介、分担決め
2 タイでのフィールドワークの説明、SDGsの取り組み
3 岸見一・古賀史健『嫌われる勇気』の読解と議論(1)1〜2章
4 岸見一・古賀史健『嫌われる勇気』の読解と議論(2)3〜4章
5 岸見一・古賀史健『嫌われる勇気』の読解と議論(3)5章と全体
6 E.フロム『悪について』の読解と議論(1)1〜2章
7 E.フロム『悪について』の読解と議論(2)3〜4章
8 E.フロム『悪について』の読解と議論(3)5〜6章
9 向谷地生良『増補改定「ベテルの家」から吹く風』(1)1〜2章
10 向谷地生良『増補改定「ベテルの家」から吹く風』(2)3〜5章
11 哲学対話入門(理論と実践)(1)
12 哲学対話入門(理論と実践)(2)
13 哲学対話入門(理論と実践)(3)
14 ゼミ論執筆のための指導、フィールド哲学に向けての準備

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・報告を担当する者は、指定された文献の箇所を読み、報告資料を作成すること(資料の作成方法は授業内で指示する)
・報告を担当しない者も、指定された文献の箇所を必ず読んでくること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
中間レポート(1)(25%)
中間レポート(2)(25%)
ディスカッションへの参加など受講態度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 岸見一・古賀史健 『嫌われる勇気』 ダイヤモンド社 2013 9784478025819
2 E.フロム 『悪について』 ちくま学芸文庫 2018 9784480098412
3 向谷地生良 『増補改定「ベテルの家」から吹く風』 いのちのことば社 2018 9784264039013
その他 (Others)
上記のテキストは授業で使用するため必ず入手すること。デジタル版でも構いません。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 松本茂・河野哲也 『大学生のための「読む・書く・プレゼン・ディベート」の方法 改訂第二版』 玉川大学出版会 2015 9784472405136
その他 (Others)
授業内で重要なテキスト等は適宜紹介するが、上記の参考文献は発表やレポートの助けになります。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

・ディスカッションに積極的に参加する意欲
・書籍を一定時間に読み解き、レポートを期限に書き上げる時間管理力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ネットを使った課題提出や連絡をするためにPCないしPadを準備してください。

【その他 / Others】

河野研究室のHP:https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tetsuyakono/index.html
子どもの哲学に関心をお持ちの方には、実践の機会をお知らせするメーリングリストに入っていただくことも可能です。参加したい方は、河野に声をかけてください。
タイ合宿、沖縄合宿には積極的に参加されてください。

【注意事項 / Notice】