日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE113/AE113AE113 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本の「戦後80年」と教育思想:『ゴジラ』を手がかりとして |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this seminar, students will examine issues surrounding war and education, using the methodology of the study of the history of educational thought. By reading texts on the atomic bomb and representations of war in the postwar period, we will clarify the problems faced by education in the postwar period. Furthermore, based on this work, the goal of the class is to enable students to develop their own unique perspectives for rethinking contemporary education.
First, you will be asked to cover and report on some previous research related to the class content. Next, we will read and discuss “Atoms for Dream” based on our viewing of “Godzilla” . By reading this book, students will be able to understand how the fear of atomic and hydrogen bombs triggered by the postwar “Daigo Fukuryu Maru Incident” was transformed into “dream energy,” coinciding with the appearance of “Astro Boy”. The “Daigo Fukuryu Maru Incident,” which occurred two years before the release of “Godzilla” in 1954, will be followed by the collection and organization of actual newspaper and magazine articles on how the incident was reported in the newspapers and media at the time. We would also like to discuss the media coverage of the “Atomic Bomb Trials” at the time, referring to “Tora ni Tsubasa” .
1 | イントロダクション:自己紹介、授業の進行についての説明、報告順の決定 |
2 | 「研究報告」をどのようにすればよいか?:レジュメの作り方、文献の検索、参照のコツ |
3 | 『ゴジラ』『シン・ゴジラ』『ゴジラ-1』の比較考察 |
4 | 授業内容に関わる先行研究のレポート1:戦後社会論など |
5 | 授業内容に関わる先行研究のレポート2:記憶論、追悼施設論など |
6 | 『夢の原子力』の講読とレポート:前半 |
7 | 『夢の原子力』の講読とレポート:後半 |
8 | 1952〜54年前後の新聞記事検索 |
9 | 同上、雑誌記事の検索 |
10 | 『虎に翼は』と原爆裁判:「あの戦争を忘れてはならない」 |
11 | 原爆裁判に関する新聞記事検索 |
12 | 原爆裁判に関わる雑誌記事検索 |
13 | その他、同時代における記事類の検索と整理 |
14 | 春学期の授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
当該のテーマについて複数の文献を考察し、自分なりのまとめを行ったプレゼンテーションの準備が毎回必要になる。報告レジュメの一次稿は報告の1週間前までに準備し、コメンテーターはこの一次稿に対するコメントを次週までに準備する(各回4時間以上)。事後は全受講者が授業内容を振り返り、毎回リアクションペーパーを提出する(各回1時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
報告の内容(30%) 指定討論の内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
ゼミなので出席を重視する。4回欠席した時点でD評価。遅刻は0.5欠と数える。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉見俊哉 | 『夢の原子力』 | ちくま新書 | 2012 | 9784480066763 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山名淳編 | 『記憶と想起の教育学:メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ』 | 勁草書房 | 2022 | 9784326251674 |
2 | 渡辺哲男ほか編 | 『言葉とアートをつなぐ教育思想』 | 晃洋書房 | 2019 | 9784771031623 |
3 | グループ研究極本編 | 『1954「ゴジラ」研究極本』 | ホビージャパン | 2023 | 9784798633220 |
その他 (Others) | |||||
上記以外の文献は適宜紹介する。 |
毎回ノートPCかタブレットを持参すること。
コミュニケーションツールとしてslackを活用する。
渡辺担当「教育調査実習4a」はゼミのテーマと関連する内容を扱うので、ゼミ生は可能な限り受講すること。
このゼミでは、教育思想史研究の方法論を用いながら、戦争と教育をめぐる諸問題を考察します。戦後における原爆や戦争の表象をめぐるテクストを読みながら、戦後の教育が抱えてきた問題を明らかにします。さらに、この作業を踏まえて、受講者自身が、現代の教育を問いなおすための独自の視点をもつことができるようになることを授業の目標とします。
In this seminar, students will examine issues surrounding war and education, using the methodology of the study of the history of educational thought. By reading texts on the atomic bomb and representations of war in the postwar period, we will clarify the problems faced by education in the postwar period. Furthermore, based on this work, the goal of the class is to enable students to develop their own unique perspectives for rethinking contemporary education.
まず、授業の内容に関わる先行研究をいくつか取り上げ、レポートしてもらいます。次に、『ゴジラ』の鑑賞を踏まえて『夢の原子力』を講読し、ディスカッションを行います。この本を読むことで、戦後の「第五福竜丸事件」を契機とする原水爆に対する恐怖が、『鉄腕アトム』の登場と軌を一にするように「夢のエネルギー」に転換していく過程が理解できると思います。その後、1954年の『ゴジラ』公開の2年前に起きた「第五福竜丸事件」が、当時どのように新聞やメディアで報道されていたか、実際に新聞記事や雑誌記事を収集、整理する作業を行います。また、『虎に翼』を参照しながら、「原爆裁判」関する当時の報道についても考察を進めたいと思います。
First, you will be asked to cover and report on some previous research related to the class content. Next, we will read and discuss “Atoms for Dream” based on our viewing of “Godzilla” . By reading this book, students will be able to understand how the fear of atomic and hydrogen bombs triggered by the postwar “Daigo Fukuryu Maru Incident” was transformed into “dream energy,” coinciding with the appearance of “Astro Boy”. The “Daigo Fukuryu Maru Incident,” which occurred two years before the release of “Godzilla” in 1954, will be followed by the collection and organization of actual newspaper and magazine articles on how the incident was reported in the newspapers and media at the time. We would also like to discuss the media coverage of the “Atomic Bomb Trials” at the time, referring to “Tora ni Tsubasa” .
1 | イントロダクション:自己紹介、授業の進行についての説明、報告順の決定 |
2 | 「研究報告」をどのようにすればよいか?:レジュメの作り方、文献の検索、参照のコツ |
3 | 『ゴジラ』『シン・ゴジラ』『ゴジラ-1』の比較考察 |
4 | 授業内容に関わる先行研究のレポート1:戦後社会論など |
5 | 授業内容に関わる先行研究のレポート2:記憶論、追悼施設論など |
6 | 『夢の原子力』の講読とレポート:前半 |
7 | 『夢の原子力』の講読とレポート:後半 |
8 | 1952〜54年前後の新聞記事検索 |
9 | 同上、雑誌記事の検索 |
10 | 『虎に翼は』と原爆裁判:「あの戦争を忘れてはならない」 |
11 | 原爆裁判に関する新聞記事検索 |
12 | 原爆裁判に関わる雑誌記事検索 |
13 | その他、同時代における記事類の検索と整理 |
14 | 春学期の授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
当該のテーマについて複数の文献を考察し、自分なりのまとめを行ったプレゼンテーションの準備が毎回必要になる。報告レジュメの一次稿は報告の1週間前までに準備し、コメンテーターはこの一次稿に対するコメントを次週までに準備する(各回4時間以上)。事後は全受講者が授業内容を振り返り、毎回リアクションペーパーを提出する(各回1時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
報告の内容(30%) 指定討論の内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
ゼミなので出席を重視する。4回欠席した時点でD評価。遅刻は0.5欠と数える。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉見俊哉 | 『夢の原子力』 | ちくま新書 | 2012 | 9784480066763 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山名淳編 | 『記憶と想起の教育学:メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ』 | 勁草書房 | 2022 | 9784326251674 |
2 | 渡辺哲男ほか編 | 『言葉とアートをつなぐ教育思想』 | 晃洋書房 | 2019 | 9784771031623 |
3 | グループ研究極本編 | 『1954「ゴジラ」研究極本』 | ホビージャパン | 2023 | 9784798633220 |
その他 (Others) | |||||
上記以外の文献は適宜紹介する。 |
毎回ノートPCかタブレットを持参すること。
コミュニケーションツールとしてslackを活用する。
渡辺担当「教育調査実習4a」はゼミのテーマと関連する内容を扱うので、ゼミ生は可能な限り受講すること。