日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AE113
Theme・Subtitle 日本の「戦後80年」と教育思想:『ゴジラ』を手がかりとして
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU3710
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this seminar, students will examine issues surrounding war and education, using the methodology of the study of the history of educational thought. By reading texts on the atomic bomb and representations of war in the postwar period, we will clarify the problems faced by education in the postwar period. Furthermore, based on this work, the goal of the class is to enable students to develop their own unique perspectives for rethinking contemporary education.

【Course Contents】

First, you will be asked to cover and report on some previous research related to the class content. Next, we will read and discuss “Atoms for Dream” based on our viewing of “Godzilla” . By reading this book, students will be able to understand how the fear of atomic and hydrogen bombs triggered by the postwar “Daigo Fukuryu Maru Incident” was transformed into “dream energy,” coinciding with the appearance of “Astro Boy”. The “Daigo Fukuryu Maru Incident,” which occurred two years before the release of “Godzilla” in 1954, will be followed by the collection and organization of actual newspaper and magazine articles on how the incident was reported in the newspapers and media at the time. We would also like to discuss the media coverage of the “Atomic Bomb Trials” at the time, referring to “Tora ni Tsubasa” .

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:自己紹介、授業の進行についての説明、報告順の決定
2 「研究報告」をどのようにすればよいか?:レジュメの作り方、文献の検索、参照のコツ
3 『ゴジラ』『シン・ゴジラ』『ゴジラ-1』の比較考察
4 授業内容に関わる先行研究のレポート1:戦後社会論など
5 授業内容に関わる先行研究のレポート2:記憶論、追悼施設論など
6 『夢の原子力』の講読とレポート:前半
7 『夢の原子力』の講読とレポート:後半
8 1952〜54年前後の新聞記事検索
9 同上、雑誌記事の検索
10 『虎に翼は』と原爆裁判:「あの戦争を忘れてはならない」
11 原爆裁判に関する新聞記事検索
12 原爆裁判に関わる雑誌記事検索
13 その他、同時代における記事類の検索と整理
14 春学期の授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

当該のテーマについて複数の文献を考察し、自分なりのまとめを行ったプレゼンテーションの準備が毎回必要になる。報告レジュメの一次稿は報告の1週間前までに準備し、コメンテーターはこの一次稿に対するコメントを次週までに準備する(各回4時間以上)。事後は全受講者が授業内容を振り返り、毎回リアクションペーパーを提出する(各回1時間程度)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 報告の内容(30%)
指定討論の内容(20%)
備考 (Notes)
ゼミなので出席を重視する。4回欠席した時点でD評価。遅刻は0.5欠と数える。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 吉見俊哉 『夢の原子力』 ちくま新書 2012 9784480066763

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 山名淳編 『記憶と想起の教育学:メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ』 勁草書房 2022 9784326251674
2 渡辺哲男ほか編 『言葉とアートをつなぐ教育思想』 晃洋書房 2019 9784771031623
3 グループ研究極本編 『1954「ゴジラ」研究極本』 ホビージャパン 2023 9784798633220
その他 (Others)
上記以外の文献は適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

毎回ノートPCかタブレットを持参すること。
コミュニケーションツールとしてslackを活用する。

【その他 / Others】

渡辺担当「教育調査実習4a」はゼミのテーマと関連する内容を扱うので、ゼミ生は可能な限り受講すること。

【注意事項 / Notice】