日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AE190
Theme・Subtitle 主体的・自律的・協調的に学ぶ学習者を育てるための情報通信技術(ICT)の活用(AIを含む)に関する理論と基礎的な方法(知識・スキル)の修得する。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.1
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Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以降入学者のみ履修可

【Course Objectives】

1. To understand the background, significance, and theories of the use of information and communication technologies.
 1) To understand the background, significance, and theory of the use of ICT(including AI) in education.
 (2) To understand the significance and points to keep in mind when utilizing ICT for students with special needs.
2. Acquire basic teaching methods to develop students' ability to use information.
 (1) Understand the content of information use ability to be cultivated across each subject area.
 (2) Understand the examples of teaching information use skills according to the characteristics of each subject, etc., and acquire basic teaching methods.
 (3) Acquire practical knowledge of programming.

【Course Contents】

To acquire basic knowledge and skills on how to effectively use information and communication technology (ICT) in learning instruction (design and support of learning activities and evaluation) and instructional methods to develop students' ability to use information (including information morality and media literacy).
In particular, the course aims to provide students with the basic concepts and learning theories related to the use of ICT, as well as the knowledge and skills necessary for classroom practice.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 ICTとは何か(ゲスト講師による情報提供)
3 生成AIとその教育利用
4 情報モラル(1):著作権など
5 情報モラル(2):情報モラル教育の実際
6 各教科におけるICT利用の実際
7 プログラミング:ビスケット
8 演習:ビスケットの基礎
9 演習:ビスケットの応用
10 プログラミング:スクラッチ
11 演習:スクラッチの基礎
12 演習:スクラッチの応用
13 ICT活用の理論と方法をめぐる諸問題
14 まとめと最終レポート

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

適宜指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
リアクションペーパー(30%)
提出物(成果物)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
適宜指示する

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 稲垣忠・佐藤和紀(編著) 『ICT活用の理論と実践: DX時代の教師をめざして』 北大路書房 2022
その他 (Others)
その他、適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

小学校の教員免許を取得することを前提とした講義内容である。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

演習の講義回では、PCの持参・用意を求めます。ソフトウェア等はWebで提供されているものを利用しますので、インストールなどの必要はありません。

【その他 / Others】

・初回のオリエンテーション時にシラバスの変更点などを指示することがある。
・PowerPoint等を使用した講義形式で,映像資料や現物資料などを適宜活用する。
・アクティブラーニングを取り入れ,演習的な活動を適宜行うことがある。
・遠隔等のゲストスピーカーを招待する可能性がある。 なお、ゲスト講師は、予定であり、ゲスト自身の都合で設定回が変わる可能性があります。

【注意事項 / Notice】