日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE223/AE223AE223 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育調査実習 3a |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
1.Acquire foundational knowledge about the history of Hansen’s disease.
2.Study the policies on Hansen’s disease implemented in Korea during Japan’s colonial rule.
3.Understand the discriminatory structures inherent in Hansen’s disease policies and cultivate awareness aimed at fostering a society that upholds human dignity.
This course aims to explore the history of leprosy through document analysis and fieldwork, fostering an understanding of the structures of discrimination while considering the creation of a society that values human dignity. Specifically, students will examine materials related to civic activities on leprosy, such as the "JLM (Japan Leprosy Mission)" archives housed in the university's Center for Inclusive Society Studies, to learn about the efforts of those who have lived with leprosy and use these insights to envision a future society. Additionally, by visiting the National Hansen’s Disease Museum and the Sanatorium for Hansen’s Disease (Zenseien), students will gain firsthand knowledge of the history of leprosy, the realities of segregation policies, and the lives of those directly affected.
1 | イントロダクション |
2 | 藤野豊『ハンセン病と戦後民主主義―なぜ隔離は強化されたのか』(岩波書店、2006 年)の検討(1) |
3 | 藤野豊『ハンセン病と戦後民主主義―なぜ隔離は強化されたのか』(岩波書店、2006 年)の検討(2) |
4 | 韓国の植民地支配下でのハンセン病政策(史料及び動画) |
5 | 韓国のハンセン病歴者と歴史ー小鹿島病院 |
6 | 共生社会研究センターでの資料調査(『JLM』会報) |
7 | 資料調査に基づくディスカッション |
8 | 中間発表 |
9 | フィールドワーク手法 |
10 | フィールドワーク(日程に変更あり) |
11 | フィールドワーク振り返り1 |
12 | フィールドワーク振り返り2 |
13 | フィールドワークの報告 |
14 | レポート課題の草稿検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1.配布資料を事前に読んでから授業に参加する。
2.授業時間外の学習に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。
3.東村山所在の国立ハンセン病資料館と全生園の2カ所の校外実習・フィールドワークを行なう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパーなど(複数回)(50%) フィールドワーク調査報告(20%) 期末レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業外の時間を使って、実際にフィールドワークに行く時間を取ることが求められます。フィールドワークの日程は、第1回目の授業で受講する学生と相談して決める予定ですので、必ず参加してください。
1.ハンセン病の歴史に関する基礎的な知識を習得する。
2.日本の植民地支配期における韓国のハンセン病政策について学ぶ。
3.ハンセン病政策に内在する差別の構造を理解し、人間の尊厳を重視する社会の実現に向けた意識を培う。
1.Acquire foundational knowledge about the history of Hansen’s disease.
2.Study the policies on Hansen’s disease implemented in Korea during Japan’s colonial rule.
3.Understand the discriminatory structures inherent in Hansen’s disease policies and cultivate awareness aimed at fostering a society that upholds human dignity.
本授業では、資料分析とフィールドワークを通じてハンセン病の歴史に触れ、差別の構造を理解するとともに、人間の尊厳を重視する社会の在り方を考察することを目的とします。具体的には、学内の共生社会研究センターが所蔵するハンセン病に関する市民活動の史料「JLM(Japan Leprosy Mission)」を用いて、ハンセン病とともに歩んできた人々の活動を学び、未来の社会を構想する材料とします。さらに、国立ハンセン病資料館や全生園を訪問することで、ハンセン病の歴史や隔離政策の実態を直に学び、当事者の生活を知る機会を設けます。
This course aims to explore the history of leprosy through document analysis and fieldwork, fostering an understanding of the structures of discrimination while considering the creation of a society that values human dignity. Specifically, students will examine materials related to civic activities on leprosy, such as the "JLM (Japan Leprosy Mission)" archives housed in the university's Center for Inclusive Society Studies, to learn about the efforts of those who have lived with leprosy and use these insights to envision a future society. Additionally, by visiting the National Hansen’s Disease Museum and the Sanatorium for Hansen’s Disease (Zenseien), students will gain firsthand knowledge of the history of leprosy, the realities of segregation policies, and the lives of those directly affected.
1 | イントロダクション |
2 | 藤野豊『ハンセン病と戦後民主主義―なぜ隔離は強化されたのか』(岩波書店、2006 年)の検討(1) |
3 | 藤野豊『ハンセン病と戦後民主主義―なぜ隔離は強化されたのか』(岩波書店、2006 年)の検討(2) |
4 | 韓国の植民地支配下でのハンセン病政策(史料及び動画) |
5 | 韓国のハンセン病歴者と歴史ー小鹿島病院 |
6 | 共生社会研究センターでの資料調査(『JLM』会報) |
7 | 資料調査に基づくディスカッション |
8 | 中間発表 |
9 | フィールドワーク手法 |
10 | フィールドワーク(日程に変更あり) |
11 | フィールドワーク振り返り1 |
12 | フィールドワーク振り返り2 |
13 | フィールドワークの報告 |
14 | レポート課題の草稿検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1.配布資料を事前に読んでから授業に参加する。
2.授業時間外の学習に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。
3.東村山所在の国立ハンセン病資料館と全生園の2カ所の校外実習・フィールドワークを行なう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパーなど(複数回)(50%) フィールドワーク調査報告(20%) 期末レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
授業外の時間を使って、実際にフィールドワークに行く時間を取ることが求められます。フィールドワークの日程は、第1回目の授業で受講する学生と相談して決める予定ですので、必ず参加してください。