日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE304/AE304AE304 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will be introduced to the concept of comparative pedagogy, its significance and the current situation of the field. And when considering and discussing educational issues and educational policies, by looking at educational experiences of other countries, students can shine new light on their understandings. Also, by looking at results of comparative pedagogy, regarding other countries and regions, students should aim for a deeper understanding of not only education but also society and culture.
Along with an overview of comparative pedagogical theories, methods and histories, students will be introduced to the current situation and relevant issues. Students will be introduced to the main results of comparative pedagogy in specific detail. The educational methods and various relevant issues of different countries and regions will be eligible for research, but various countries with advanced economies in Europe and the Americas will be emphasized during the lectures.
1 | 導入 |
2 | 比較教育学の意義と役割 |
3 | 比較教育学研究の歴史1 |
4 | 比較教育学研究の歴史2 |
5 | 比較教育学の理論と方法 |
6 | 日本の比較教育学研究1 |
7 | 日本の比較教育学研究2 |
8 | 欧米諸国 |
9 | 欧米諸国2 |
10 | 欧米諸国3 |
11 | 欧米諸国4 |
12 | 欧米諸国5 |
13 | 欧米諸国6 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜,事前に概要をCanvas LMSで知らせる予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
講義内容や計画の順番は最近の動向や研究成果などをふまえ必要に応じ変更されることがある。
比較教育学とは何か,その意義と現状について紹介する。教育問題や教育政策を考察・議論するときにも,他国の経験を参照することで,新たな角度から光をあてることができる。また比較教育学の成果をみることで,異なる国・地域について,教育のみならず社会・文化への理解を深めることも目的とする。
Students will be introduced to the concept of comparative pedagogy, its significance and the current situation of the field. And when considering and discussing educational issues and educational policies, by looking at educational experiences of other countries, students can shine new light on their understandings. Also, by looking at results of comparative pedagogy, regarding other countries and regions, students should aim for a deeper understanding of not only education but also society and culture.
比較教育学の理論・方法・歴史を概観するとともに,現状と課題を紹介する。ついで,比較教育学の主要な成果を具体的に紹介していく。様々な国・地域における教育のあり方やそれらをめぐる諸問題が研究対象となるわけであるが,本講義では特に欧米の、いわゆる先進諸国に重点をおく予定である。
Along with an overview of comparative pedagogical theories, methods and histories, students will be introduced to the current situation and relevant issues. Students will be introduced to the main results of comparative pedagogy in specific detail. The educational methods and various relevant issues of different countries and regions will be eligible for research, but various countries with advanced economies in Europe and the Americas will be emphasized during the lectures.
1 | 導入 |
2 | 比較教育学の意義と役割 |
3 | 比較教育学研究の歴史1 |
4 | 比較教育学研究の歴史2 |
5 | 比較教育学の理論と方法 |
6 | 日本の比較教育学研究1 |
7 | 日本の比較教育学研究2 |
8 | 欧米諸国 |
9 | 欧米諸国2 |
10 | 欧米諸国3 |
11 | 欧米諸国4 |
12 | 欧米諸国5 |
13 | 欧米諸国6 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜,事前に概要をCanvas LMSで知らせる予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
講義内容や計画の順番は最近の動向や研究成果などをふまえ必要に応じ変更されることがある。