日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE304/AE304AE304 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本と東南アジアの教育から考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this class, we will introduce what comparative pedagogy is, its significance and current state of education in Japan and Southeast Asia. When considering and discussing educational issues and policies, there is much to learn from the experiences of other countries. The goal of this class is to consider various educational issues while also deepening our understanding of Southeast Asian society and culture.
In this class, we will mainly introduce the current situation and research results on education (especially gender, Islam and education) in Southeast Asia, as well as their related history, and compare them with the situation in Japan.
1 | 導入 比較教育学におけるさまざまな視点 |
2 | 日本の社会・教育の変容から考える比較の視点 |
3 | ジェンダーと教育1 |
4 | ジェンダーと教育2 |
5 | イスラーム世界の女性と教育1 |
6 | イスラーム世界の女性と教育2 |
7 | イスラーム世界の女性と教育3 |
8 | イスラーム世界の女性と教育4 |
9 | 前半のまとめ |
10 | 学校教育とイスラーム1 |
11 | 学校教育とイスラーム2 |
12 | 言語と教育1 |
13 | 言語と教育2 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
紹介する文献をよく読んで、授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長沢栄治、服部美奈、小林寧子他 | 『イスラーム・ジェンダー・スタディーズ3 教育とエンパワーメント』 | 明石書店 | 2020 | 9784750351391 |
講義内容や授業計画の順番は、最近の動向や研究成果などをふまえて変更されることがある。
この授業では、比較教育学とは何か、その意義や現状について、日本と東南アジアにおける教育の状況や課題について紹介する。教育問題や教育政策を考察・議論するときには,他国の経験から学ぶべきことは多い。この授業では、東南アジアの社会や文化への理解も深めながら、さまざまな教育問題について考えることを目標とする。
In this class, we will introduce what comparative pedagogy is, its significance and current state of education in Japan and Southeast Asia. When considering and discussing educational issues and policies, there is much to learn from the experiences of other countries. The goal of this class is to consider various educational issues while also deepening our understanding of Southeast Asian society and culture.
この授業では、主として東南アジアの教育(特にジェンダー、イスラームと教育)に関する現状や研究成果を紹介し、それらに関連する歴史とともに、日本の状況との比較をしながら解説していく。
In this class, we will mainly introduce the current situation and research results on education (especially gender, Islam and education) in Southeast Asia, as well as their related history, and compare them with the situation in Japan.
1 | 導入 比較教育学におけるさまざまな視点 |
2 | 日本の社会・教育の変容から考える比較の視点 |
3 | ジェンダーと教育1 |
4 | ジェンダーと教育2 |
5 | イスラーム世界の女性と教育1 |
6 | イスラーム世界の女性と教育2 |
7 | イスラーム世界の女性と教育3 |
8 | イスラーム世界の女性と教育4 |
9 | 前半のまとめ |
10 | 学校教育とイスラーム1 |
11 | 学校教育とイスラーム2 |
12 | 言語と教育1 |
13 | 言語と教育2 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
紹介する文献をよく読んで、授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長沢栄治、服部美奈、小林寧子他 | 『イスラーム・ジェンダー・スタディーズ3 教育とエンパワーメント』 | 明石書店 | 2020 | 9784750351391 |
講義内容や授業計画の順番は、最近の動向や研究成果などをふまえて変更されることがある。