日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE306/AE306AE306 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中等・高等教育機関の接続をめぐる受験産業と高等学校の関係史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will gain an understanding of the historical circumstances behind the close relationship between high schools and the entrance exam industry in modern Japan.
Modern Japanese secondary and higher education institutions are connected through entrance exams.When taking a written examination (so-called general entrance examination), almost all examinees participate in classes, correspondence corrections, and mock exams conducted by the examination industry (cram schools, prep schools, publishing companies, etc.), and choose the school to take the exam based on that information. Furthermore, almost all high school teachers who instruct students taking entrance exams cannot do their jobs without the guidance information sent to them by the entrance exam industry.I would like to explain how this situation arose and how it has strengthened to the present day.
1 | オリエンテーション(本講義の目的と概要) |
2 | 旧制度(1948年度まで)の状況 |
3 | 新制大学の発足――進学適性検査と「一期校」「二期校」の時代 |
4 | 学生団体が受験情報を提供した時代①――東京大学学生文化指導会と「東大学力コンクール」―― |
5 | 学生団体が受験情報を提供した時代②――「学力コンクール」の全国波及と予期せぬ一斉消滅―― |
6 | 受験産業による学生団体の事業継承と拡大 |
7 | 大学入試改革の模索 |
8 | 全国型予備校の出現 |
9 | 「大学入学者選抜共通第1次試験」の時代 |
10 | 「予備校ゴールデンセブン」の時代①――「予備校文化」をめぐって―― |
11 | 「予備校ゴールデンセブン」の時代①――混乱する「猫の目入試改革」―― |
12 | 「大学入試センター試験」と物申す予備校 |
13 | 少子化の時代の高等学校・予備校 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義へのコメント(リアクションペーパーの提出)(60%) レポートや講義時間内の筆記テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。毎回、レジュメを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中、適宜指示する。 |
高校で学習する日本史の知識があることが望ましい(必須ではない)。
資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので,授業にPCを持参すること。
現代の日本で、高等学校と受験産業が骨がらみの関係になっていることの歴史的経緯について理解する。
Students will gain an understanding of the historical circumstances behind the close relationship between high schools and the entrance exam industry in modern Japan.
現代の日本の中等・高等教育機関は、入学試験によって接続している。学科試験(いわゆる一般入試)を受験する場合、ほぼ全ての受験者が受験産業(塾・予備校・出版社など)の実施する授業・通信添削・模擬試験に参加し、そこからもたらされる各種情報に従って受験先の選択をする。そして、受験生を指導する高等学校教員もほぼ全員が受験産業から送付される指導用の情報なしには仕事ができない。このような状況がいかなる経緯で出現し、強化されて現在に至るのかについて概説する。
Modern Japanese secondary and higher education institutions are connected through entrance exams.When taking a written examination (so-called general entrance examination), almost all examinees participate in classes, correspondence corrections, and mock exams conducted by the examination industry (cram schools, prep schools, publishing companies, etc.), and choose the school to take the exam based on that information. Furthermore, almost all high school teachers who instruct students taking entrance exams cannot do their jobs without the guidance information sent to them by the entrance exam industry.I would like to explain how this situation arose and how it has strengthened to the present day.
1 | オリエンテーション(本講義の目的と概要) |
2 | 旧制度(1948年度まで)の状況 |
3 | 新制大学の発足――進学適性検査と「一期校」「二期校」の時代 |
4 | 学生団体が受験情報を提供した時代①――東京大学学生文化指導会と「東大学力コンクール」―― |
5 | 学生団体が受験情報を提供した時代②――「学力コンクール」の全国波及と予期せぬ一斉消滅―― |
6 | 受験産業による学生団体の事業継承と拡大 |
7 | 大学入試改革の模索 |
8 | 全国型予備校の出現 |
9 | 「大学入学者選抜共通第1次試験」の時代 |
10 | 「予備校ゴールデンセブン」の時代①――「予備校文化」をめぐって―― |
11 | 「予備校ゴールデンセブン」の時代①――混乱する「猫の目入試改革」―― |
12 | 「大学入試センター試験」と物申す予備校 |
13 | 少子化の時代の高等学校・予備校 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義へのコメント(リアクションペーパーの提出)(60%) レポートや講義時間内の筆記テスト(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは使用しない。毎回、レジュメを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業中、適宜指示する。 |
高校で学習する日本史の知識があることが望ましい(必須ではない)。
資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので,授業にPCを持参すること。