日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE307/AE307AE307 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「子どもの哲学」実践者養成講座 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will become able to have their own practical, inquisitive dialogues in daily life, in educational settings and at philosophical cafes.
Since the 1970s, philosophical dialogues and philosophical education called “Philosophy for Children / P4C” has been practiced around the world. In this class, students will participate in philosophical dialogues facilitated by the method of “Philosophy for Children,” and through accumulating experience as facilitators, aim to acquire techniques and attitudes of a practitioner of philosophical dialogues with these in-class experiences. This is not a passive-style lecture, and students are expected to take a major role. Students should be aware of this before taking the course.
1 | 「子どもの哲学」とはどのような対話かについてのレクチャーのあと、哲学対話の体験とディスカッション(教員がファシリテーションを行う) |
2 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
3 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
4 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
5 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
6 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
7 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
8 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
9 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
10 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
11 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
12 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
13 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
14 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
(1) 授業での哲学対話に基づいて考えるためのワークシートの提出。
(2) 最終論述の提出。
(3) その他の自主的な提出物の提出。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業各回のワークシート(70%) 最終論述(20%) 自主提出物(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河野哲也 | 『「子ども哲学」で対話力と思考力を育てる』 | 河出書房新社 | 2014 | 9784309624693 |
2 | 梶谷真司 | 『考えるとはどういうことか:0歳から100歳までの哲学入門』 | 幻冬舎新書 | 2018 | 4344985141 |
3 | マシュー・リップマン | 『子どものための哲学授業:「学びの場」のつくりかた』 | 河出書房新社 | 2015 | 9784309247014 |
4 | 河野哲也 編 | 『ゼロからはじめる哲学対話:哲学プラクティス・ハンドブック』 | ひつじ書房 | 2020 | 4823410327 |
よき探求者・対話者になり、日常生活・教育現場・街なかの哲学カフェなどで、探求的な対話の実践ができるようになる。
Students will become able to have their own practical, inquisitive dialogues in daily life, in educational settings and at philosophical cafes.
1970年代以降、「子どもの哲学(Philosophy for Children / P4C)」と呼ばれる哲学対話や哲学教育が、世界各地で実践されています。この授業では、受講生が「子どもの哲学」の哲学対話に参加し、ファシリテーターとしての経験を積むことを通して、哲学対話の実践者としての技術や心構えを体験的に習得することを目指します。受け身の講義形式ではなく、受講生の主体的な参加が求められます。履修する前にそのことをあらかじめよく理解しておいてください。
Since the 1970s, philosophical dialogues and philosophical education called “Philosophy for Children / P4C” has been practiced around the world. In this class, students will participate in philosophical dialogues facilitated by the method of “Philosophy for Children,” and through accumulating experience as facilitators, aim to acquire techniques and attitudes of a practitioner of philosophical dialogues with these in-class experiences. This is not a passive-style lecture, and students are expected to take a major role. Students should be aware of this before taking the course.
1 | 「子どもの哲学」とはどのような対話かについてのレクチャーのあと、哲学対話の体験とディスカッション(教員がファシリテーションを行う) |
2 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
3 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
4 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
5 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
6 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
7 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
8 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
9 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
10 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
11 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
12 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
13 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
14 | 受講生のファシリテーションによる哲学対話 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
(1) 授業での哲学対話に基づいて考えるためのワークシートの提出。
(2) 最終論述の提出。
(3) その他の自主的な提出物の提出。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業各回のワークシート(70%) 最終論述(20%) 自主提出物(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 河野哲也 | 『「子ども哲学」で対話力と思考力を育てる』 | 河出書房新社 | 2014 | 9784309624693 |
2 | 梶谷真司 | 『考えるとはどういうことか:0歳から100歳までの哲学入門』 | 幻冬舎新書 | 2018 | 4344985141 |
3 | マシュー・リップマン | 『子どものための哲学授業:「学びの場」のつくりかた』 | 河出書房新社 | 2015 | 9784309247014 |
4 | 河野哲也 編 | 『ゼロからはじめる哲学対話:哲学プラクティス・ハンドブック』 | ひつじ書房 | 2020 | 4823410327 |