日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Arts
Course Code AE307
Theme・Subtitle 「子どもの哲学」実践者養成講座
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students will become able to have their own practical, inquisitive dialogues in daily life, in educational settings and at philosophical cafes.

【Course Contents】

Since the 1970s, philosophical dialogues and philosophical education called “Philosophy for Children / P4C” has been practiced around the world. In this class, students will participate in philosophical dialogues facilitated by the method of “Philosophy for Children,” and through accumulating experience as facilitators, aim to acquire techniques and attitudes of a practitioner of philosophical dialogues with these in-class experiences. This is not a passive-style lecture, and students are expected to take a major role. Students should be aware of this before taking the course.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 「子どもの哲学」とはどのような対話かについてのレクチャーのあと、哲学対話の体験とディスカッション(教員がファシリテーションを行う)
2 受講生のファシリテーションによる哲学対話
3 受講生のファシリテーションによる哲学対話
4 受講生のファシリテーションによる哲学対話
5 受講生のファシリテーションによる哲学対話
6 受講生のファシリテーションによる哲学対話
7 受講生のファシリテーションによる哲学対話
8 受講生のファシリテーションによる哲学対話
9 受講生のファシリテーションによる哲学対話
10 受講生のファシリテーションによる哲学対話
11 受講生のファシリテーションによる哲学対話
12 受講生のファシリテーションによる哲学対話
13 受講生のファシリテーションによる哲学対話
14 受講生のファシリテーションによる哲学対話

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

(1) 授業での哲学対話に基づいて考えるためのワークシートの提出。
(2) 最終論述の提出。
(3) その他の自主的な提出物の提出。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業各回のワークシート(70%)
最終論述(20%)
自主提出物(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 河野哲也 『「子ども哲学」で対話力と思考力を育てる』 河出書房新社 2014 9784309624693
2 梶谷真司 『考えるとはどういうことか:0歳から100歳までの哲学入門』 幻冬舎新書 2018 4344985141
3 マシュー・リップマン 『子どものための哲学授業:「学びの場」のつくりかた』 河出書房新社 2015 9784309247014
4 河野哲也 編 『ゼロからはじめる哲学対話:哲学プラクティス・ハンドブック』 ひつじ書房 2020 4823410327

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】