日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AE307
Theme・Subtitle 教育における「対話」とは何か?
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The general objective of this course is to cultivate the ability to inquisitive think and think the meaning of "care" and its place in our lives through the dialogue in the class.

【Course Contents】

This course explores "What is 'dialogue' in education?" We will explore theoretical perspectives and practical examples of dialogue in educational settings. Additionally, this course provides students with opportunities to gain experience of dialogue themselves.

Therefore, students are required to participate actively in all classes. Students are required to submit a reaction paper each time, and group discussions will be held.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 「対話」とは何か
3 受講者による対話の企画・実践1
4 受講者による対話実践のふりかえりと問いの検討
5 哲学における「対話」の理論
6 受講者による対話の企画・実践2
7 受講者による対話実践のふりかえりと問いの検討
8 「対話」の困難さと課題1
9 「対話」の困難さと課題2
10 受講者による対話の企画・実践3
11 受講者による対話実践のふりかえりと問いの検討
12 受講者による対話の企画・実践4
13 受講者による対話実践のふりかえりと問いの検討
14 教育における「対話」とは何か

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

配布するテキスト・文献を予め読んでおく必要がある場合があります。その場合は授業内で案内します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回のリアクションペーパー(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
原則として4回以上の欠席は単位修得を認めない。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 荒井裕樹 『障害者差別を問いなおす』 ちくま新書 2020
2 河野貴代美 『1980年、女たちは「自分」を語りはじめた』 幻冬舎 2023
3 木ノ戸昌幸 『まともがゆれる』 朝日出版社 2019
4 ダイアン・グッドマン 『真のダイバーシティをめざして: 特権に無自覚なマジョリティのための社会的公正教育』 ぎょうせい 2017

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

講義計画はあくまで予定であり、受講者の興味関心に応じて大幅に変更されます。体系だった知識を学んでいくというよりも、つねに受講者たちの問いを中心にして、ともに迷い、戸惑い、学びながら試みます。「教育」や「哲学」だけでなく「対話」に関心のある方も歓迎します。

【注意事項 / Notice】