日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE310/AE310AE310 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
持続可能な社会のための教育を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The objective of this course is to clarify what impact education has on international and regional relations, on a globalizing society, and on what role education can play. In particular, discuss and understand the role and purpose of education in international cooperation and education development on the premise of sustainable development, while organizing related issues.
The following goals are expected to be achieved through this lecture:
1) Acquire basic knowledge of international pedagogy
2) Capture sustainable development and education from multiple perspectives
3) Based on examples, it is possible to set problems in cooperation with academics in other fields
This lecture discusses and considers the role and significance of education in the creation of sustainable development and society, and what the challenges are. By grasping the ideal way of education from multiple perspectives through discussions and concrete examples, we will cultivate the ability to set issues in collaboration with other fields and to have an interdisciplinary perspective as well as various problems in the field of education.
The examples in this lecture focus on the African region. By understanding the current state of contemporary African societies from multiple perspectives, from the perspective of sustainable development and social development, we will develop not only various issues in the education field but also issues in cooperation with other fields and develop the ability to have an interdisciplinary perspective.
Africa is an indispensable region in international relations and the global community. Furthermore, it is a treasure trove of things to learn and attractive in considering "sustainability". While touching on lively African societies and cultures, this course would like to consider the impact and role of education on social formation and future creation.
A multifaceted perspective is gained through many dialogues and discussions. For this reason, in this lecture, we plan to actively provide opportunities for students to participate in activities such as discussions and workshops.
1 | イントロダクション 講義の目的 国際教育学とは(1) 教育について考える |
2 | 国際教育学とは(2) 教育学における位置づけ・歴史的背景 |
3 | .私たちが目指す「持続可能な社会」とは?(1) ー自分たちの社会づくりと教育・国際目標を批判的に捉えながら考えるー 「持続可能な開発」を考える 開発・発展/ 持続可能性とは何か |
4 | .私たちが目指す「持続可能な社会」とは?(2) ー自分たちの社会づくりと教育・国際目標を批判的に捉えながら考えるー 「持続可能な開発」を考える 開発・発展/ 持続可能性とは何か |
5 | 持続可能な開発と教育:アフリカ地域を事例に(1) |
6 | 持続可能な開発と教育:アフリカ地域を事例に(2) |
7 | 中間まとめ・ディスカッション ・前半までを振り返り、概念の整理や自身の考えを言語化します |
8 | 人の移動と教育 |
9 | 教育の国際連携 |
10 | 教育の「国際化」をめぐる展開 |
11 | 国際協力と教育 |
12 | 国際関係・グローバル社会における教育の役割(1) グループワーク ・今後の社会を展望したうえで教育の役割とは何か、ワークを通じて議論します |
13 | 国際関係・グローバル社会における教育の役割(2) グループワーク ・関心のある事例を用いて問いを発表していただき、クラスでディスカッションします。 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に提示する資料に目を通し、自分なりの考えを深めるとともに、日々の事象のなかで教育の意義や役割について考察するよう努めてください。また、本講義はディスカッションやグループワークを行うため、積極的な参加を求めます。議論に主体的に取り組めるよう、事前事後の準備や復習もおこなってください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー (feedback sheet)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石附実 | 『比較・国際教育学』 | 東進堂 | 1998 | |
2 | 田中治彦/三宅隆史/湯本浩之編 | 『SDGsと開発教育:持続可能な開発目標のための学び』 | 学文社 | 2016 | |
3 | 蟹江憲史編 | 『持続可能な開発目標とは何か』 | ミネルヴァ書房 | 2017 | |
その他 (Others) | |||||
その他の文献・資料は授業内にて提示します。購入必須文献はありません。 |
ご自身の意見を伺う機会が多くあります。また、グループワークやディスカッションを取り入れます。自由な発言を歓迎しますので、できるだけご自身で積極的に他者と話をする・相手の意見を聞いて考えることに前向きな方がよいかと思います。
本科目は、国際関係や地域間関係、グローバル化する社会に教育にどのような影響を及ぼしているか、また、教育はどのような役割を担うかについて、明らかにすることを目標とする。特に、持続可能な開発(Sustainable Development)を前提とした国際協力や教育開発における教育の役割や目的について、関連する論点を整理しながら議論し、理解する。
本講義を通して、次の目標を達成することが期待される;
1)国際教育学の基礎的知識を習得する
2)持続可能な開発と教育について、多角的な視点で捉える
3)事例をもとに、他領域の学問との連携した問題設定を行うことができる
The objective of this course is to clarify what impact education has on international and regional relations, on a globalizing society, and on what role education can play. In particular, discuss and understand the role and purpose of education in international cooperation and education development on the premise of sustainable development, while organizing related issues.
The following goals are expected to be achieved through this lecture:
1) Acquire basic knowledge of international pedagogy
2) Capture sustainable development and education from multiple perspectives
3) Based on examples, it is possible to set problems in cooperation with academics in other fields
本講義は、持続可能な開発・社会づくりにおいて教育がどのような役割や意義をもって行われるのか、その課題は何か、議論し考察していくものである。ディスカッションや具体的な事例を通して教育のあり方を多面的に捉えることで、教育分野の諸問題のみならず他分野との連携した課題設定、学際的視点をもつ力を養う。
また、事例にはアフリカ地域を中心に時事的な話題も取り上げていきたい。アフリカ地域は、国際関係やグローバル社会において欠かすことのできない地域である。さらに、私たちが「持続可能性」を考えるうえで、学ぶべきことや魅力の宝庫である。生き生きとしたアフリカ社会・文化にも触れながら、教育が社会形成や未来づくりにどのような影響や役割を持つか考えていきたい。
多面的な視点は多くの対話や議論を通して得られるものである。そのため、本講義ではディスカッションやワークショップなど、受講生自身が活動する機会を積極的に設ける予定である。
This lecture discusses and considers the role and significance of education in the creation of sustainable development and society, and what the challenges are. By grasping the ideal way of education from multiple perspectives through discussions and concrete examples, we will cultivate the ability to set issues in collaboration with other fields and to have an interdisciplinary perspective as well as various problems in the field of education.
The examples in this lecture focus on the African region. By understanding the current state of contemporary African societies from multiple perspectives, from the perspective of sustainable development and social development, we will develop not only various issues in the education field but also issues in cooperation with other fields and develop the ability to have an interdisciplinary perspective.
Africa is an indispensable region in international relations and the global community. Furthermore, it is a treasure trove of things to learn and attractive in considering "sustainability". While touching on lively African societies and cultures, this course would like to consider the impact and role of education on social formation and future creation.
A multifaceted perspective is gained through many dialogues and discussions. For this reason, in this lecture, we plan to actively provide opportunities for students to participate in activities such as discussions and workshops.
1 | イントロダクション 講義の目的 国際教育学とは(1) 教育について考える |
2 | 国際教育学とは(2) 教育学における位置づけ・歴史的背景 |
3 | .私たちが目指す「持続可能な社会」とは?(1) ー自分たちの社会づくりと教育・国際目標を批判的に捉えながら考えるー 「持続可能な開発」を考える 開発・発展/ 持続可能性とは何か |
4 | .私たちが目指す「持続可能な社会」とは?(2) ー自分たちの社会づくりと教育・国際目標を批判的に捉えながら考えるー 「持続可能な開発」を考える 開発・発展/ 持続可能性とは何か |
5 | 持続可能な開発と教育:アフリカ地域を事例に(1) |
6 | 持続可能な開発と教育:アフリカ地域を事例に(2) |
7 | 中間まとめ・ディスカッション ・前半までを振り返り、概念の整理や自身の考えを言語化します |
8 | 人の移動と教育 |
9 | 教育の国際連携 |
10 | 教育の「国際化」をめぐる展開 |
11 | 国際協力と教育 |
12 | 国際関係・グローバル社会における教育の役割(1) グループワーク ・今後の社会を展望したうえで教育の役割とは何か、ワークを通じて議論します |
13 | 国際関係・グローバル社会における教育の役割(2) グループワーク ・関心のある事例を用いて問いを発表していただき、クラスでディスカッションします。 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に提示する資料に目を通し、自分なりの考えを深めるとともに、日々の事象のなかで教育の意義や役割について考察するよう努めてください。また、本講義はディスカッションやグループワークを行うため、積極的な参加を求めます。議論に主体的に取り組めるよう、事前事後の準備や復習もおこなってください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー (feedback sheet)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石附実 | 『比較・国際教育学』 | 東進堂 | 1998 | |
2 | 田中治彦/三宅隆史/湯本浩之編 | 『SDGsと開発教育:持続可能な開発目標のための学び』 | 学文社 | 2016 | |
3 | 蟹江憲史編 | 『持続可能な開発目標とは何か』 | ミネルヴァ書房 | 2017 | |
その他 (Others) | |||||
その他の文献・資料は授業内にて提示します。購入必須文献はありません。 |
ご自身の意見を伺う機会が多くあります。また、グループワークやディスカッションを取り入れます。自由な発言を歓迎しますので、できるだけご自身で積極的に他者と話をする・相手の意見を聞いて考えることに前向きな方がよいかと思います。