日本語 English
| 開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
| 科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
| 科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE310/AE310AE310 |
| テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
持続可能な社会のための教育を考える |
| 授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
| 授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
| 授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
| 校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
| 学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
| 曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
| 単位/ CreditsCredits |
22 |
| 科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
| 使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
| 履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
| 配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
| 先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
| 他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
| 履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
| オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
| 学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
| 備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to clarify the impact of international relations, inter-regional relations and globalization on education, and the role education plays in this context. In particular, we will discuss and understand the issues related to development, international cooperation, sustainable societies and wellbeing. Students will learn how education contributes to social, economic and environmental sustainability.
Through this lecture, it is expected that the following goals will be achieved;
1) acquiring basic knowledge of international education
2) analyzing the role of education in building a sustainable society
3) Based on case studies, being able to set up problems in connecting with other fields of study
From the perspective of international education, this course will discuss and consider the role and significance of education in creating a sustainable society, and what the challenges are.
By considering education from multiple perspectives through discussion and concrete examples, we will cultivate the ability to set issues in collaboration with other fields, as well as the ability to have an interdisciplinary perspective, not just on issues in the field of education.
In addition, we would like to use current topics, with a focus on the African region. The African region is an area that is indispensable in international relations and global society. Furthermore, it is a treasure trove of things we need to learn about and things that are attractive when we think about “sustainability”.
While also coming into contact with the vibrant African society and culture, we will consider the impact and role of education in shaping society and creating the future. At the same time, we will also aim to gain an understanding of broader educational issues by using examples from outside Africa as points of comparison.
A multifaceted perspective can be gained through many dialogues and discussions. For this reason, this lecture will actively provide opportunities for students to be active themselves, such as through discussions and workshops. Students are expected to participate in these activities on their own initiative.
| 1 | イントロダクション 国際教育学の基本概念(1) |
| 2 | 国際教育学の基本概念(2) 教育学における位置づけ・歴史的背景 |
| 3 | 開発理論と教育・国際教育目標 ・開発とは何か?豊かさとは何か? ・ミレニアム開発目標(MDGs)・持続可能な開発のための目標(SDGs) ・アフリカと他地域の開発政策における教育の役割 |
| 4 | 複雑化する課題・持続可能な開発と教育:アフリカ地域を事例に(1) |
| 5 | 複雑化する課題・持続可能な開発と教育:アフリカ地域を事例に(2) |
| 6 | 国際協力と教育政策 ・国際機関・国際協力機関の役割(UNESCO,UNICEF,世界銀行,JICAなど) ・国際教育協力の事例 |
| 7 | 中間まとめ・ディスカッション ・前半までを振り返り、概念の整理や自身の考えを言語化する |
| 8 | 人の移動と教育 |
| 9 | 教育の国際連携 |
| 10 | 教育とジェンダー平等 |
| 11 | デジタル教育とテクノロジー |
| 12 | 国際関係・グローバル社会における教育の役割 |
| 13 | 教育の未来:持続可能な社会の構築 ・次世代の教育政策の方向性 ・持続可能な社会のための教育とはどのようなものか |
| 14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
| 補足事項 (Supplementary Items) |
|---|
| 基本的に、講義と受講生の主体的な参加を求めるアクティビティの2本立てで授業を行います。ワークシートを用いたワークショップも実施します。 |
授業時に提示する資料に目を通し、自分なりの考えを深めるとともに、日々の事象のなかで教育の意義や役割について考察するよう努めてください。また、本講義はディスカッションやグループワークを行うため、積極的な参加を求めます。議論に主体的に取り組めるよう、事前事後の準備や復習もおこなってください。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
| 平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー (feedback sheet)(複数回)(50%) |
| 備考 (Notes) | ||
なし/None
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 石附実 | 『比較・国際教育学』 | 東進堂 | 1998 | |
| 2 | 田中治彦/三宅隆史/湯本浩之編 | 『SDGsと開発教育:持続可能な開発目標のための学び』 | 学文社 | 2016 | |
| 3 | 北村友人/佐藤真久/佐藤学 編著 | 『SDGs時代の教育:すべての人に質の高い学びの機会を』 | 学文社 | 2019 | |
| その他 (Others) | |||||
| その他の文献・資料は授業内にて提示します。購入必須文献はありません。 | |||||
ご自身の意見を伺う機会が多くあります。また、グループワークやディスカッションを取り入れます。自由な発言を歓迎しますので、できるだけご自身で積極的に他者と話をする・相手の意見を聞いて考えることに前向きな方がよいかと思います。
スマホやPCなどのinternetに繋がるもの(slido, mentimeter などのオンラインツールも活用するため)
皆さんと国際教育学の奥深さやアフリカの魅力、ディスカッションする楽しさを共有しながら多くを学び合えることを楽しみにしています。
本科目は、国際関係や地域間関係、グローバル化する社会に教育にどのような影響を及ぼしているか、また、教育はどのような役割を担うかについて、明らかにすることを目標とする。特に、開発、国際協力、持続可能な社会、そしてウェルビーングに関連する論点を整理しながら議論し、理解する。受講者は、教育が社会的、経済的、環境的な持続可能性にどのように貢献するかということについて学ぶ。
本講義を通して、次の目標を達成することが期待される;
1)国際教育学の基礎的知識を習得する
2)持続可能な社会構築における教育の役割を分析する
3)事例をもとに、他領域の学問との連携した問題設定を行うことができる
The aim of this course is to clarify the impact of international relations, inter-regional relations and globalization on education, and the role education plays in this context. In particular, we will discuss and understand the issues related to development, international cooperation, sustainable societies and wellbeing. Students will learn how education contributes to social, economic and environmental sustainability.
Through this lecture, it is expected that the following goals will be achieved;
1) acquiring basic knowledge of international education
2) analyzing the role of education in building a sustainable society
3) Based on case studies, being able to set up problems in connecting with other fields of study
本講義は、国際教育学の視点から、持続可能な社会づくりにおいて教育がどのような役割や意義をもって行われるのか、その課題は何か、議論し考察していくものである。ディスカッションや具体的な事例を通して教育のあり方を多面的に捉えることで、教育分野の諸問題のみならず他分野との連携した課題設定、学際的視点をもつ力を養う。
また、事例にはアフリカ地域を中心に時事的な話題も取り上げていきたい。アフリカ地域は、国際関係やグローバル社会において欠かすことのできない地域である。さらに、私たちが「持続可能性」を考えるうえで、学ぶべきことや魅力の宝庫である。生き生きとしたアフリカ社会・文化にも触れながら、教育が社会形成や未来づくりにどのような影響や役割を持つか考えていきたい。合わせて、アフリカ以外の事例を比較対象として用いながら、より広範な教育課題について理解していくことも目指す。
多面的な視点は多くの対話や議論を通して得られるものである。そのため、本講義ではディスカッションやワークショップなど、受講生自身が活動する機会を積極的に設ける予定である。受講生はこれらのアクティビティに主体的に参加することが求められる。
From the perspective of international education, this course will discuss and consider the role and significance of education in creating a sustainable society, and what the challenges are.
By considering education from multiple perspectives through discussion and concrete examples, we will cultivate the ability to set issues in collaboration with other fields, as well as the ability to have an interdisciplinary perspective, not just on issues in the field of education.
In addition, we would like to use current topics, with a focus on the African region. The African region is an area that is indispensable in international relations and global society. Furthermore, it is a treasure trove of things we need to learn about and things that are attractive when we think about “sustainability”.
While also coming into contact with the vibrant African society and culture, we will consider the impact and role of education in shaping society and creating the future. At the same time, we will also aim to gain an understanding of broader educational issues by using examples from outside Africa as points of comparison.
A multifaceted perspective can be gained through many dialogues and discussions. For this reason, this lecture will actively provide opportunities for students to be active themselves, such as through discussions and workshops. Students are expected to participate in these activities on their own initiative.
| 1 | イントロダクション 国際教育学の基本概念(1) |
| 2 | 国際教育学の基本概念(2) 教育学における位置づけ・歴史的背景 |
| 3 | 開発理論と教育・国際教育目標 ・開発とは何か?豊かさとは何か? ・ミレニアム開発目標(MDGs)・持続可能な開発のための目標(SDGs) ・アフリカと他地域の開発政策における教育の役割 |
| 4 | 複雑化する課題・持続可能な開発と教育:アフリカ地域を事例に(1) |
| 5 | 複雑化する課題・持続可能な開発と教育:アフリカ地域を事例に(2) |
| 6 | 国際協力と教育政策 ・国際機関・国際協力機関の役割(UNESCO,UNICEF,世界銀行,JICAなど) ・国際教育協力の事例 |
| 7 | 中間まとめ・ディスカッション ・前半までを振り返り、概念の整理や自身の考えを言語化する |
| 8 | 人の移動と教育 |
| 9 | 教育の国際連携 |
| 10 | 教育とジェンダー平等 |
| 11 | デジタル教育とテクノロジー |
| 12 | 国際関係・グローバル社会における教育の役割 |
| 13 | 教育の未来:持続可能な社会の構築 ・次世代の教育政策の方向性 ・持続可能な社会のための教育とはどのようなものか |
| 14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
| 補足事項 (Supplementary Items) |
|---|
| 基本的に、講義と受講生の主体的な参加を求めるアクティビティの2本立てで授業を行います。ワークシートを用いたワークショップも実施します。 |
授業時に提示する資料に目を通し、自分なりの考えを深めるとともに、日々の事象のなかで教育の意義や役割について考察するよう努めてください。また、本講義はディスカッションやグループワークを行うため、積極的な参加を求めます。議論に主体的に取り組めるよう、事前事後の準備や復習もおこなってください。
| 種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
|---|---|---|
| レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
| 平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー (feedback sheet)(複数回)(50%) |
| 備考 (Notes) | ||
なし/None
| No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 石附実 | 『比較・国際教育学』 | 東進堂 | 1998 | |
| 2 | 田中治彦/三宅隆史/湯本浩之編 | 『SDGsと開発教育:持続可能な開発目標のための学び』 | 学文社 | 2016 | |
| 3 | 北村友人/佐藤真久/佐藤学 編著 | 『SDGs時代の教育:すべての人に質の高い学びの機会を』 | 学文社 | 2019 | |
| その他 (Others) | |||||
| その他の文献・資料は授業内にて提示します。購入必須文献はありません。 | |||||
ご自身の意見を伺う機会が多くあります。また、グループワークやディスカッションを取り入れます。自由な発言を歓迎しますので、できるだけご自身で積極的に他者と話をする・相手の意見を聞いて考えることに前向きな方がよいかと思います。
スマホやPCなどのinternetに繋がるもの(slido, mentimeter などのオンラインツールも活用するため)
皆さんと国際教育学の奥深さやアフリカの魅力、ディスカッションする楽しさを共有しながら多くを学び合えることを楽しみにしています。