日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Arts
Course Code AE311
Theme・Subtitle 環境教育とは何か
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU2700
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

What does it mean to protect the environment and what is environmental education? Students will develop perspectives on issues involving our lifestyles and economies, with the goal of becoming able to discuss environmental education.

【Course Contents】

Environmental destruction is progressing not only in Japan but also on a global scale, so what kind of sustainable society can be created and how? Education regarding these issues is needed.
Group work will be incorporated so that students will learn about environmental education and its processes.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 環境教育が提唱されてきた背景
3 環境教育とは何か(1)
4 環境教育とは何か(2)
5 環境教育とは何か(3)
6 子どもと環境教育
7 自然体験と環境教育
8 公害と環境教育(1)
9 公害と環境教育(2)
10 公害と環境教育(3)
11 食と農と環境教育
12 自然災害と環境教育
13 環境教育と地域づくり
14 全体の振り返りとまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で配布した資料を使用し、事前事後学習に取組んでください。さらに参考文献やウェブサイトを必要に応じ提示しますので、興味のあるものを授業の前後に読み理解を深めてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 コメントペーパーの内容や授業で課せられる課題の提出(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日本環境教育学会編 『環境教育』 教育出版 2012 9784316803159
2 朝日新聞科学医療グループ編 『やさしい環境教室 環境問題を知ろう』 勁草書房 2011 9784326653652
3 朝岡幸彦編著 『入門 新しい環境教育の実践』 筑波書房 2016 9784811904900
4 安藤聡彦・林美帆・丹野春香編著 『公害スタディーズ』 ころから 2021 9784907239541

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

その回のリアクション(コメント)は、紙ではなく授業支援システムでの提出を求めます。ネットにつながる機器(PC、タブレット、スマホ等)をご持参ください。

【その他 / Others】

受講者数や受講者の関心等にそうかたちで授業計画を一部変更する可能性があります。グループワークや他の履修者との話し合いを行います。その際は積極的に参加してください。

【注意事項 / Notice】